-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/08/01 - 14:17
  • 75
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

«نقش‌آفرینی بین‌المللی به کمک دیپلماسی دینی و فرهنگی صورت می‌گیرد»؛ گفت‌وگو با معاون استاندار خراسان رضوی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی، به تأثیر دیپلماسی دینی و حضور مهاجران بر توسعه فرهنگی و اقتصادی شهر مشهد تأکید کرد و گفت: با همکاری‌های بین‌المللی و توجه به دیپلماسی دینی و فرهنگی، می‌توان از فرصت‌‌های برآمده از حضور زائران و مهاجران برای توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورمان در سطحی کلان استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد با اشاره به اهمیت وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر مشهد و رهاوردهای فرهنگی و اقتصادی آن گفت: بسیاری از ویژگی‌های مثبت و پیشرفت‌های مشهد، مرهون وجود پیکر مطهر ایشان است. مشهد به دلیل گستردگی حضور مهاجران و زائران داخلی و خارجی، بستر مناسبی برای تعاملات دینی و فرهنگی در اختیار دارد. از همین بابت نیز ظرفیت آن را دارد که به مرکزی برای تحقق دیپلماسی دینی در کشورمان تبدیل شود.

معاون استاندار خراسان رضوی بر لزوم توجه به مدیریت مهاجرت‌های قانونی و بهره‌مندی از توانایی‌های مهاجران به‌عنوان یک سرمایه مهم اشاره کرد و افزود: در جهان امروز بسیاری از برنامه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی به کمک مهاجران به سرانجام می‌رسد؛ مسئله‌ای که ما نیز درایران باید برای بهره‌مندی حداکثری از آن بکوشیم.

گنابادی نژاد یکی از رهاوردهای مهم برنامه‌ریزی برای حضور مؤثر مهاجران در پیشبرد اهداف عرصه‌های مختلف را در تحقق سیاست‌های فرهنگی خواند و گفت: به کمک استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های مهاجران و همچنین در تعامل هوشمندانه با کشورهای همسایه، نظیر افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، مانند تاجیکستان و ازبکستان، قادر به تقویت و توسعه زبان و ادبیات فارسی نیز هستیم.

او درباره نقشی که سازمان‌ فرهنگ و ارتباطات اسلامی قادر است در این مسیر ایفا کند، افزود: توجه به فرهنگ و ظرفیت‌های فرهنگی بخشی از چیستی این سازمان است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را می‌توان ستادی مهم برای شناسایی و گسترش ظرفیت‌های مذکور و از سویی کمک به هدایت رایزن‌های فرهنگی برای توسعه زبان و فرهنگ کشورمان در دیگر نقاط جهان دانست.

نگاهی به چشم‌اندازهای فرهنگی و دیپلماتیک مشهد

معاون فرهنگی استاندار خراسان رضوی همچنین به نقش محوری امام رضا (ع) در ترویج تعاملات فرهنگی و دینی در میان ادیان تأکید کرد و گفت: با تحقق این اهداف موفق به برقراری وحدت میان جهان تشیع شده و فراتر از آن حتی قادر به ایجاد تعامل هرچه بهتر و متفاوت با ادیان دیگر از دریچه حرم مطهر امام رضا(ع) خواهیم بود. در این زمینه می‌توان به تجربه موفق  برگزاری همایش‌ امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان رقم اشاره کرد.

او با اشاره به کارکردهای مثبت تلاش برای دست‌یابی به دیپلماسی دینی و فرهنگی در شهر مشهد افزود: ایران باید از ظرفیت‌های فرهنگی و دینی همچون زیارت، برای رشد اقتصادی بهره‌مند شود. یکی از پیشنهادهای خوبی که اجرایی کردن آن رهاوردهای خوبی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت، راه‌اندازی بزرگ‌ترین بازار مجازی سوغات زائر و محصولات فرهنگی است.

گنابادی نژاد ادامه داد: در مرحله نخست می‌توان این بازار مجازی را برای جامعه شیعیان جهان راه‌اندازی کرد، در درجه دوم نیز می‌توان مخاطبان این اقدام را در سطح جهانی و فراتر از مرزبندی‌های جغرافیایی و حتی تفاوت‌های دینی گسترش داد. بی‌شک چنین اقداماتی نه فقط برای ایران، بلکه برای عموم مسلمانان نتایج اقتصادی و فرهنگی موثری به دنبال خواهد داشت.

او با تاکید برآن که هزینه برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کمتر از دیگر عرصه ‌ها است گفت: به فرهنگ نباید به عنوان مقوله‌ای هزینه‌بر و بدون نتایج مالی نگاه کرد! با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و دینی، چرخ اقتصاد نیز به گردش درمی‌آید؛ درست مانند آنچه در سینمای هالیوود یا بالیوود شاهد هستیم که هریک از آنها در کنار دنباله‌روی از اهداف فرهنگی و سیاسی موردنظر گردانندگان‌شان، به کارتل‌های اقتصادی بزرگی نیز تبدیل شده‌اند.

معاون استاندار خراسان رضوی با تأکید بر ظرفیت‌های علمی و فرهنگی مشهد، از جمله دانشگاه‌ها و حوزه علمیه، به برخی ظرفیت‌های این شهر برای توسعه دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و افزود: ما ظرفیت خوبی برای حضور دانشجویان خارجی در مشهد داریم. با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، مشهد می‌تواند در عرصه بین‌المللی نقش‌آفرینی کند.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved