در نشست «نحوه ترویج فرهنگ، سنتها و هنر در بازارهای بینالمللی» پیشنهاد شد:
ایجاد بازار پایه مالکیت فکری شخصیتها، قصهها و روایتهای تمدنهای عضو بریکس
نشست «بازگشایی کد فرهنگی: نحوه ترویج فرهنگ، سنتها و هنر در بازارهای بینالمللی» از برنامههای بیست و هفتمین مجمع بینالمللی اقتصادی سنتپترزبورگ در بخش صنایع خلاق، برگزار شد. در این نشست که مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری کشورمان به عنوان سخنران حضور داشت، درباره حفظ و استفاده صحیح از میراث فرهنگی به عنوان غنابخش چشمانداز فرهنگی و تشکیلدهنده اساس نظم جهان چندقطبی کنونی و اهمیت آن در پاسداری از ارزشهای فرهنگی، ایدهها و سنتهای موثر بر هویت ملی، بحث و گفتگو شد.
مسعود حسنلو طی سخنانی درباره بریکس و آمادگی آن برای ورود به حیات فرهنگی خود در دهه سوم شکلگیری گفت: بریکس با شکلگیری پایههای سیاسی و در مرحله بعد اقتصادی، اکنون آماده ورود به دوره حیات فرهنگیست و به عقیده ما تثبیت هویت فرهنگی بریکس تثبیتکننده هویت سیاسی و اقتصادی و البته اثرگذاری عمیقتر تاریخی این اتحاد بینالمللی است. وی افزود: از سوی دیگر، بریکس با زمینهای استثنایی از سنت، فرهنگ و هنر و کدهای فرهنگی در قالب تمدنهای کهن کشورهای بریکس متولد شده است؛ زمینهای که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.
حسنلو ادامه داد: بریکس یک ائتلاف بین فرهنگهای چند هزار ساله است و برای یک بازار فرهنگی، چه چیزی ارزشمندتر از این گنجینه میتواند باشد؟ وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست عنوان کرد: تمدن یعنی انباشت سرمایههای فرهنگی و از طرفی بازار فرهنگی از تبدیل سرمایههای فرهنگی به محصول و خدمات بر پایه هویت مشخص و متمایز یا مالکیت فکری شکل میگیرد که البته مفهوم مالکیت فکری در عصر ما متأثر از جهان شبکهای و هوش مصنوعی در حال تغییر و تحول است و من اعتقاد دارم در این موضوع با جهان جدید و قواعد جدیدتر روبرو خواهیم بود.
حسنلو در ادامه سخنان خود تمدنها را معادن کدهای فرهنگی، قصهها، شخصیتها و اتفاقات ویژه دانست و افزود: انباشت این داراییها و تجمیع آنها در بستر یک بازار قابل استفاده برای تولیدات فرهنگی، تضمینی بزرگ برای شکلگیری بازار فرهنگی بریکس خواهد بود.
وی سپس ایده ایجاد بازار پایه مالکیت فکری شخصیتها، قصهها و روایتهای تمدنهای عضور بریکس را مطرح نمود و آن را مسئلهای خواند که برای مردم دنیا بکر، کمتر شنیده شده و جذاب خواهد بود. مسعود حسنلو در این باره گفت: این بازار کدهای فرهنگی میتواند پایهگذار چرخه قدرتمند محتوا و صنایع خلاق باشد.
وی در پایان سخنان خود در این نشست که مدیریت آن را آنا لوکانینا رئیس انجمن شرکتهای برندسازی روسیه بر عهده داشت گفت: توسعه فرایند تولید با جریانهای تکنولوژی جدید، مانند هوش مصنوعی میتواند باعث سرعت بیشتر در این مسیر شود و بریکس به زودی قادر خواهد بود سهم خود را از بازار فرهنگی دنیا با این اتحاد به دست آورد. وی افزود: ایران آمادگی پیگیری ایجاد این ائتلاف فرهنگی و شکلدهی بازار داراییهای فرهنگی قابل تبدیل به محصول و خدمات را دارد.
در این نشست سایر شرکتکنندگان از روسیه و دیگر کشورها از جمله دنیس آکسنوف مدیر صندوق دولتی فیلم فدراسیون روسیه، گوخار آلدیارووا رئیس بخش مسکو کمپانی لستا گیمز، اولگا گالاکتیونوا مدیر موزه دولتی و مرکز نمایشگاهی روسایزو، سرگئی املیانوف کارگردان تئاتر ملی درام روسیه، اولگا زوراشویلی بنیانگذار برند زوراشویلی، سمیون لینوویچ رئیس هیئت مدیره صنایع دستی و هنر عامیانه، نیکیتا ماکاروف هنرمند روس، الینا سامارینا مدیر اجرایی شرکت «هدف، توسعه. میراث»، هانس یواخیم فری کارگردان و مدیر هنری بنیاد استعداد و موفقیت و دیوید هندرسون استوارت رئیس هیئت مدیره راکتا درباره نحوه کشف کد فرهنگی یک کشور چند ملیتی، چگونگی بازتفسیر سنتها در محصولات خلاقانه مدرن، اقدامات حمایتی دولتها و ابزارهای کمک برندهای جدید برای توسعه صنایع خلاق سخنرانی کردند.
فدراسیون روسیه به عنوان ریاست بریکس، بیست و هفتمین فروم بینالمللی اقتصادی سنتپترزبورگ را با مشارکت 17 هزار نفر از 130 کشور جهان و با حضور ولادیمیر پوتین برگزار نمود. در این دوره که نمایندگان دولتی و بخش خصوصی صنایع خلاق جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت داشتند، 200 رویداد و نشست با 1500 سخنران و کارشناس از روسیه و کشورهای شرکتکننده در موضوعات مختلف از جمله بخش صنایع خلاق فرهنگی برگزار شد.