-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/06/17 - 07:26
  • 17
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

چهل و سومین شماره مجله چشم انداز ایران با عنوان یونانی ایران¬اراما منتشر شد

چهل و سومین شماره دوهفته¬نامه چشم انداز ایران که با عنوان یونانی ایران¬اراما شناخته می¬شود، 11 شهریور ماه 1403 (1 سپتامبر 2024) منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این مجله با هدف توسعه شناخت مخاطبان یونانی از فرهنگ، هنر و جاذبه های گردشگری ایران زمین، یکم و پانزدهم هر ماه میلادی منتشر می­شود. مجله چشم­انداز ایران علاوه ­بر انتشار روی سایت این نشریه الکترونیک به آدرس www.iranorama.gr، از طریق پست الکترونیکی برای بیش از 3000 نفر از علاقه­مندان به فرهنگ و تمدن ایران زمین ارسال می­گردد. پایگاه iranorama.gr حاوی بانک اطلاعاتی مشتمل بر 3000 مخاطب از جمله علاقه­مندان به زبان فارسی، هنرمندان، خبرنگاران، دانشجویان، اساتید دانشگاه و شخصیت­های فرهنگی یونان است. همچنین امکان عضویت و اشتراک رایگان این دوهفته نامه در سایت مذکور فراهم شده است.

در سرمقاله این شماره به قلم خانم خریسانثی پارچاناکی آمده است: در این شماره از مجله «چشم انداز ایران» به بررسی دوباره جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ایران می‌پردازیم و به مشهورترین بازارهای این کشور سر می‌زنیم. از این طریق، جلوه‌ای از تاریخ و فرهنگ ایران را کشف می‌کنیم. بازارهای ایران، به‌عنوان مراکز پویا و زنده تجارت، فرهنگ و تعاملات اجتماعی، نقش مهمی در تاریخ این سرزمین طی قرن‌های متمادی ایفا کرده‌اند. این بازارهای پرجنب‌وجوش غالباً در قلب شهرها قرار دارند و به‌عنوان کانون‌های اجتماعی عمل می‌کنند که در آن‌ها کالاهایی از سراسر منطقه مبادله می‌شود. معماری این بازارها تلفیقی از طراحی کاربردی و جاذبه­های هنری است؛ با گذر‌های سرپوشیده، سقف‌های گنبدی‌شکل و کاشی‌کاری‌های چشم­نواز که میراث فرهنگی غنی ایران را بازتاب می‌دهند. بازارها تنها محل خرید و فروش نیستند، بلکه مکانی برای گردهمایی، تبادل نظر و برگزاری آئین های مذهبی به‌شمار می‌آیند و به این ترتیب، جزئی جدایی‌ناپذیر از بافت اجتماعی جامعه ایرانی هستند.

ساختار یک بازار سنتی ایرانی معمولاً به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام در نوع خاصی از کالاها تخصص دارند؛ از جمله پارچه‌ها، ادویه‌ها، جواهرات، فرش‌ها و صنایع دستی. ساختار و چیدمان این بازارها به گونه ای است که ارزشمندترین کالاها در بخش‌های مرکزی و بیشتر قابل دسترس بازار به فروش می‌رسند، در حالی که کالاهای کم‌ارزش‌تر در حاشیه قرار دارند.

 بازارها همچنین ارتباط نزدیکی با آداب و رسوم مذهبی و فرهنگی منطقه دارند، زیرا اغلب در نزدیکی مساجد، کاروانسراها و حمام‌های عمومی قرار گرفته‌اند و فضایی چندمنظوره ایجاد می‌کنند که هم نیازهای اقتصادی و هم نیازهای اجتماعی جامعه را برآورده می‌کند. از جمله معروف‌ترین بازارهای ایران می‌توان به بازار بزرگ تهران، بازار تاریخی اصفهان و بازار وکیل در شیراز اشاره کرد. بازار بزرگ تهران یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای جهان است که به طول چندین کیلومتر امتداد دارد و طیف گسترده‌ای از مغازه‌ها و فروشندگان را در خود جای داده است. بازار اصفهان، به‌واسطه معماری شگفت‌انگیزش و نزدیکی‌اش به میدان نمادین نقش جهان، به‌عنوان میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است. بازار وکیل در شهر فرهنگی شیراز نیز به دلیل طراحی زیبایش و مجموعه گسترده‌ای از محصولات سنتی ایرانی، به‌ویژه فرش‌های نفیس، شهرت دارد. این بازارها نه‌تنها مراکز تجاری، بلکه نقاط عطف فرهنگی هستند که بازدیدکنندگانی از سراسر جهان را به خود جذب می‌کنند.

لازم به ذکر است، این نشریه با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در یونان و به همت خانم خریسانثی پارچاناکی تهیه و تدوین می­شود. خانم پارچاناکی دانشجوی دکتری رشته ترجمه زبان های انگلیسی و فرانسوی از دانشگاه ایونی و از علاقه­مندان به زبان، فرهنگ و هنر ایرانی است.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved