-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/07/24 - 10:21
  • 62
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

«ایران سرزمینی برای زندگی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام است»؛ نگاه کشیش آشوری

کشیش کلیسای انجیلی آشوری تهران، نقش فعالان مذهبی را در برقراری صلح جهانی انکار ناپذیر خواند و با تاکید بر ضرورت استفاده از رهاوردهای دیپلماسی مذهبی گفت: افزایش تعاملات ادیان تنها به نتایج دینی و فرهنگی محدود نمی‌شود و از این طریق قادر به انجام اقداماتی از جمله رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی و اثرگذاری بر چرخه اقتصادی کشورمان نیز خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نینوس مقدس‌نیا با تاکید برآن که فعالان دینی یکی از بازوهای قدرتمند برای ایجاد صلح و برقراری دوستی در عرصه بین‌المللی به شمار می‌آیند گفت: با این حال در جهان غرب، قرن‌هاست که دین و باورمندان به آن، از حضور در سطوح بالای حکومت و جامعه کنار گذاشته شده‌اند. دولت‌های غربی اعتنای چندانی به فعالان دینی و مذهبی خود ندارند؛ مگر به هنگام انتخابات و برای کسب چند درصد آرای بیشتر است که توجهی به مسایل دینی نشان می‌دهند.

او ادامه داد: با این حال، شخصیت‌ها و مجامع دینی فعالی در جهان هستند که برای تعامل و دوستی ادیان و ملت‌ها در جهت صلح جهانی می‌کوشند. نگارش مقاله، کتاب، برگزاری سمینار و فعالیت در فضای مجازی، از جمله راهکارهای موثر در شناخت متقابل اینگونه افراد و گروه‌ها در کشورهای دوست و تعامل و دعوت از آنان است.

کشیش کلیسای انجیلی آشوری تهران درباره برخی موانع استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دیپلماسی مذهبی نیز گفت: بی‌شک وجود برخی سوءتفاهم‌ها میان پیروان ادیان از مهم‌ترین موانع در این راه هستند. هنوز سوءظن‌ها و پیش‌‌داوری‌هایی وجود دارند که از ریشه‌های چند صد ساله تغذیه می‌کنند و ذهنیت‌های کنونی را مسموم می‌سازند. بهتر است که همه طرفین بپذیرند که شاید نیازمند ترمیم، اصلاح و نوسازی نگاه خود نسبت به یکدیگر هستند. دنیای امروز، دنیای سده‌های پیشین نیست و لازم است امروز همدیگر را بهتر بشناسیم.

اقدامات فعالان دینی و فرهنگی برای هدفی مشترک

مقدس‌نیا درباره کارکرد افزایش ارتباطات دینی و مذهبی ایران با کشورهای دیگر در حوزه‌هایی نظیر اقتصاد افزود: درایران شاهد برپایی ده‌ها سمینار گفتگوی میان همهٔ ادیان، به خصوص با هر سه گرایش اصلی کلیساها در جهان بودیم. بی‌شک هیأت‌های روحانیون و صاحب‌نظران الهیاتی که از ایران دیدن کردند و البته چند روزی را هم به دیدار از شهرهای زیبای ایران همچون اصفهان و شیراز گذراندند، با نگاهی متحول‌شده و خاطره‌ای خوش، کشور ما را ترک کردند.

او ادامه داد: شاید نظر این هیات‌های دینی، بر دولت‌ها و حاکمیت‌های گاه متخاصم کشورهایشان با ایران، چندان تأثیری نداشته، اما بی‌شک بر اعضای کلیساها و بر نگرش جامعه‌شان تأثیر مطلوبی دارد. از سویی این اقدام را می‌توان گامی در جلب توجه گردشگران به ایران و حتی کمک به رونق اقتصادی دانست. جوامع غربی، به رغم آنچه از رسانه‌های رسمی خود ‌می‌شنوند، باید بدانند که ایران سرزمین نیکویی‌ها، زیبایی‌ها و همزیستی مسالمت‌آمیز همهٔ ادیان و اقوام بوده و هست؛ و با سفر به ایران، می‌توانند از فرهنگ غنی این سرزمین، بسیار بیاموزند.

کشیش کلیسای انجیلی آشوری تهران درباره یاری رسانی فعالان حوزه دیپلماسی فرهنگی و مذهبی به یکدیگر از منظر داخلی و خارجی گفت: فعالان مذهبی و فرهنگی، در واقع یک هدف دارند که همانا، اعتلای جامعه است. به عقیده من سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیشترین تلاش را در این زمینه داشته و بهترین قدم‌ها را در همین راستا برداشته است. در گردهمایی‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات، بارها شاهد همنشینی و تبادل نظر چهره‌های برجستهٔ داخلی و خارجی بوده‌ایم که در بعضی موارد، این ارتباط ادامه‌دار بوده و نتایج نیکویی به بار آورده است.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved