-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/05/30 - 16:23
  • 126
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
محمد علی ربانی:

هدف‌مان ایجاد همگرایی میان ملت‌های شرقی است

مدیرکل همکاری‌های علمی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برپایی اجلاس حقوق بشر شرقی را اقدامی مهم در راستای فراهم آوردن فرصت‌های گفتمان و همکاری بین‌المللی برای مقابله با حقوق بشر غربی دانسته و گفت: امیدواریم این اجلاس بتواند همگرایی و همکاری‌های جدیدی بین ملت‌ها و نهادهای شرقی ایجاد کند.

 به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد علی ربانی، مدیرکل همکاری‌های علمی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره اهداف اصلی برپایی اجلاس حقوق بشر شرقی و شبکه "مجمع شرقی مدافعین حقوق بشر" گفت: «اصلی‌ترین هدف‌مان، ایجاد بستر مناسب برای فهم و ایجاد همسویی مشترک بین ملت‌های شرقی، در خصوص چالش‌های حقوق بشر و فراهم آوردن فرصت‌های گفتمان و همکاری بین‌المللی برای مقابله با حقوق بشر غربی است. ما معتقدیم که از حقوق بشر باید به‌عنوان پایه‌ای برای همگرایی و همکاری استفاده شود.»

این متولی فرهنگی ادامه داد: «اولین اجلاس که به مدت سه روز، اوایل اسفندماه سال جاری در تهران و قم برگزار می‌شود که طی آن علاقه‌مندان شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی خواهد بود. در این نشست‌ها موضوعاتی نظیر "حقوق بشر در تجربه فرهنگی و دینی ملل شرق" و "تحلیل عملکرد غرب در حوزه حقوق بشر" مورد بحث قرار خواهند گرفت.»

ربانی با تأکید بر انتظاراتی که از برپایی این اجلاس می‌رود و همچنین با اشاره به برخی چالش‌های پیش‌روی آن گفت:« یکی از اهداف اصلی ما، تاسیس و راه‌اندازی "مجمع شرقی مدافعین حقوق بشر" و ایجاد دبیرخانه دائمی است تا از این طریق همگرایی و همکاری‌های جدیدی بین ملت‌ها و نهادهای شرقی شکل بگیرد. در چنین مسیری چالش اصلی‌مان، ایجاد همسویی و جذب مشارکت کشورهایی با تنوع دینی و فرهنگی بالا است تا قادر به ساخت یک شبکه قوی و تاثیرگذار در سطح بین‌المللی بشویم.»

ایجاد گفتمان حقوق بشر مبتنی بر ارزش‌های جمع‌گرایانه و اخلاقی 

مدیرکل همکاری‌های علمی دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: «بعد از اجلاس، دبیرخانه و مجمع فعال خواهند شد تا سیاست‌ها و برنامه‌های پنجساله را اجرایی کنند. همچنین، برنامه‌هایی برای انتشار فصلنامه بین‌المللی حقوق بشر در رهیافت فرهنگی شرق و راه‌اندازی شبکه تعاملی میان اعضا در نظر داریم. هدف نهایی ‌مان ایجاد یک ائتلاف جهانی در برابر چالش‌های حقوق بشری غربی است.»

او درپاسخ به این که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های مشترک فرهنگ و تمدن‌های شرقی برای مقابله با چالش حقوق بشر غربی استفاده کرد گفت:« ما می‌توانیم با بهره‌گیری از مبانی فکری، فرهنگی و تمدنی مشرق‌زمین که سابقه‌ای هزاران ساله دارد، یک گفتمان حقوق بشر مبتنی بر ارزش‌های جمع‌گرایانه و اخلاقی ایجاد کنیم. این مزیت‌ها نه تنها برای کشورهای اسلامی بلکه برای همه تمدن‌های شرقی می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای همکاری و همسویی عمل کند.»

ربانی در پایان ایجاد ساختارهای مناسب و پایدار برای تعاملات و ارتباطات مستمر میان مجمع‌ها و کنشگران حقوق بشری در بین کشورها را اقدامی مهم و اثرگذار خواند. گفتنی است که این اجلاس کار مشترکی از سازمان وفرهنگ و دانشگاه باقرالعلوم (ع) است که دربرپایی‌آش مجموعه‌ای از نهادهای تخصصی و علمی نیز همکاری دارند.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved