logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/06 - 07:35
  • 611
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

پنجاه و هفتمین دوره آموزشی زبان فارسی در رایزنی فرهنگی ایران در رم به ایستگاه آخر رسید

در تاریخ پانزده آوریل سال ٢٠٢٣ برابر با بیست و ششم فروردین ماه سال ١۴٠٢، پنجاه و هفتمین دوره آموزشی زبان فارسی (دهمین دوره به صورت مجازی) آغاز گردیده و در روز جمعه 2 تیرماه 1402 با برگزاری آزمون پایانی خاتمه یافت.

به گزارش  روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این دوره توسط مدرس فارسی زبان؛ خانم  منتصری در سه سطح مقدماتی در ده جلسه نود دقیقه ای و در دو سطح ابتدایی و میانی برگزار شد. هر یک از سطوح به نوبه خود  به سه بخش ابتدایی یک، دو و سه و میانی یک، دو و سه تقسیم شدند.

دوره مقدماتی ۱: در طول این دوره به آموزش الفبای فارسی و صداها پرداخته شد. زبان آموزان پس از آشنا شدن با آواها و حرف مورد نظر، با نوشتن آن و نحوه قرار گرفتن حرف در کلمه آشنا شدند. همچنین سعی شد مثال هایی به همراه تصویر از نحوه قرار گرفتن نویسه در ابتدا یا وسط یا پایان کلمه ذکر شود. مثال های تصویری و تمرین های خواندن کمک کردند تا زبان آموز بتواند در بخش نوشتن کلمات ساده ای را که با الفبای آن آشنا شده بنویسد.

دوره مقدماتی ۲: در این دوره به مطالب و ساختارهای ساده و پایه ای پرداخته شد که به کمک آنها زبان آموز بتواند آغاز به گفتگو و نوشتن درباره موضوعات ساده کند، برخی از مطالب مطرح شده عبارتند از: معرفی کردن، بیان نام، سن، ملیت، شغل، تاهل، بیان ماهیت (بعضی از وسایل داخل اتاق و خانه) ، بیان ویژگی های ظاهری (رنگ، اندازه،..)، پرسیدن (کی، کجا، کدام، چند، چه)، بیان برخی از نسبت های  خانوادگی، صرف فعل داشتن در زمان حال و صورت منفی و سوالی آن، کسره اضافه (ترکیب اضافی)، بیان مالکیت و حرف اضافه، توصیف کردن به شکل ابتدایی و ساده (توصیف خانه و محل زندگی) ، بیان ساده و اولیه  کارهای روزمره، صرف فعل در زمان حال ساده، شناسه ها و واژه بست  «می»، صورت سوالی و منفی زمان حال ساده.

دوره مقدماتی ۳: در هر جلسه سعی شد به یکی از موضوعات کاربردی و مورد نیاز مانند کارهای روزمره، مسافرت، آخر هفته و غیره پرداخته شود. کلاس ها با هدف آموزش قواعد و توسعه واژگان مرتبط به موضوع کلی هر درس طراحی شدند. در بخش دستور زبان تلاش بر این بود که زبان آموزان، قواعد را به طور غیر مستقیم و با اشاره های ضمنی در موقعیت های واقعی و حقیقی بیاموزند. بدین منظور، ابتدا زبان آموز به گفتگوهای کوتاهی که هم به موضوع درس مرتبط بود و هم نکته دستوری آن جلسه در آن گنجانده شده بود گوش می کرد و سپس در بخش دستور برای بهتر آشنا شدن زبان آموزان با محتوای دستوری هر درس، اشاره ای ضمنی به مطالب دستوری موجود هم می شد. پس از شنیدن و تمرین در بخش گفتگو، زبان آموز قادر بود گفتگوهایی مشابه بسازد. در بخش خواندن نیز متنی کوتاه در ارتباط با موضوع درس آورده شده و در ادامه پرسش هایی نیز وجود داشتند که زبان آموز با این بخش به تمرین درک مطلب می پرداخت.

دوره متوسطه ١ : در طول این دوره، در هر جلسه، به منظور آمادگی برای ورود به درس، ابتدا در مورد موضوع درس، با فارسی آموزان صحبت می شد به طوری که به آنها اجازه داده می شد اگر آگاهی در زمینه محتوای درس دارند، درباره آن صحبت کنند. سپس از فارسی آموزان خواسته می شد واژه های درس را بخوانند و درباره آن واژه ها صحبت کنند. سپس هر یک از زبان آموزان بخشی از  متن درس را برای کل کلاس می خواند. بعد از خوانش متن به سوالهای مربوط به درک مطلب پاسخ می دادند و در مورد موضوع درس گفتگو می کردند. بخشی از کلاس هم به حل تمرینات اختصاص داده می شد.

دوره متوسطه ٢ : در طول  این دوره بنا بر درخواست زبان آموز، کلاس ها به خواندن و درک مطلب مقالات مختلف روزنامه های ایران (به خصوص موضوعات فرهنگی) و متون ادبی به ویژه سعدی و  مولانا اختصاص داده شدند.

دوره متوسطه ٣ : با توجه به اینکه یکی از نیازهای اساسی فارسی آموزان، تقویت مهارت خواندن است، در این دوره از کلاس ها برای هر جلسه متن هایی که با کار و موضوعات مورد علاقه زبان آموزان مرتبط بودند انتخاب و ضمن رعایت اصولی همچون فعال سازی دانش پیشین زبان آموز و تقویت دامنه واژگان خوانده شدند.  مرحله اول هر کلاس به آماده سازی اختصاص داده شد. در این مرحله سعی در  فعال سازی دانش پیشین زبان آموز و ایجاد انگیزه شد. سپس خواندن متن با هدف درک معنی توسط فارسی آموزان صورت می گرفت و سپس به ارزیابی درک مطلب، پرسش از جمع و پاسخ های انفرادی، ایجاد تفکر نقادانه، پرسش و پاسخ ها و در نتیجه بحث و  مکالمه مشارکتی در  کلاس پرداخته می شد و تا پایان جلسه تک تک زبان آموزان نقش فعال خود در این بحث و گفتگو ها را حفظ می کردند.

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved