کنفرانس پیام عاشورا واتحاد امت اسلامی با حضوراندیشمندان ایرانی وهندی برگزار گردید
حادثه کربلا به دلیل بار عاطفی و روانی سنگین آن وهمچنین پیام های والای انسانی نهفته در آن به یک مکتب جهانی وفرامذهبی تبدیل گشته
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این کنفرانس باحضورحجت الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، مولوی اسحاق مدنی رئیس شورایعالی مجمع جهانی تقریب مذاهب ،دکتر پور فلاح عضو شورایعالی سازمان ،حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند ، جمعی از شخصیت ها و مقامات سازمان های اسلامی جماعت اسلامی ،جمعیت اسلامی وائمه جمعه وجماعات شیعه وسنی هند ؛ کنفرانس پیام عاشورا و اتحاد امت اسلامی در تاریخ چهارشنبه 16 شهریور ماه سالجاری در محل رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در دهلی نو برگزار شد.
ربانی رایزن فرهنگی در افتتاح این برنامه طی سخنانی اظهار داشت حادثه کربلا به دلیل بار عاطفی و روانی سنگین آن وهمچنین پیام های والای انسانی نهفته در آن به یک مکتب جهانی وفرامذهبی تبدیل گشته وتوانسته علاوه بر وحدت اسلامی ،مبنایی بر وحدت انسانی وهمدلی پیروان ادیان مختلف گردد.وی افزود هند بزرگ ومتکثر نمونه بارزی از تاثیرگذاری فرامذهبی عاشوراست چرا که احساس عاطفی وتعلق خاطر هندوها ،سیک ها ،مسلمانان سنی وشیعه به امام حسین ع توانسته در طول قرون گذشته مفهوم هم نوایی وهنجارسازی های جمعی را شکل داده وتبدیل به یک برساخته اجتماعی هویت سازگردد .رایزن فرهنگی همچنین با اشاره به تحلیل های تاریخی مربوط به ارتباط تاریخی هندوها با حادثه کربلا وجریان برهمن حسینی در هند افزود، هندی ها اولین ارتبا وتعامل تاریخی خود با اسلام وجهان اسلام را مربوط به حادثه کربلا و اعزام گروهی از برهمنان به عراق برای یاری امام حسین ع دانسته و طی یک قرن گذشته نیز پیام عاشورا ونهضت کربلا یکی از متغییرهای اساسی در تحولات سیاسی اجتماعی وفرهنگی بویژه در نهضت استقلال خواهی هند بشمار می آمده وامروزه نیز بخشی از قاعده سازی های مربوط به روابط درون دینی وبرون دینی شیعیان ومسلمانان با پیروان سایر ادیان در هند وهمچنین مناسبات عاطفی وفرهنگی هند با ایران اسلامی وجهان اسلام متاثر از نهضت کربلاست .
در ادامه برنامه مولانا افروز عالم قاسمی، دبیر کل جمعیت ملت اسلامیه در سخنان خود اظهارداشت ؛ دین اسلام به خودی خود دین اتحاد و همبستگی است و امام حسین(ع) برای احیای دوباره این وحدت به شهادت رسید.وی تاکید تنها دلیل عقب ماندگی امت های مسلمان عدم اتحاد بین مسلمانان است و ما باید با یکدیگر متحد شویم تا بتوانیم در دنیا سربلند باشیم.
مولانا محسن تقوی از علمای شیعه نیز در سخنان خود با تاکید بر این نکته که اتحاد بین مسلمین یک مسئله سیاسی نیست بلکه مسئله اعتقادی است، گفت : امام حسین ع برای اصلاح امت جد خود قیام کرد و متعلق به گروه خاصی از مسلمانان نبود بلکه برای همه مسلمانان بود.وی تاکید کرد که ائمه معصومین (ع) همواره داعی اتحاد بین مسلمانان بودند و حتی دشمنان ایشان نیز نتوانستند چنین تهمتی به ایشان بزنند و ماباید با تاسی به سیره ائمه ع همواره برای اتحاد بین مسلمانان قدم برداریم.مولانا محمد احمد دبیر جماعت اسلامی هند در سخنان خود با تاکید بر این نکته که امام حسین (ع) برای ترویج ارزشهای دینی در کربلا به شهادت رسید، گفت: ما باید راه روش این امام همام را ادامه دهیم و مردم را به سوی اتحاد فرا خوانیم و هدف بزرگ تر یعنی قیام دین را مدنظر داشته باشیم.
در بخش دیگر این کنفرانس مولوی اسحاق مدنی مشاور پیشین رییس جمهور ایران در امور اهل سنت و رییس شورای عالی تقریب مذاهب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و با تاکید بر این نکته که بعد از شهادت امام حسین (ع) نهضت های اجتماعی مختلف در اقصی نقاط عالم اسلامی آغاز شد و باعث خاتمه حکومت بنی امیه شد، گفت: بیشتر افرادی که در کربلا در مقابل امام حسین (ع) قد علم کردند ، یک زمانی از فدائیان و یاران حضرت علی(ع) بودند مانند شمر که از فرماندهان حضرت علی (ع) بود، اما حب دنیا و مال دنیا چنان ذهن و ایمان آنها را تغییر داد، که آنها حاضر شدند فرزند علی(ع) را به بدترین وضع به شهادت برسانند.وی در بخش دیگری از سخنان خود اسلام را دین رافت و رحمت ، و پیغمبر اسلام(ص) را رحمت للعالمین خواندو تاکید کرد ما مسلمانان این ویژگی اسلام و پیغمبر اسلام(ص) را فراموش کرده ایم و چهره خشنی از اسلام به نمایش گذاشته شده است.وی تاکید کرد ائمه اربعه اهل سنت یعنی امام ابوحنیفه، امام شافعی، امام احمد بن حنبل و امام مالک همواره از مخالفان سرسخت حکومت بنی امیه و بنی عباس بودند و هیچ وقت خلافت این افراد را قبول نکردند.وی تاکید کرد اتحاد دستور و قانون خداوند است و مانند نماز و روزه واجب است و اگر ما به اتحاد اهمیت نمی دهیم پس باید از خود بپرسیم که آیا ما مؤمن هستیم یا نه .
حجت الاسلام مهدی مهدوی پورنماینده ولی فقیه در هند با تاکید بر این نکته که هیچ پیامی به زیبایی پیام وحدت نیست و در سایه اتحاد یک ملت می تواند قله های پیشرفت را طی کند، به بیان ارتباط بین پیغام عاشورا و موضوع اتحاد پرداخت و گفت: با شهادت امام حسین(ع) و یارانش در کربلا مکتبی پایه ریزی شد که پیامش انسانیت، فداکاری، عدالت خواهی و آزادی است و می تواند محور اتحاد نه صرف مسلمانان بلکه همه بشریت باشد.وی افزود: امام حسین (ع) با شهادت خود انقلابی در دل ها به وجود آورد و امروزه صدها ملیون انسان در سرتاسر جهان و از فرق و مذاهب مختلق تحت تاثیر نهضت عاشورا قرار دارند. در هند روز عاشورا تعطیل رسمی است که نشان می دهد که عاشورا متعلق به یک مذهب و فرقه خاص نیست بلکه پیامش عالمگیر و متعلق به همه بشریت است.وی در ادامه با اشاره به شرکت ملیون ها انسان در پیاده روی اربعین در کربلا، آن را مظهر تاثیر عاشورا بر انسان ها خواند و آن را جلوه ظهور فداکاری و اتحاد قرار داد.وی افزود: ایران پرچمدار اتحاد و همبستگی است و مجمع جهانی تقریب مذاهب در ایران فعال است چرا که انقلاب اسلامی ایران شاخه ای از شجره طیبه کربلا است و انقلاب اسلامی ایران برگرفته از انقلاب عاشورا و پاسخی به صدای هل من ناصر امام حسین( ع) است.نماینده ولی فقیه در هند در بخش دیگری از سخنان با اشاره به زیارت اربعین قیام عاشورا را در جهت نجات مردم از جهالت و ضلالت خواند که باعث همه فتنه ها و اختلافات است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در سخنان خود با اشاره به سیاست های استعماری انگلیس در ایجاد اختلاف بین اقوام مختلف هند ، گفت: طی چهل و پنجاه سال گذشته ما شاهد جنگ و خونریزی در خاورمیانه بوده ایم که باعث تفرقه بین مسلمانان شده است. کشورهای غربی و صهیونیستها پروژه ای بنام داعش را در خاورمیانه اجرا کردند تا چهره ای خشن از مسلمانان و اسلام به جهانیان عرضه کنند.وی افزود: همه علمای اسلام با سعی و تلاش خود ثابت کردند که داعش پرورده کشورهای اسلامی نیست بلکه نتیجه سیاست های کشورهای غربی است و امروزه با شکست داعش ، هیچ کس طرفدار داعش نیست.دبیر کل مجمع تقریب مذاهب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام حسین(ع) با شهادت خود ثابت کرد که نمی تواند با فردی مانند یزید بیعت کند و یا خلیفه ای مانند او باشد. در زمان ما نیز داعش نتوانست خلافت را تشکیل دهد.دکتر شهریاری افزود: خلافت اسلامی باید دو اصل زمینی و یک اصل آسمانی را رعایت کند. اصل ابتدایی تشکیل خلافت ایجاد امنیت در جامعه اسلامی است. علاوه بر این ایجاد عدالت اسلامی نیز اصل مهمی در تشکیل خلافت اسلامی است. اگر این دو اصل زمینی توسط خلافت اسلامی فراهم شود، ما می توانیم مردم را به سوی سعادت و هدایت سوق دهیم.وی با تاکید بر این نکته که دین یک امر قلبی است و با روز محقق نمی شود، گفت: در کشور هند بستر مناسبی فراهم است و پیروان مذاهب مختلف به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند.
وی افزود: استعمار گران پروژه بزرگی بنام اسلام هراسی را آغاز کرده اند تا چهره ای مخدوش از اسلام به جهانیان عرضه کنند و بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند و سرزمین های اسلامی را تجزیه کنند. اما مسلمانان امت واحده هستیم و باید به صورت مسالمت آمیز با هم زندگی کنیم.
در بخش پایانی این برنامه از 35 عنوان کتاب جدید با موضوع عاشورا رونمایی به عمل آمد.این برنامه در شیکه های تلویزیونی و روزنامه های هند انعکاس گسترده ای داشت .
نظر خود را بنویسید.