مدیر مرکز مطالعات راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تبیین فعالیت ها به مناسبت هفته ی دولت :
رویداد « از ایران» گامی موثر در جهت بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی
ملکی در رادیو گفت و گو بیان کرد: رویداد «از ایران» برگزار شد تا ظرفیتهای مردمی و حاکمیتی که میتوانند در خارج از مرزها حضور داشته باشند شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند و این یک گام خوب برای ظرفیتهای مردمی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از رادیو گفتگو رضا ملکی مدیر مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مصاحبه با برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت و گو در مورد عملکرد دولت در حوزه ارتباطات فرهنگی در سطح بین الملل بیان کرد: با ایجاد مرزهای سیاسی، ارتباطات ملتها کم شده و در بسیاری مواقع ملتها از طریق یک واسط یکدیگر را میشناسند که ابهام در صداقت واسط مشکلات بسیاری را به وجود میآورد.
وی دیپلماسی عمومی و فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران را تعریف کرد و گفت: این دیپلماسی در ایران به لحاظ پارادایم و انگاره حاکم بر آن و زیست بومی که دیپلماسی فرهنگی در آن حرکت میکند، تفاوتهای بسیاری با آن چیزی که در دنیا رایج است، دارد. بنابراین ایران منافع خود را به هر قیمتی به دست نیاورده و اهداف خود را نیز به هر قیمتی پیاده نمیکند.
مدیر مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی را ۳ وظیفه یک انسان و جامعه و حکومت اسلامی برشمرد و اظهار کرد: به عنوان یک حکومت مسلمان باید جهان را شناخته و مراقب آن بوده و در نهایت جهانی بهتر برای تمام ملل بسازیم. در اصول قانون اساسی نیز این محتوا آمده که جمهوری اسلامی ایران، سعادت بشر را در کل جهان را هدف خود قرار داده است. بنابراین ایران با دیپلماسی فرهنگی رایج در دنیا فاصله دارد.
ملکی در رادیو گفت و گو با بیان اینکه حرکت تخریبی علیه نظام و مردم از ابتدای انقلاب آغاز شده خاطرنشان کرد: تصویری دروغین از ایران در جهان ایجاد شده بود که دستاورد آن ایران هراسی و ایران ستیزی، شیعه هراسی و شیعه ستیزی بود.
وی همچنین در مورد ارتباط دیپلماسی فرهنگی در زندگی عادی مردم گفت: هر ایرانی تمایل دارد به شکل عزتمندانه در دنیا شناخته شود. در ابتدای انقلاب با شروع جنگ، تهدید سخت را دریافت کردیم اما به تحریف نرم توجه کمتری شد و همین موجب شده ایران را غیرواقعی در دنیا ارائه دهند. لذا معرفی ایران واقعی، تلاش جهادگونه میطلبد.
مدیر مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از توجه دولت به موضوعات دیپلماسی همسایگان، ایرانیان خارج از کشور، توجه به ظرفیتهای غیرحاکمیتی و مردمی در حوزه دیپلماسی عمومی و صادرات صنایع فرهنگی یاد کرد و افزود: تعاملات خوبی بین ایران و سایر کشورها ایجاد شده است. در سال دهم فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی رویداد «از ایران» برگزار شد تا ظرفیتهای مردمی و حاکمیتی که میتوانند در خارج از مرزها حضور داشته باشند شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند که ۵۴۰ تولیدکننده آثار و خدمات فرهنگی در حوزههای مختلف در این رویداد حضور یافتند و در نهایت حدود ۴۰ تولیدکننده شناسایی شدند و این یک گام خوب برای ظرفیتهای مردمی است.
ملکی با اشاره به برگزاری رویداد «جهان بانو» تشریح کرد: این رویداد در حوزه زن و خانواده و به دنبال شناسایی، توانمندسازی و توسعه ظرفیتهای مردمی در این حوزه برای خارج از کشور شکل گرفت. در حوزه صادرات نیز شورای صادرات شکل گرفت و آیین نامهها در حوزه محصولات فرهنگی ایجاد شد.
نظر خود را بنویسید.