-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/13 - 11:13
  • 949
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رضا ملکی نوشت:

پیام مهم برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نوشت: این سازمان به‌عنوان قرارگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، نقش بازیگری فعال و پویا را در برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و سن‌پترزبورگ ایفا می‌کند.

ملکی

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رضا ملکی، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در روزنامه «رسالت» به مناسبت هفته فرهنگی ایران در روسیه در یادداشتی نوشت: بدون شک برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و سن‌پترزبورگ، دو شهر بزرگ روسیه، نشان‌دهنده عزم کشورمان مبنی بر تکمیل و توسعه دیپلماسی فرهنگی در آن‌سوی مرزهاست. بنابراین، باید در کنار اهمیت بصری و روبنایی این رویداد، بر روی آثار بلندمدت، زیربنایی و نظام‌مند آن تمرکز ویژه‌ای کرد.

در این میان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان قرارگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، نقش بازیگری فعال و پویا را ایفا می‌کند. بازیگری که می‌تواند ضمن تشخیص اولویت‌ها و نیازهای کشور در عرصه ارتباطات فرهنگی ( با نگاه فرامرزی)، راهکارهای تحقق نیازها را تعیین، مهیا و عملیاتی سازد. 

جغرافیای سیاسی در نظام بین‌الملل، نقش پررنگی را در تعیین حدودوثغور قدرت بالقوه و حتی بالفعل کشورها ایفا می‌کند. آنچه  از آن تحت عنوان ژئو پلیتیک تعبیر می‌شود،   یک مؤلفه اساسی جهت تحلیل راهبردها و حتی رفتارها و تاکتیک‌های بازیگران در عرصه دیپلماسی و روابط بین‌الملل به شمار می‌آید. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا قدرت مبتنی بر ژئو پلیتیک یا جغرافیای سیاسی صرفا برای مانور موفقیت‌آمیز در یک کشور در مناسبات منطقه‌ای و جهانی کفایت خواهد کرد؟ در اینجا، برخی تصور می‌کنند مزیت ژئوپلیتیک یک بازیگر شرط لازم و کافی برتری آن بر دیگر کشورهای فاقد این توانایی به شمار می‌آید!

 این تصور، پس از پایان جنگ جهانی دوم تشدید شد اما اکنون،در سال ۲۰۲۳ میلادی بسیاری از قواعد و محاسبات بین‌المللی به‌گونه‌ای معنادار تغییر یافته است! 

اکنون ما در کنار قدرت برخاسته از جغرافیای سیاسی، با مؤلفه‌های قدرت ساز و تعیین‌کننده‌ای مانند «فرهنگ» و«جغرافیای فرهنگی»مواجه هستیم که هرگز  نمی‌توانیم آن‌ها را در بطن  روابط بین‌الملل نادیده انگاریم.

اهمیت برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه و آشنایی هر دو ملت با فرهنگ، هنر و آداب‌ورسوم یکدیگر نه‌تنها منتهی به همدلی و هم‌افزایی بیشتر و بهتر طرفین خواهد شد، بلکه منجر به استفاده از ظرفیت والای فرهنگ در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور خواهد شد. 

​​​​​​​بنابراین، نباید نسبت به استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و برگزاری رویدادهایی مانند هفته فرهنگی ایران در مسکو نگاه یا انتظاری محدود داشت.قویا بر این باور هستیم که شکوفایی دیپلماسی فرهنگی و ظرفیت‌های نهفته در آن، منجر به بروز گشایش‌های همه‌جانبه‌ای به سود منافع ملی کشورمان خواهد شد.

تفسیر ارتباطات و پدیده‌های فرهنگی برون‌مرزی

در عصر کنونی، مزیت ژئو پلیتیک بازیگران شرط لازم برای ایفای نقش مؤثر در مناسبات بین‌المللی محسوب می‌شود که جمهوری اسلامی ایران چنین قدرت و مزیتی را داراست. اما شرط کافی تبلور قدرت جهانی ایران اسلامی، تلفیق قدرت مبتنی بر جغرافیای فرهنگی ایران با جغرافیای سیاسی می‌باشد.

اصلی‌ترین دغدغه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تفسیر ارتباطات و پدیده‌های فرهنگی برون‌مرزی، در ذیل همین رویکرد کلان و نتیجه‌بخش می‌باشد. بدیهی است که هر اندازه به‌سوی تبلور قدرت هوشمند فرهنگی -جغرافیایی خود و تبدیل آن به مزیت بین‌المللی پیش برویم، شاهد خلق فرصت‌ها و امتیازات بی‌بدیلی در برابر خود خواهیم بود.

این همان پیام مهمی است که در جریان برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه، از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مخاطبان عام و خاص حوزه فرهنگ ودیپلماسی فرهنگی مخابره می‌شود. 

انتهای پیام/
. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved