یادداشت/
تجاریسازی و صادرات فرهنگی؛ سهل یا دشوار؟
یکی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به لزوم تجاریسازی و صادرات محصولات فرهنگی ایرانی، در یادداشتی آورده است به وجوه معرفی، بازایابی و بازارسازی این محصولات توسط رایزنان فرهنگی ایران در سراسر جهان پرداخته است.
قرار برای اقتدار
ما صاحب بزرگترین و پویاترین آیین زنده جهان هستیم؛ اربعین حسینی. پویایی و خلاقیت آنچنان در رهروان این طریق، چشمگیر است که میتوان گفت، آنها دائما یا راهی تازه برای حرکتشان مییابند یا راهی تازه میسازند و این تفکر از ویژگیهای مردمانی است که آماده ساختن تمدنی نوین هستند.
پتانسیل های بالقوه دیپلماسی های جمهوری اسلامی ایران
بسیاری از عناصر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه الخصوص در خاورمیانه مشترک است. نقش زبان و ادبیات فارسی از جمله اشتراکات فرهنگی ایران با آنهاست. از تمدن هایی نظیر آثار فرهنگی و معماری و تاریخی بازمانده از ایرانیان و دانشمندان ایرانی ابزار مناسبی برای گسترش حوزه نفوذ قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف محسوب می شود.
غذای ایرانی و فرصت هایی برای بهبود تصویر از ایران
یکی از کشورهایی که می تواند از دیپلماسی غذایی برای بهبود تصویر و روابط خود با کشورهای دیگر استفاده کند، ایران است. ایران دارای میراث آشپزی غنی و متنوعی است که تاریخ، جغرافیا و فرهنگ آن را منعکس می کند.
دیپلماسی مردمی اربعین
گردهمایی سالانهی اربعین یکی از بزرگترین فرصتها برای دیپلماسی فرهنگی است. فرصتی که البته با ویژگی مردمی این رویداد میتواند مضاعف شود و دیپلماسی فرهنگی را هرچه بیشتر به سمت مردمیسازی پیش ببرد.
دیپلماسی اربعین؛ فصلی نوین در روابط فرهنگی ملتها
کارشناس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نوشت: دیپلماسیهای نوین از مهمترین مسائل فرهنگ و ارتباطات در جهان معاصر است. امروزه آیین اربعین حسینی یکی از نمادهای برجسته و تمدنساز در عصر حاکمیت رسانهها لقب یافته است.
مفهومشناسی و تبیین بیانیه رهبری در محکومیت جسارت به ساحت قرآن
حفظ حرمت ارزشهای انسانی و دینی از ابتدای شکلگیری نظامهای اجتماعی در قبایل بدوی و نظامهای اجتماعی سنتی و مدرن از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. نظامهای سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ با محافظت از ارزشهای جامعه به حفظ آرامش معنوی و امنیت اجتماعی و دفاع از ساختارهای مورد تأیید جامعه و سنتهای دینی کمک شایانی کردهاند.