-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/07/02 - 11:56
  • 61
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

دیپلماسی موزه‌ای ایران در قزاقستان؛ «توسعه و امنیت پایدار به اصالت هنر و تمدن بستگی دارد»

رئیس موزه ملی ایران در کنگره بین‌المللی رؤسای موزه‌های ملی چین، روسیه، ازبکستان، ایران، فرانسه، آذربایجان، قرقیزستان و تاجیکستان گفت: تقویت همکاری و تعامل موزه‌ای بین کشورهای منطقه نقش مهمی در توسعه تمدن بشری دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران به دعوت رئیس موزه ملی قزاقستان و به منظور شرکت، سخنرانی و امضاء یادداشت تفاهم همکاری در کنگره بین‌المللی رؤسای موزه‌های ملی چین، روسیه، ازبکستان، ایران، فرانسه، آذربایجان، قرقیزستان و تاجیکستان روز یکشنبه، یکم مهرماه با استقبال رایزن فرهنگی وارد فرودگاه نظربایف در آستانه قزاقستان شد.

جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران نیز در اولین روز از برگزاری کنگره، گفت: مشارکت‌های فرهنگی، ما را متعهد می‌کند و نشان می‌دهد هیچ ابزاری حیاتی‌تر از میراث مشترک ما برای ارتباط پایدار بین ملت‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه، ابراز کرد: این کنگره فرصتی ارزشمند برای گفت‌وگو میان موزه‌های کشورهای این منطقه است که نقش مهمی در توسعه تمدن بشری داشته و دارای میراث مشترک غنی و تاریخ عمیق فرهنگی است. تقویت همکاری و تعامل برای تعمیق درک ما از این سرزمین و چالش‌های مشترک آن ضروری است.

نوکنده اظهار داشت: اگر امروز برای میراث مشترک خود به اهداف مشترک بیاندیشم قطعا گامی پایدار در جهت توسعه کشورهای خود برداشته‌ایم و در نتیجه تعامل منطقه‌ای در این قاره کهن در سطح بین‌المللی و شاید قدرتمند‌تر از همیشه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: توسعه و امنیت پایدار بی‌شک به اصالت هنر و تمدن بستگی دارد که همگی این صفت ارزشمند را دارا هستیم. همه ما ریشه در قلمرو قاره کهن آسیا داریم؛ میراث ملموس و ناملموس گذشته سرمایه‌های بزرگ فرهنگ و تمدن این قاره کهن است. وقت آن است حرکتی قدرتمند برای شکل دادن به یک رویداد فرهنگی بزرگ بر اساس اشتراکات فرهنگی در این منطقه کهن انجام دهیم.

رئیس موزه ملی ایران افزود: حضور گویای موزه‌ها به عنوان مهمترین نهادهای فرهنگی هر جامعه در شاخه‌های مختلف  باعث نشاط در مردم سرزمین می‌شود و در روابط فرهنگی، سیاسی، تجاری، اقتصادی و فناوری تاثیرگذار است.

وی همچنین از آمادگی موزه ملی ایران برای تشکیل و شروع این حرکت بزرگ خبر داد و گفت: از طریق همکاری بین‌موزه‌ای با کشورهای شرکت‌کننده در این کنگره می‌توانیم تجربیات‌مان را به اشتراک گذاریم و بر چالش‌ها فائق آییم.

نوکنده پیشنهاد یک نماشگاه مشترک را داد که در موزه ملی کشورها یا در موزه بزرگ آنان به صورت تور نمایشگاهی به نمایش درآید و یا پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تک‌اثر با یک سناریو یا به القای هر کشوری که این اثر را معرفی می‌کند که ضمن آن که از نظر هزینه به صرفه خواهد بود، می‌تواند گامی باشد برای همکاری مشترک با مقیاس‌های بزرگتر.

وی در پایان سخنانش، به صدودهمین سالگرد تاسیس موزه ملی ایران در سال 2026 اشاره کرد و این فرصت را برای تبریک چنین رویدارد مهمی در ایران غنیمت شمرد.

نوکنده همچنین در مصاحبه با خبرگزاری کازینفورم، درباره اقتصاد موزه و همکاری‌های بین‌المللی موزه ملی ایران صحبت کرد و گفت از جمله راه‌های درآمد موزه را برگزاری نمایشگاه‌ها، فروش بلیت، اجاره دادن سالن‌ها برای رویدادهای مختلف، فروشگاه‌ها، رستوران و موارد بسیار دیگر عنوان کرد و ضمن آن به حمایت مالی دولت و جامعه از موزه‌ها نیز اشاره کرد.

وی از تفاهم‌نامه همکاری میان موزه ملی ایران با بیش از 60 موزه در جهان خبر داد و به برنامه‌های مختلفی که در چارچوب این تفاهم‌نامه‌ها ذکر شده است، اشاره کرد.

معاون وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی جمهوری قزاقستان در سخنرانی خود، جشن دهمین سالگرد موزه ملی قزاقستان را تبریک گفت و به دستاوردهای بسیار موزه در طی این سال‌ها اشاره کرد که به سبب آن توانست جایگاه شایسته‌ای در جهان به دست آورد.

وی گفت: موزه ملی با حفظ ارزش‌های تاریخی و فرهنگی انباشته شده توسط مردم این کشور در طول قرن‌ها، تاریخ قزاقستان را ترویج می‌کند و بنابراین، برگزاری رویداد پیچیده امروز که کارشناسان را گرد هم آورده، معنای خاص خود را دارد.

معاون وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی جمهوری قزاقستان ادامه داد: بدون شک برگزاری کنگره بین‌المللی موزه منجر به تبادل تجربیات شده و تاثیر راهبردی در بین متخصصان موزه کشورهای مختلف دارد. او همچنین بر این باور است که کنگره موزه قزاقستان به عنوان یک پروژه علمی مشترک بین‌المللی برای بهبود خدمات موزه در سطح جهانی اجرا خواهد شد و مبنایی برای تقویت بیشتر همکاری بین کشورها خواهد بود.

این کنگره طی روزهای دوم و سوم مهرماه برگزار می‌شود و هریک از شرکت‌کنندگان پیرامون مباحثی از جمله تغییرات و نوآوری‌ها در موزه‌داری مدرن، فعالیت اتحادیه موزه‌های تورکسوی، فناوری‌های اطلاعات در فضای موزه مدرن، نمایشگاه موزه‌ای فرصتی برای آموزش، مطالعه موردی تجربیات نمایشگاه‌های بین‌المللی موزه ملی ایران، پاسخ سریع به نیازهای عمومی، مطالعه درباره بهبود کیفیت تجربه بازدید از موزه‌ها بر اساس تجربه نمایشگاه «ادغام تمدن‌ها»، نگهداری از مجموعه‌های نساجی، تجربه موزه ملی فرش آذربایجان در حوزه حفاظت و مرمت، موزه نقطه جذاب جدید در نقشه شهر، فضای موزه مدرن ازبکستان، گرایش و چشم‌انداز، از جغرافیا تا تمدن، نوآوری و رهبری در نمایشگاه موزه، موزه به عنوان انستیتوی اجتماعی، دانش فرهنگی و روشنگری و مرمت به عنوان عامل نگهداری آثار فرهنگی در موزه ملی تاجیکستان سخنرانی می‌کنند.

آشنایی با موزه ملی جمهوری قزاقستان

موزه ملی قزاقستان به عنوان بزرگ‌ترین موزه آسیای میانه شناخته می‌شود. این موزه در کنار به نمایش گذاشتن تاریخ و فرهنگ این سرزمین، از معماری بی‌نظیری برخوردار است و در ساختش از شیشه‌های آبی و سنگ مرمر استفاده شده است.

از جمله سالن‌هایی که در موزه ملی قزاقستان مشاهده می‌شود می‌توان به سالن آستانه، سالن مستقل قزاقستان، سالن تاریخ باستان و قرون وسطایی، سالن تاریخ انتوگرافی، سالن طلا و سالن هنرهای مدرن اشاره کرد.

سالن «معاصر» از دیگر سالن‌های موزه ملی است که نمایش‌های تعاملی و نمایشگاه‌های مصنوعی را از قوم‌شناسی تا وقایع تاریخ مدرن در معرض دید همگان قرار می‌دهد. همچنین، در سالن «طلایی» این موزه زیورآلات قدیمی شامل چندین هزار زیورآلات برنزی نگهداری می‌شود که قدمتش به قرن‌های سوم و چهارم می‌رسد.

برای آشنایی با فرهنگ عشایر این سرزمین، سالن قومی این موزه که مجموعه‌ای غنی از اشیاء عشایر قزاقستان را در خود جای داده است، دیدنی است.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved