-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/08/02 - 12:27
  • 44
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

هم‌اندیشی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس با دستگاه دیپلماسی فرهنگی؛ ایمانی‌پور: سند راهبردی پنج ساله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصویب و ابلاغ شده است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست هم اندیشی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی علاوه بر ارائه عملکرد این سازمان در سه سال گذشته، برنامه های آینده دیپلماسی فرهنگی کشور را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رییس و 9 تن از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس میهمان حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بودند تا علاوه بر آگاهی از عملکرد و وضعیت این سازمان، در باز کردن مسیرهای قانونی هموار، در عرصه دیپلماسی فرهنگی کشور، همراهی کنند.

ایمانی‌پور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در تشکیل و ماموریت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه امور فرهنگی بین المللی کشور، گفت: بر همین اساس، با همکاری دستگاه های مربوطه، سیاست ها و سند جامع امور فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسید. مسوولیت راهبری و اجرایی سازی این سند نیز برعهده ما گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه موضوع امت سازی در جهان اسلام، یکی از برنامه های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سه سال گذشته بوده است، افزود: خوشبختانه مشاهده می کنیم امروز مقام معظم رهبری بر اهمیت امت سازی تاکید دارند که نشان می دهد ما در سال های گذشته، مسیر درستی را طی کرده ایم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با بیان اینکه برنامه 3 ساله تحول سازمانی به خوبی پیش رفته است و متعاقب آن سند راهبردی پنج ساله راهبردی این سازمان، آماده سازی و مهیای اجرا شده است، افزود: این سند و فعالیت های اصلی ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی را مشخص کرده است. این امر نشان می دهد که ما با برنامه وارد کار شده ایم و با برنامه هم پیش خواهیم رفت.

رویکردهای کلان برنامه تحول سازمان

ایمانی‌پور درباره رویکردهای کلان برنامه تحول در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، توضیح داد: شش رویکرد در این برنامه، مورد توجه قرار گرفته است که اجتماعی سازی گفتمان امت اسلامی، روایت گری موثر و جریان ساز از ایران و انقلاب، حضور هدفمند و موثردر زیست بوم های نوین، افزایش سهم ایران در بازارصنایع فرهنگی، بازآرایی کنش گران فرهنگی بین المللی و متناسب سازی جایگاه و ظرفیت های سازمان با مأموریت قرارگاهی آن را شامل می شود.

وی همچنین، برای اجرای تحولات بنیادین و تبدیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یک سازمان کارآمد، گفت: در این عرصه، پنج چرخش تحول آفرین مدنظر قرار گرفته است که یکی از آنها، حرکت از سازمان اداری به نهاد انقلابی است. همچنین ما می خواهیم از یک از سازمان تصدی گر به یک قرارگاه تنظیم گر چرخش داشته باشیم. از سازمان غیرخلاق به سازمان دانش بنیان، طی مسیر کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین بیان کرد: ما قصد داریم به جای تمرکز بر کنشگران حاکمیتی بر کنشگران مردمی و غیر حاکمیتی متمرکز شویم و از روش ها و فعالیت‌های فرهنگی کم تأثیر به روش ها و فعالی‌های پر مخاطب با تأثیرگذاری بالا، تغییر مسیر دهیم.

ایمانی‌پور در ادامه، درباره اقدامات شاخص دوره دهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای ایفای رسالت فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سند جامع امور فرهنگی بین المللی، ابراز کرد: هفت ماموریت در این عرصه، مدنظر قرار گرفته است که نخستین آن، ابتنا بر ارزشها و مبانی انقلاب اسلامی و مفاد بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود. همچنین ما با شناخت و اشراف به محیط فرهنگی بین المللی، به یکی دیگر از ماموریت‌های دیپلماسی فرهنگی دست خواهیم یافت.

وی، توانمندسازی و ارتقای ظرفیتهای فرهنگی بومی را یکی دیگر از موضوعات و ماموریت ها برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانست و گفت: در ادامه نیز، ما با ارتقای سرمایه انسانی و زیرساختها و همچنین ارتقای محتوا، محصولات و ابزارهای فرهنگی بین المللی، امور فرهنگی بین المللی کشور را به سطح قابل انتظاری خواهیم رساند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همچنین درباره دو رویکرد دیگر این سازمان برای رسیدن به نقاط قابل اعتنا و ارزش آفرین، توضیح داد: توسعه روابط و همکاری های فرهنگی بین المللی و استقرار نظام جامع و متمرکز امور فرهنگی بین المللی، از دیگر موضوعاتی است که فعالیت های فرهنگی بین المللی را در شرایط مطلوبی قرار خواهد داد.

انتظار از مجلس

ایمانی‌پور در بخش دیگری از این نشست، درباره انتظارات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از مجلس شورای اسلامی توضیح داد: یکی از چالش هایی که ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با آن روبرو هستیم، موضوع خلاءهای قانونی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و فعالیت های فرهنگی بین المللی است که امیدواریم نمایندگان محترم مجلس به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی، در این باره حمایت های لازم را مبذول دارند.

وی افزود: تأمین احکام متناسب با عرصه دیپلماسی عمومی و روابط فرهنگی در برنامه‌های پنج ساله توسعه ،یکی از انتظارات ما از مجلس است. همچنین درخواست داریم که عنوان مرکز ساماندهی ترجمه و نشر (مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) به فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی افزوده شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حمایت از تصویب طرح ها و لوایح موردنیاز برای گسترش دیپلماسی عمومی و روابط فرهنگی بین المللی را یکی دیگر از انتظارات این سازمان از مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: در این راستا، موضوعات مهمی همچون ایرانیان خارج از کشور، توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور، گسترش زبان و ادبیات فارسی و فعالیتهای تبلیغی و قرآنی در عرصه بین الملل، اولویت های ما به حساب می آید. البته موضوعات دیگری همچون مدارس عصری خارج از کشور، توجه به زیرساخت ها و ساختمان های نمایندگی های فرهنگی در خارج از کشور و حمایت از تعیین و تصویب بودجه معادل ارزی در ردیف بودجه سازمان نیز، از ضرورت هایی است که انتظار داریم مجلس محترم، یاری رسان باشد.

استقبال از نقد منصفانه

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر اینکه ارتباط با مجلس شورای اسلامی، امری ضروری به حساب می آید، ادامه داد: ضمن اینکه ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از نقد منصفانه و علمی، استقبال می کنیم و آن را باعث رشد خود و سازمان می دانیم، اما بر خود لازم می دانم که از مظلومیت رایزنان فرهنگی کشورم نیز دفاع کنم. در دوره جدید، رایزنانی که به نمایندگی ها، اعزام شده اند، علاوه بر اینکه بر زبان های بین المللی و بعضاً بومی مسلط هستند، سابقه و تجربه کافی در حوزه دیپلماسی فرهنگی دارند.

پیشنهاد نمایندگان

در ادامه این نشست، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، پیشنهادها و نظراتی ارائه کردند. ماموریت مشابه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دستگاه های مختلف، انجام کارهای موازی در دستگاه های مختلف، لزوم قوی تر شدن ارتباط سازمان با مجموعه دیگر، معرفی محور مشخصی از شاخصه های فرهنگی کشور توسط سازمان، اطلاع رسانی مطلوب تر از فعالیت های سازمان، بهره مندی بیشتر از ظرفیت های فرهنگی خارج از کشور، ارتباط موثرتر با موسسات فرهنگی خارج از کشور، توجه بیشتر به شایسته سالاری در انتخاب رایزنان فرهنگی، فعالیت بیشتر در مناطق مرزی و کشورهای همسایه، دوری از حکمرانی با تعارف در عرصه دیپلماسی فرهنگی، از جمله پیشنهاداتی بود که توسط اعضای حاضر کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ارائه شد.

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز ضمن اعلام تشکیل کمیته جدید دیپلماسی فرهنگی در این کمیسیون، توصیه هایی برای پیشبرد اهداف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیان کرد.

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved