سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران/35
حجت الاسلام ابوالقاسمی: مؤلف کتاب «اسلام و چالشهای دوره مدرن» اندیشههای مکتب اهلبیت(ع) را درک کرده است
استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در آیین رونمایی از کتاب «اسلام و چالشهای دوره مدرن» گفت: مؤلف کتاب «اسلام و چالشهای دوره مدرن» اندیشههای اصلی مکتب اهلبیت(ع) را درک کرده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین رونمایی از کتاب «اسلام و چالشهای دوره مدرن» با حضور حجتالاسلام محمد اسدی موحد، مدیر انتشارات بینالمللی الهدی، حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی سابق ایران در ژاپن، حجتالاسلام والمسلمین محمد جواد ابوالقاسمی، استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی، حجتالاسلام حسین مظفری پژوهشگر، حمید محمدی، دکتر مهدی اصفهانی رئیس بنیاد مطالعات اسلامی آلمان، محمد باقر سخایی، مشاور رئیس بنیاد سعدی و جمعی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سرای ملل بخش بینالملل سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
مؤلف کتاب اندیشههای اصلی مکتب اهلبیت(ع) را درک کرده است
حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسمی هم در ادامه این مراسم، گفت: این کتاب 225 صفحه دارد که شامل پنج فصل است و از مبانی شروع شده و راجع به اصل شریعت مباحثی را مطرح کرده و درباره نقد اسلام و دموکراسی و حقوق انسان صحبت کرده و به 80 سوال پاسخ گفته است.
وی ادامه داد: بعضی از سؤالها با ظهور مدرنیته شکل جدید به خود گرفته است. 5 قرن است که مدرنیته به صحنه آمده و با سنت و دین سر ناسازگاری گذاشته است. کلیسا در برابر آن زانو زده و راه را برای چیرهشدن این ایدئولوژی بر سایر ایدئولوژیها باز کرده است و اسلام هم در این قضیه مستثنی نیست.
این پژوهشگر حوزه دین گفت: مدرنیته را اگر پدیدهای انسانی و بشری بدانیم در هر صورت به عنوان یک مرکب در اختیار فرهنگ سلطه قرار گرفت و با این مسئله ایدئولوژی افرید و به محاصره ایدئولوژیهای اسلامی ورود کرد. مدرنیته در این مسیر از دو محور حرکت خودش را آغاز کرد. یک از محور اندیشه و فکر ورود پیدا کرد تا ذهن را معطوف به جهان بینی خودش بسازد و دوم از طریق ساختارها و نهادها و صنعت سعی کرد ارجحیت و بالا بودن خود را مطرح کند.
ابوالقاسمی گفت: در نگاه خود غرب بحث تاریخ خطی است و حرکت آن بدون برگشت است. غربیها با این نگاه تصور می کردند سکولاریسم و دموکراسی آخر خط است و جامعه بشری در این نقطه به اوج می رسد. اما در فرهنگ شرقی این نگاه قابل قبول نبود و در شرق حرکت سینوسی را مدنظر داشتند. همه شعارهای امروز قبل از رنسانس در جهان اسلام وجود داشت.
وی اظهار داشت: این حرفهای ناگفته از حدود 150 سال قبل از سید جمال اسدآبادی تا امام خمینی(ره) بخشی از ایدئولوژی مدرنیته را به چالش جدی کشید. در این بازسازی که در اینجا در ایران صورت گرفت، این نظریه مورد تردید جدی قرار داد و در کتابی که امروز رونمایی میشود 80 شبههای که مطرح کرده است معطوف به همین مسائلی است که بنده مطرح کردم.
این استاد دانشگاه گفت: نکته قابل توجه در این کتاب آن است که مؤلف، اندیشههای اصلی تفکر اهل بیت و امتیاز ویژه مکتب اهل بیت(ع) را درک کرده است و نمی توان بر این کتاب شبههای وارد کرد. نویسنده در مسیر فراعصری بودن دین و مکتب تشیع مبانی مهمی را هم مطرح کرده است.
وی در پایان تأکید کرد: در این کتاب با زبان ساده و با توجه به ذوق یک خواننده غربی و بدون هیچ سوءگیری مذهبی چنین موضوعی را پیگیری و سعی در پاسخ آن داشته است.
ضرورت نشر کتاب تازه درباره اسلام
حجتالاسلام مظفری هم در ادامه این نشست، گفت: راجع به معرفی اسلام کتاب های مختلف نوشته شده است اما ما تعالیم اسلام را در هر دوره باید با زبان تازه مطرح کنیم. نیاز به کتاب جدید به معنای نقص کتب گذشته نیست. ما در عصر خود وظیفه داریم دوران جدید را در مسائل خود ببینیم.
وی اظهار داشت: این نیاز وجود دارد که ما تعالیم و ارزشهای دینی خودمان را برای مخاطب عصر جدید عرضه کنیم. این مخاطب فقط مخاطب خارجی نیست و جوان ایرانی هم با این چالشها مواجه است.
نمایهای از پرسشهای یک آلمانی نومسلمان
مهدی اصفهانی، مدیر بنیاد مطالعات اسلامی آلمان در ادامه این نشست گفت: من در ابتدا باید توضیحی درباره نویسنده این کتاب بدهم. مارکوس فیدلر، نویسنده این کتاب یک محقق 54 ساله است که علوم سیاسی و فلسفه خوانده و دکترای خود را در رشته جامعه شناسی گرفته است. این نویسنده قبل از اسلام آوردن تمایلات چپ سوسیالیستی داشته و جزء حزب چپهای آلمان بوده است. او به خاطر بی ثباتی بنیان خانواده در آلمان تصمیم به ازدواج با یک زن مسلمان میگیرد.
وی ادامه داد: دیدگاه این نویسنده در نگارش این کتاب معطوف به دغدغههای عمده ناظر بر مسئله اسلام در جامعه است. در روند زندگی یکسری سوال برای خودش مطرح میشود. این هشتاد سوال مجموع سوالهایی است که از زمانی که این محقق مسلمان شده تا امروز که این کتاب نگاشته شده در ذهن او بوده است.
این استاد فلسفه غرب گفت: دکتر ایمانی پور زمانی که با اصل این کتاب که به زبان آلمانی نوشته شده بود مواجه شدند گفتند میخواهم این کتاب را به فارسی ترجمه کنم. مسئله اصلی ایشان هم این بود که دوست داشتند دیگران با این قضیه مواجه شود که یک دکتر جامعه شناس در آلمان چه مسائلی دارد؟
وی اظهار داشت: این کتاب بدون منابع و پژوهش نوشته نشده و حاصل یک دوره 10 یا 15 ساله تحقیق است. این محقق سعی کرده پاسخ درخوری برای سوالات خودش پیدا کند و ما میتوانیم ببینیم یک جامعه شناس آلمانی چه سوالهایی داشته و چگونه به آن پاسخ داده است. چاپ این کتاب در ایران به آن دلیل بود که بدانیم سوالات یک جامعهشناس آلمانی درباره آلمان چه بوده است.
دیوسالار، رایزن فرهنگی سابق ایران در ژاپن هم در این نشست، گفت: ما از مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات تشکر میکنیم که از فرصت خود در نمایشگاه در تقویت محتوایی موضوعات و تبادل اندیشهها استقبال میکند.
وی ادامه داد: ما در عصر اطلاعات قرار داریم. مقدمه تقویت قدرت نرم برای دیپلماسی نرم، گردآوری اطلاعات و پاسخ به سوالها و چالشهای پیشروی فرهنگ ایرانی_اسلامی است. مخاطب داخلی و تصمیم گیران نسبت به شناسایی چالشهای پیش رو میتوانند از این منبع استفاده کنند.
انتهای پیام/ص
نظر خود را بنویسید.