غذای ایرانی و فرصت هایی برای بهبود تصویر از ایران
یکی از کشورهایی که می تواند از دیپلماسی غذایی برای بهبود تصویر و روابط خود با کشورهای دیگر استفاده کند، ایران است. ایران دارای میراث آشپزی غنی و متنوعی است که تاریخ، جغرافیا و فرهنگ آن را منعکس می کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دیپلماسی غذایی، استفاده از غذا به عنوان ابزاری برای ترویج تبادل فرهنگی، درک متقابل و همکاری بین ملت هاست. دیپلماسی غذایی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند جشنواره های آشپزی، کمک های غذایی، گردشگری غذا و برنامه های دیپلماسی فرهنگی که آشپزی و فرهنگ یک کشور را نشان می دهد. دیپلماسی غذایی همچنین می تواند به عنوان ابزاری برای افزایش تصویر و قدرت نرم یک کشور در عرصه بین المللی عمل کند. دیپلماسی غذایی با ایجاد فرصت هایی برای مردم از کشورهای مختلف و زمینه های مختلف برای تعامل و برقراری ارتباط مردم با مردم از طریق غذا می تواند عمل کند. غذا می تواند زمینه مشترکی باشد که فراتر از تفاوت های سیاسی، مذهبی و فرهنگی، حس کنجکاوی، احترام و قدردانی را برای فرهنگ های دیگر تقویت کند. غذا همچنین می تواند راهی برای بیان هویت، ارزش ها و سنت های فرد باشد و داستان ها و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. غذا همچنین می تواند منبع غرور و شادی و همچنین کاتالیزوری برای بیان خلاقیت و نوآوری ملت ها باشد.
یکی از کشورهایی که می تواند از دیپلماسی غذایی برای بهبود تصویر و روابط خود با کشورهای دیگر استفاده کند، ایران است. ایران دارای میراث آشپزی غنی و متنوعی است که تاریخ، جغرافیا و فرهنگ آن را منعکس می کند. غذاهای ایرانی به دلیل استفاده از گیاهان تازه، ادویه جات، میوه ها، آجیل و برنج و همچنین انواع غذاهای آن مانند کباب، خورش، سوپ، سالاد، نان، شیرینی و دسر شناخته شده است. هرچند غذاهای ایرانی نیز تحت تأثیر غذاهای کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، افغانستان و آسیای مرکزی و حوزه تمدنی ایرانی قرار دارند اما این تاثیر و تاثر خود فرصتی برای گفت وگوهای بین فرهنگی در حوزه تمدنی ما به وجود می آورد.
طی سال های گذشته ایران سعی داشته تا با سازماندهی و مشارکت در طرح های مختلف دیپلماسی غذایی، آشپزی و فرهنگ خود را به جهانیان نشان دهد. به عنوان مثال، ایران میزبان چندین جشنواره بین المللی غذا در تهران و سایر شهرها بوده، و از سرآشپزها، روزنامه نگاران و دیپلمات های کشورهای مختلف دعوت کرده است تا غذاهای ایرانی را بچشند و دستور پخت آنها را یاد بگیرند. ایران همچنین هیاتی از سرآشپزها و کارشناسان آشپزی را برای حضور در رویدادها و مسابقات غذا در کشورهای دیگر مانند جشنواره جهانی غذا در مالزی، جام بین المللی آشپزی در تایلند و جام جهانی شیرینی در فرانسه اعزام کرده است اما به نظر می رسد دیپلماسی غذایی فرصت های بیشماری می تواند در راستای بهبود تصویر از ایران فراهم کند. ایران همچنین از راه اندازی رستوران ها و مراکز فرهنگی فارسی در کشورهای خارجی مانند فرهنگسرای ایرانی در لندن که کلاس های آشپزی ایرانی و رویدادهای فرهنگی را ارائه می دهد، حمایت کرده است.
ایران با مشارکت فعال تر در دیپلماسی غذایی، تصویر مثبتی از خود به عنوان کشوری با فرهنگ غنی و متنوع و همچنین تقویت گفت وگو و دوستی با دیگر ملت ها ایجاد کرده است. دیپلماسی غذایی همچنین می تواند به مقابله با کلیشه ها و تصورات غلط منفی که ممکن است برخی از مردم در مورد ایران به دلیل وضعیت سیاسی و اقتصادی آن داشته باشند، کمک کند. بنابراین دیپلماسی غذایی را می توان راهی برای ایران برای به اشتراک گذاشتن ارزش ها، سنت ها و هویت خود با جهان از طریق زبان جهانی غذا دانست.
نظر خود را بنویسید.