مقدم فر دبیر ستاد نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب تاکید کرد:
انقلاب اسلامی توانسته قابلیتها و ظرفیتهای اسلام ناب محمدی را به عنوان نرم افزار تمدن ساز یا نرم افزار تمدن سازی نوین به رخ جهانیان بگشاید
رایزنی فرهنگی ایران در جاکارتا با همکاری اتاق ایران و دانشگاه اسلامی دولتی رادن، وبینار بینالمللی تحت عنوان نگاهی به آینده تمدن نوین اسلامی در اندونزی و ایران با تاکید بر نظریه حضرت امام و مقام معظم رهبری را برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سی و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا با همکاری اتاق ایران و دانشکده علوم انسانی دانشگاه اسلامی دولتی رادن فتاح شهر پالمبانگ، اندونزی وبینار بینالمللی تحت عنوان نگاهی به آینده تمدن نوین اسلامی در اندونزی و ایران با تاکید بر نظریه حضرت امام و مقام معظم رهبری با حضور سفیر ایران در اندونزی، مقدم فر دبیر ستاد نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب، رئیس دانشکده علومانسانی دانشگاه رادن فتاح، معاون رئیس دانشگاه شریف هدایتالله جاکارتا، رئیس گروه تمدن اسلامی دانشگاه رادن فتاح و مدیر مجتمع آموزشی شهید مطهری باندونگ و رایزن فرهنگی کشورمان برگزار کرد.
دبیر ستاد نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب در آغاز این وبینار گفت : تمدن اسلامی اساساً نیاز به زمان و زمینه لازم دارد یعنی تمدن اساساً دربستر زمان اتفاق می افتد و علل و عوامل و مقتضیات و موانعی دارد که زمینه های بروز و ظهور آن را در همین مقتضیات و علل و عوامل در واقع می شود یا از بین می رود.
دبیر ستاد نامه مقام معظم رهبری افزود: بر این اساس تمدنسازی نیاز به نرم افزاری دارد که قابلیت و ظرفیت های لازم را برای پی ریزی پایه های آن تمدنی آماده کند. انقلاب اسلامی با تجربه بیش از ۴۰ ساله خود توانسته زمینه های تمدن نوین اسلامی را در درجه اول شناسایی و در بسیاری از موارد دستیابی آن را فراهم کند. به عنوان یک مثال می توانیم به پیشرفت های علمی، فناوری در عرصه های مختلف در سایه انقلاب اسلامی اشاره کرد.
وی گفت: انقلاب اسلامی ایران برای زمینه سازی تمدن اسلامی کنار علل و عوامل بازدارنده رفع موانع آنها را نیز مدنظر داشته است. مبارزه توأمان با استعمار و استبداد و استکبار و رهایی آحاد بشر از شر طاغوت و فراعنه و برهم زدن بساط سلطه.
دبیر ستاد نامه مقام معظم رهبری اظهار کرد: انقلاب اسلامی نشان داد که تا این شر از سر بشر دور نشود امکان پیشرفت فراهم نمی شود، پیشرفتهای محیرالعقول در مقایسه با وضعیت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و آنچه که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد عملاً درستی این ادعا را نشان داد.
انقلاب اسلامی نه چشم خود را بر دستاوردهای تمدن غربی بسته و نه از عظمت تمدن شرقی غفلت کرد
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی توانسته قابلیتها و ظرفیتهای اسلام ناب محمدی را به عنوان نرم افزار تمدن ساز یا نرم افزار تمدن سازی نوین در مسیر درست انتخاب کند و به رخ جهانیان بگشاید. انقلاب اسلامی نه تنها احیا گر ادیان الهی در عصر حاضر بود و به نظریه دین افیون ملت هاست در عمل مهر بطلان بر آن زده ولی توانسته چهره جدیدی از اسلام واقعی را که توانایی شگفت آور برای نظام سازی و دولت سازی دارد، رونمایی و آشکار کند.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی الگوی تازه از نظام سیاسی جدایی از الگوهای رایج یعنی نظامهای لیبرال و سرمایه سالار و نظام های کمونیستی دیکتاتور محور خلق کرد و در عین حال از چنان قدرتی برخوردار شد که توانست دوگانه های دین و عمل تخصص و تعهد ،اقتصاد و امنیت مقاومت پیشرفت و امثال این دوگانه هایی که به عنوان دوگانه های نشدنی شده در خودش حذف کند و اینها را تبدیل به حقیقت واحد کند.
حمیدرضا مقدم فر افزود: انقلاب اسلامی البته نه چشم خود را بر دستاوردهای تمدن غربی بسته و نه از عظمت تمدن شرقی غفلت کرد اما در دام هیچ کدام از این تمدن ها نیفتاده، و راه میانه را انتخاب کرده و با قدرت در آن مسیر حرکت کرده است.
وی گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که رهبران حکیم انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی و امام خامنه ای مسیر انتخاب تمدن نوین اسلامی را به خوبی شناخته اند و با اعتقاد عمیق و باصلابت بدون هیچگونه انحرافی تاکنون این مسیر را ادامه داده اند .
وی مسیری که رهبران حکیم برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی انتخاب کردند در گام نخست ایجاد انقلاب اسلامی و پیروزی آن بر نظام سلطه و نظام استکباری گام دوم ایجاد نظام اسلامی در ایران و گام سوم ایجاد دولت اسلامی دولتی که تمام مبانی فکری و رفتاری و همگی بر پایه اسلام باشد و ما امروز در مرحله سوم هستیم و دو گام دیگر تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی در پیش داریم یعنی ایجاد جامعه اسلامی.
حضرت امام یک رسالت برای غیرمسلمانان داشتند و آن نفی سلطه است
محمدرضا ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران هم در وبینار بررسی تمدن نوین اسلامی ایران و اندونزی از منظر حضرت امام و مقام معظم رهبری گفت: تشکیل حکومت اسلامی و نفی سلطه بیگانگان، نقد تمدن غرب به عنوان بایسته های سیاسی تمدن نوین اسلامی از منظر حضرت امام خمینی است .
ابراهیمی افزود: حضرت امام (ره) از نوادر روزگار بودند که این مراحل را طی کردند و این قابل اثبات است و امام پس از آن به خانواده و سلوک اخلاقی توجه می کند سپس به جامعه توجه می کند و در اینجا مجاهد می شود و با طاغوت مبارزه می کند و می فرماید یک مومن نمی تواند ظلم طاغوت را تحمل کند. پس تشکیل حکومت اسلامی توسط امام حاصل مراحل اخیر خودسازی آن بزرگوار است.
وی خاطرنشان کرد: حضرت امام یک رسالت برای غیرمسلمانان داشتند و آن نفی سلطه است در جهان امروز و جهان پیشرفت و کامپیوتر و اینترنت که جهان را به هم پیوند داده است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی به مفهوم برآیندی از عملکرد مسلمانان است و تمدن غربی نمودی از مدنیت غرب است، لذا تعارض این دو تمدن کاملا مشهود است، افزود: ما امروز باید دو موضوع جدی را مطمح نظر قرار بدهیم پای بندی به ارزشها و خودباوری که دو موضوع محوری در تمدن نوین اسلامی است و باعث می شود که ما بتوانیم استقلال و مجد و عظمت خود را بازیابیم.
رایزن فرهنگی ایران در اندونزی یادآوری کرد: برخی از غرب زده ها برای حل مشکل غرب می گویند باید اسلام را متمدن کرد و نمی گویند باید تمدن غرب را اصلاح کرد. تمدن غرب با اصالت دادن به سرمایه باعث رشد نیازهای مادی و به فراموشی سپردن معنویت شده است تهی و پوچ بودن معضلی برای جوانان امروز غرب است و بروز سبزها هیپی گری و لختی گری علائم زوال تمدن غرب است.
انقلاب اسلامی زمینه برای خودسازی، جامعهسازی و تمدنسازی را ایجاد میکند
در ادامه آزاد، سفیر ایران دراندونزی گفت که نظریه حضرت امام درباره تمدن نوین اسلامی در صحیفه قابل مشاهده است که واژه تمدن 152 بار و متمدن 25 بار آنجا بکار برده شده است. تمدن اسلامی فراز و نشیبی داشته است. قرن سوم تا ششم شاهد شکوهی این تمدن بود که مسلمانان پیشگام علوم و فرهنگ بودند. تمدن اسلامی از قرن هفتم سیری نزولی داشت. اندیشمندان مسلمان برای بازگشت این تمدن باشکوه تلاش کردند و میکنند.
سفیر کشورمان درادامه افزود :که از نگاه امام تمدن اسلامی تا 900 سال ایستاده بود و غرب در 500 سال اخیر توانست سلطه و سیطره تمدن غرب را بر شرق بدون گفتگو ایجاد کند و آن را به ایدئولوژی تبدیل کند و حتی با هر ابزار و روشی مانع پیشرفت تمدن اسلامی شده و میشود تا مسلمانان از تمدن اسلامی رویگردان شوند. به اعتقاد امام، تمدن غرب و اروپا حاصل تعامل با تمدن اسلامی بوده است.
وی افزود: بهرهگیری از پیشرفت غرب تا جایی که به فساد اخلاقی منجر نگردد، امکانپذیر است. مسلمانان باید اعتمادبهنفس داشته باشند. شعار امام لا شرقیه و لا غربیه به معنای عدم تعامل با غرب و شرق نیست. هویت و استقلال در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی و غیره برای همه ملتها باید به دست آید.
وی بیان کرد: نگاه امام به فرهنگ غرب واقعیت و منتقدانه است. تمدن بهعلاوه فرهنگ مساوی با رشد و پیشرفت است. آزادی و استقلال به نگاه امام به معنای عدم وابستگی فکری و فرهنگی به غرب و بازگشت به ارزشهای اسلامی است. وحدت اسلامی شرط لازم تمدن نوین اسلامی است.
سفیر در ادامه به توضیحات ویژگیهای اندیشه امام در خصوص تمدن پرداخت که امام به تمدن در ابعاد مادی و معنوی آن برای سعادت اینوآن جهان توجه کرد. انقلاب اسلامی زمینه برای خودسازی، جامعهسازی و تمدنسازی را ایجاد میکند. انقلاب اسلامی با پتانسیل نیروی جوان برای 40 سال آینده بر امور محوری ذیل تمرکز دارد: پیشرفت در علم و فناوری برای عزت ملت، معنویت جهت ارشاد زندگی اجتماعی، اقتصاد جهت پایداری حکومت، گسترش عدالت و مبارزه با فساد مالی، حفظ استقلال و آزادی بهدستآمده، محافظت همه اقشار جامعه در اندیشیدن و عمل، حل مشکلات ملی، و تبلیغ سبک زندگی ساده پیامبر اسلام (ص).
ایران یکی از قدیمیترین تمدنها در جهان است
إندانگ رحمیاتون، رئیس دانشکده علومانسانی دانشگاه رادن فتاح سخنران بعدی برنامه بود که اظهار داشت که ایران یکی از قدیمیترین تمدنها در جهان است. آثار این تمدن بزرگ در اندونزی قابلمشاهده است، مانند مراسم تابوت در ماه محرم یا عاشورا، مراسم مولد، آموزههای صوفی یا عرفانی، سنگ قبر، اشتراکات برخی از واژهها. از اینجا نتیجه به میآید که تعامل فرهنگی بین دو کشور ایران و اندونزی رخداده است.
سخنران بعدی ذوالکفلی، معاون رئیس دانشگاه شریف هدایتالله جاکارتا بود که عنوان سخنرانی خود را مسیر تمدن اسلامی اندونزی پسا پاندمی کوید انتخاب کرد. پاندمی کوید، جهان را تغییر داده و حتی تمدن را اختلال کرده است. تعریف لغوی تمدن فرهنگ عالی است و در اصطلاح به فرهنگی گفته میشود که دارای نظام تکنولوژی یا فناوری، علم دانش، هنرهای معماری و تجسمی، نظام حکومتی، جامعه شهری پیشرفت و پیچیده است و مفهوم کثرت را دارد.
در تمدن اسلامی به گفته وی، گرایش دینی نقش مهمی را در ساختار تمدن دارد و مجموعهای است از تعاملات، نوآوریها و تحولات. تمدن اسلامی اندونزی ترکیبی از سنتهای مختلفی مانند جاوه، سوندا، مالایو و غیره است. برخی از آثار کرونا عبارتاند از ظهور فناوری دیجیتال و پیشرفت علوم بهداشتی (کشف واکسن). 3 رویکرد در این وضعیت وجود دارد: 1) رویکرد زیست محیطی (سازگاری با عادات جدید)، 2) رویکرد تکاملی، و 3) رویکرد تحولی (پیدا کردن روش جدید برای جادادن تغییرات بدون از بین بردن هویت و ارزش های فرهنگی)
وی که فارغالتحصیل دانشگاه لایدن هلند است، مسیر تمدن اسلامی اندونزی را اینگونه شمرد: تابآوری هویت و خرد محلی، تحرک، تعامل، باور و اعتمادبهنفس، اخلاق، اسلام رحمۀً للعالمین.
سپس مفتاح فوزی رحمت، مدیر مجتمع آموزشی شهید مطهری به ارائه سخنرانی پرداخت و تمدن نوین اسلامی را طرح فکری امام دانست که در ادامه آن جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. تعریف کردن تمدن بدون رجوع به بنیانگذار اسلام، یعنی حضرت محمد (ص) بهعنوان ادامهدهنده پیامبران گذشته معنایی ندارد. مراحل تمدن عبارتاند از: 1) زمان پیامبر و صحابه، 2) پس از هجوم مغول و سقوط اندلس، 3) بازگشت روحیه دینی و اسلامی مانند دوران عثمانی در مصر، فاطمی با تأسیس الازهر و صفوی، 4) پس از انقلاب اسلامی ایران و تشکیل جمهوری اسلامی ایران توسط امام با شعار لاشرقیه و لاغربیه، لاسنیه و لاشیعیه، ولکن امت اسلامی.
وی که از اندیشمندان مسلمان اندونزی است، اصول اساسی این تمدن نوین اسلامی برشمرد که عبارتند از * سوره نحل آیه 97 (فلنحیینّه حیاةً طیّبةً) با تفسیر حیات طیبه در این جهان دنیوی، * سودمندی برای جامعه و تمام انسانها، * عدم محدودیت جغرافیایی، * تامین سعادت و تکامل روحی و معنوی انسان توسط آموزش، عقل گرایی، درک، * خردورزی (عدم جمود و تکامل عقل)، * تکیه بر علم و دانش، * اخلاق، * مجاهدت، * مشارکت جامعه بر سیاست عمومی.
هجرت شروع ظهور تمدن اسلام است
آخرین سخنران عثمان، مدیرگروه مطالعات تمدن اسلامی دانشکده علومانسانی دانشگاه رادن فتاح بود که به تبیین تمدن نوین اسلامی از نگاه امام و مقام معظم رهبری پرداخت. اسلام نهتنها مجموعهای از اعتقادات و الهیات است، بلکه شامل تمدن نیز میشود. تمدن اسلامی از سیره پیامبر اسلام بهعنوان ادامهدهنده و تکمیلکننده همه پیامبران الهی، جداناپذیر نیست. هجرت شروع ظهور تمدن اسلام است. تمدن در زمان پیامبر باید با تمدنی که میخواهد تشکیل بشود، ارتباط داده شود، چرا که روح تمدن اسلامی همان دین مبین اسلام است.
وی گفت: تمدن نوین اسلام از نگاه امام و رهبر مربوط به انسان و زمان است که بهعبارتدیگر، تمدن اسلامی نیاز به نیروی انسانی بهعنوان محرک آن است و در زمان مناسب باید تشکیل داده شود. امام نهتنها یک رهبر بود، بلکه عرف هم بود. انقلاب اسلامی در ایران از روح اسلام نشات گرفته است. نظام رهبری امت یا ملت از نگاه امام با دموکراسی دینی یا الهی تحقق مییابد. در یک جمله، تمدن اسلامی احیای تعالیم پیامبر اسلام است، بدان معنی است که تمدن اسلامی بر قرآن و سنت تکیه میکند.
وی ادامه داد که رهبر ادامهدهنده راه امام است و هردو این اعتقاد را دارند که تمدن نوین اسلامی بر اساس قرآن و سنت است، شامل ابعاد مادی و معنوی انسان در همه زمانها و مکانها (فرازمانی و مکانی مانند دین اسلام) است، و بر اخلاق و اخلاقیات تکیه دارد.
خاطرنشان می شود، این وبینار با حضور بیش از دویست نفر شرکتکننده از دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار و هم زمان بصورت زنده از شبکه اجتماعی یوتیوب پخش شد که تاکنون تعداد بازدیدکنندگان آن به 1.349 تن رسیده است .
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید.