سمینار «فلسفه برای کودکان در مواجهه با هوش مصنوعی» در اتریش برگزار شد؛ فرصتی برای بازاندیشی تربیت فلسفی
سومین برنامه از سلسله برنامههای «لذت فلسفه» با عنوان «فلسفه برای کودکان در مواجهه با هوش مصنوعی: فرصتها و تهدیدها» در نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش، موسوم به خانه حکمت ایرانیان در وین، برگزار شد.
این رویداد که با حضور اندیشمندانی از ایران و اتریش بهصورت حضوری و آنلاین برگزار شد، به بررسی تعاملات میان فلسفه، آموزش کودکان و فناوریهای نوین اختصاص داشت.
سخنرانان از دو سوی علم و فناوری
این سمینار با حضور حدود 60 شرکتکننده، شامل 20 نفر حضوری و 40 نفر آنلاین، به بستری برای تبادل نظر میان پژوهشگران تبدیل شد.
یکی از سخنرانان این نشست، توماس باور، فیلسوف اتریشی و متخصص حوزه هوش مصنوعی بود که با ارائه دیدگاههای نوین، محوریت رویداد را به خود اختصاص داد.
دیگر سخنرانان این رویداد شامل سعید ناجی، نورالدین محمودی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مسلم تقیزاده، پژوهشگر دانشگاه تهران، و مگ. مایکل ویسگات و مگ. الکساندر روزنیتس از مؤسسه ویکیفیلو بودند. این تنوع سخنرانان، نمایانگر تلفیق میان نگاه فلسفی و فناوری در بررسی این موضوع مهم بود.
فلسفه برای کودکان؛ رویکردی برای دنیای مدرن
فلسفه برای کودکان (P4C)، که اولینبار توسط متیو لیپمن در دهه 1970 میلادی معرفی شد، روشی برای تقویت تفکر انتقادی، خلاق و مسئولانه در کودکان است. این رویکرد آموزشی بهویژه در کشورهای اروپایی مانند اتریش، آلمان و اسکاندیناوی بهعنوان ابزار تربیتی مؤثر در سیستمهای آموزشی پذیرفته شده است.
در این سمینار، تأثیر هوش مصنوعی بر این روش فلسفی، محور اصلی مباحث بود. رضا غلامی نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش، سؤالی کلیدی را مطرح کرد: «آیا هوش مصنوعی میتواند مانعی برای پروژه جهانی فلسفه برای کودکان باشد یا میتوان از آن بهعنوان ابزاری برای گسترش این پروژه بهره گرفت؟»
هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصت؟
توماس باور در سخنان خود تأکید کرد که هوش مصنوعی صرفاً تهدید نیست. او بر اهمیت استفاده هوشمندانه از این فناوری برای تقویت مهارتهای تفکر در کودکان تأکید کرد و نمونههایی از کاربردهای مثبت هوش مصنوعی در آموزش فلسفه را ارائه داد. این دیدگاه در طول سمینار بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
از سوی دیگر، غلامی در جمعبندی سمینار، هوش مصنوعی را تهدیدی جدی برای کاهش پرسشگری و تأمل عمیق دانست، اما اضافه کرد که اگر کنترل این فناوری در دست نظام آموزشی باشد، میتوان آن را به ابزاری برای تقویت فلسفه برای کودکان تبدیل کرد.
چالشها و راهحلها در دنیای دیجیتال
بحثهای این سمینار نشان داد که هوش مصنوعی علاوه بر تهدیدهای بالقوه، فرصتهایی نیز برای توسعه تربیت فلسفی فراهم میآورد. نمونههایی از نحوه استفاده خلاقانه از هوش مصنوعی برای تقویت تفکر انتقادی در کودکان ارائه شد که میتواند مبنایی برای تحقیقات آینده باشد.
نتایج این سمینار قرار است علاوه بر انتشار در کانال یوتیوب خانه حکمت، بهصورت کتابچهای منتشر شود. برگزاری این رویداد نمایانگر تعهد ایران به ترویج تفکر عمیق و آموزش فلسفی در میان کودکان، بهویژه در مواجهه با چالشهای فناوری نوین است.
سمینار «فلسفه برای کودکان در مواجهه با هوش مصنوعی» نهتنها به شناسایی تهدیدها و فرصتهای فناوری پرداخت، بلکه الگویی برای همافزایی میان اندیشمندان دو حوزه فلسفه و فناوری ارائه داد.
این نشست، گامی مهم در جهت تربیت نسلی از کودکان توسط مسسولان این حوزه بود که نهتنها با چالشهای مدرن روبهرو شوند، بلکه از آن برای ساختن آیندهای بهتر بهرهبرداری کنند.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
نظر خود را بنویسید.