logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/30 - 13:34
  • 797
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دومین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی/ 4

مجید رسولی: آمادگی مرکز مطالعات آفریقا برای توسعه دیپلماسی علمی با آفریقای جنوبی

رئیس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت‌ مدرس در آیین افتتاحیه دومین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی از تدوین برنامه این مرکز برای گسترش روابط ایران و افریقای جنوبی در حوزه دیپلماسی علمی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجید رسولی، رئیس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه دومین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی که امروز (30 اردیبهشت‌ماه) در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: از آنجا که روابط خوب ایران و آفریقای جنوبی تابع پایبندی دو طرف به ارزش‌های انسانی بوده لذا روابط ایران پیش از انقلاب اسلامی با دولت آپارتاید هیچگاه مورد تایید مردم ایران واقع نشده است.

وی در این باره، توضیح داد: بیشتر مردم ایران امروز آفریقای جنوبی را با شخصیت استعمارستیز نلسون ماندلا می‌شناسند، چرا که این شخصیت برای آنان تداعی‌گر مبارزان انقلاب خود برای آزادی و رهایی از چنگ استثمار بوده است.

رسولی افزود: پیشرفت آفریقای جنوبی و حضور این کشور در جمع کشورهای بریکس به مثابه قدرت‌های نوظهور دنیا که دیگر اعضای آن نظیر چین، روسیه، هند و برزیل روابط خوبی با ایران دارند و اقدامات آنان موید ایجاد جهان چند قطبی است لذا این اتفاق همواره موجب خوشحالی مردم ایران بوده است.

رئیس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: آنچه در روابط امروز ایران و آفریقای جنوبی اهمیت دارد در کنار ملاحظات فرهنگی، مستلزم بروزرسانی روابط علمی و توسعه و بسط دیپلماسی علمی است. جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی همچون آفریقای جنوبی پس از آپارتاید گام‌های بلندی را برای دستیابی به مرزهای دانش برداشته است.

رسولی قرار گرفتن نام 29 دانشگاه ایران در بین 1000 دانشگاه برتر جهان آن هم در شرایط تحریم‌های ظالمانه غرب را نشانگر اراده بالای جمهوری اسلامی ایران در پیشرفت‌های علمی دانست و با مقایسه کشور آفریقای جنوبی با حدود 12 دانشگاه برتر در جمع 1000 دانشگاه برتر جهان که بیشترین آمار در قاره آفریقا است را نشان دهنده فراهم بودن زمینه برای توسعه روابط و دیپلماسی علمی بین دو کشور عنوان کرد.

تأکید بر تولید دانش سودمند و گسترش مرزهای دانش و فناوری

وی با معرفی دانشگاه تربیت‌ مدرس ایران به عنوان مولود خودباوری در انقلاب اسلامی ایران یادآور شد که این دانشگاه در سال 1981 و هنگامی که نلسون ماندلا در جزیره روبن زندانی بود تاسیس شده است.

رئیس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به این مطلب که دانشگاه تربیت مدرس با 17 دانشکده و حدود 750 عضو هیات علمی دانشگاهی در همه رشته‌های علوم، دانشگاهی جامع، پیشرو در آموزش و پژوهش، با هدف تولید دانش سودمند، گسترش مرزهای دانش و فناوری سهم بسزایی را می‌تواند در عرصه تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی برای رفع نیازهای ملی و بین‌المللی کسب کند.

وی در عین حال، عنوان کرد: مرکز مطالعات آفریقا در دانشگاه تربیت‌ مدرس به عنوان اولین مرکز مطالعات منطقه‌ای مرتبط با آفریقا در ایران، در سال 2000 میلادی افتتاح شد و هدف از تأسیس آن، گسترش شناخت درباره قاره آفریقا و تلاش برای ارتقای سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با این قاره از طریق تحقیقات علمی است.

رسولی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد که فرصت در کنار هم بودن پژوهشگران دو کشور، زمینه‌سازی برای تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های دو کشور نوید بخش آینده بهتری برای مردمانی خواهد بود که آزادی، عدالت و رهایی از استثمارگران را شیوه زندگی خود می‌دانند. مرکز مطالعات آفریقا در دانشگاه تربیت‌مدرس آمادگی خود را برای اعطای فرصت تبادل دانشجو و پژوهشگر با کشور آفریقای جنوبی اعلام می‌کند و همچنین، علاقه‌مند است همراه و میزبان پژوهشگران آفریقای جنوبی برای توسعه روابط علمی دوجانبه باشد.

شایان ذکر است، دومین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی با همکاری مشترک مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای تحقیقات علوم انسانی آفریقای جنوبی و مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس در تهران برگزار می‌شود. در این گفت‌وگوها، سخنرانان ضمن بیان دیدگاه‌های خود نسبت به گفت‌وگوهای فرهنگی فیمابین و ضرورت تداوم آن، از موضوع مقالات خود که در بخش گفت‌وگوها ارائه می‌شود، دیگر حاضران را مطلع خواهند کرد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved