logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/05/10 - 11:41
  • 654
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

هم اندیشی اصحاب قلم و رسانه ایران و سریلانکا به مناسبت روز قلم

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا، نشست هم اندیشی اصحاب قلم و رسانه دو کشور برگزار و نقش رسانه در توسعه روابط فرهنگی و سیاسی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با روز قلم، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا با همکاری اداره‌کل رسانه و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وبینار «دیپلماسی رسانه‌ای، نقش رسانه در توسعه روابط فرهنگی و سیاسی» را با سخنرانی اصحاب رسانه ایران و سریلانکا در بستر مجازی «گوگل میت» برگزار کرد.

بهمن معظمی‌گودرزی، رایزن فرهنگی ایران در سریلانکا با تأکید بر نقش رسانه در جهان معاصر گفت: امیدواریم نتایج این وبینار در توسعه روابط همه جانبه به ویژه روابط فرهنگی و رسانه‌ای دو کشور مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: در نظر داریم این برنامه‌ها را بیش از پیش گسترش دهیم و تعاملات را در بسترهای مختلف از جمله سفر متقابل هیات‌های رسانه‌ای، برگزاری کارگا‌ه‌های تخصصی و دوره‌های کوتاه مدت آموزشی ادامه دهیم.

نقش مهم رسانه‌ در توسعه همکاری‌ و روابط دوستانه بین کشورها

اشجع‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا نیز در سخنانی، مطرح کرد: قطعاً در هیچ برهه‌ای از تاریخ، رسانه‌ به اندازه امروز مهم نبوده است. امروز رسانه‌ها‌ مانند گذشته تنها انتقال‌ دهنده پیام و اخبار نبوده، بلکه اکنون رسانه‌ها نقش‌های مؤثری مانند تاثیرگذاری در تصمیم‌سازی مدیران، جهت‌دهی به افکار عمومی و هدایت نخبگان را نیز بر عهده دارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، امروز رسانه‌ از بستر سنتی خود نیز خارج شده و تنوع بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و همین موارد رسانه‌ها را به منابع اصلی اطلاعات و به بازیگرانی قوی در روابط بین‌الملل تبدیل کرده است. 

اشجع‌زاده گفت: مهمترین نقشی که رسانه‌ها در این فرآیند ایفا می‌کنند، ایجاد بستری برای آگاهی سیاست‌مداران و تمام جامعه از دیدگاه‌ها، تفاوت‌ها و هنجارهای یکدیگر است.

وی در عین حال، اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند با تصویرسازی درست، کشورها را در مسیر توسعه همکاری و گسترش روابط دوستانه قرار دهند. لذا خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای نباید نقش خود را به انتقال پیام تقلیل داده و باید بدانند که می‌توانند منشاء تحولات مهمی باشند.

سفیر کشورمان در سریلانکا با اشاره به رشد رسانه‌ها و نقش آنها گفت: نقش فعالان واقعی رسانه به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا از یک سو استفاده از این فضا اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر باید بتوانند با این تحریف‌ها و اخبار نادرست مقابله کنند. بر همین اساس، تصور من این است که با توجه به بستر آماده‌ای که وجود دارد، جامعه‌ی رسانه‌ای ایران و سریلانکا باید توجه بیشتری به همکاری با یکدیگر داشته باشند زیرا شناخت، مبنای توسعه روابط کشورها با یکدیگر است.

وی تأکید کرد: این شناخت نه فقط در سطح مسئولین، بلکه باید در سطح نخبگان، دانشگاهیان، بازرگانان و حتی مردم عادی شکل بگیرد. اینجاست که اهمیت رسانه‌ و همکاری شما با یکدیگر مشخص می‌شود.

اشجع‌زاده پیشنهاد داد: کارگروهی به منظور اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و نظرات برای کمک به فهم بهتر از یکدیگر به منظور توسعه روابط دو جانبه با حضور تعدادی از اصحاب رسانه‌ از سریلانکا و ایران تشکیل و جلسات مشترک به صورت آنلاین برگزار شود.

وی افزود: سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا می‌توانند در این زمینه با شما همراه باشد.

مهدی سعادت نژاد، مدیرکل رسانه و فضای مجازی سامان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دومین سخنران این وبینار بود. وی گفت: امروزه رسانه و سیاست خارجی با تعداد زیادی نتایج مثبت پیوندی درهم تنیده دارند. در واقع، دیپلماسی رسانه‌ای به عنوان بخش مهمی از سیاست خارجی، نقش تعیین کننده ای در فرآیند تبلیغاتی کشورهای مختلف دارد و برای بهبود و توانمندسازی قدرت نرم به کار می‌رود.

وی ادامه داد: سیاست خارجی قدرت و جایگاه رسانه‌ها را درک می‌کند و سعی می‌کند حداکثر از آنها استفاده کند. در کشورهای پیشرفته رسانه‌ها به گونه‌ای توسعه می‌یابند که می‌توانند بر افکار عمومی تأثیر بگذارند، بنابراین این نوع کشورها علاوه بر ابزارهای قدرت سخت، قدرت دیگری نیز برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی دارند.

قاسم، سردبیر روزنامه دیلی اف تی گفت: روزنامه نگاران در کل رسانه‌ها می‌توانند نقش کلیدی در انتشار اطلاعات و اخبار مفید داشته باشند. این امر باعث تقویت همکاری بیشتر بین بخش‌های خصوصی به ویژه در سریلانکا می‌شود.

مرتضی غرقی، روزنامه نگار و خبرنگار صدا و سیمای ایران سخنران بعدی وبینار در تعریف نقش رسانه‌ها در دیپلماسی، گفت: میزان نفوذ هر رسانه به شدت سطح فناوری و میزان اطلاعات دست اولی که می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار دهد، بستگی دارد. رسانه‌ها این قدرت را دارند که افکار عمومی را شکل دهند و همچنین فرهنگ‌ها و گرایش‌های خاصی را که توسط ذینفعان دنبال می‌شوند، ترویج کنند.

امین عزالدین، نویسنده و روزنامه نگار ساندی تایمز تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند ابزاری برای انتشار فرهنگی باشند، اما باید توجه داشته باشیم که شیوه‌های منحط از طریق رسانه ها نیز منتشر می‌شود.

فاطمه کلانتری، خبرنگار خبرگزاری ایلنا، شرلی کانداپا، نویسنده و خبرنگار دیلی میرور و حبیب عبدالحسین، خبرنگار صدا و سیمای ایران نیز از دیگر سخنرانان این وبینار بودند.

انتهای پیام/ص

   

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved