محرم؛ سرچشمه فرهنگ مقاومت
عاشورا را باید درست فهمید و آن را نه صرفا از موضع دفاع و واکنش نسبت به ابهامآفرینیهای غرب، بلکه از موضعی کنشگرایانه و مقتدرانه برای جهانیان روایت و تبلیغ کرد. وظیفه و رسالتی که حتی لحظهای نمیتوان از آن غفلت کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محمد مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری فارس نوشت:
فرا رسیدن ماه محرم الحرام و بازخوانی مکتب حسینی، مانند همیشه، فرصتی برای شناسایی ابعاد نهضت عاشورا و شناساندن این مکتب به جهانیان است. محرم ، گویاترین تصویر فرهنگ مقاومت محسوب می شود. فرهنگی که در آن ظلم پذیری و انفعال معنایی ندارد. فرهنگ مقاومت برخاسته از مکتب امام حسین علیه السلام است. این عقبه فکری، موجب شده که فرهنگ «مقاومت» در تاریخ و سرشت انسانها از گذشته تا حال و آینده جاری باشد. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:
نخست اینکه عاشورا نه یک اتفاق است و نه یک واقعه تاریخی محض. عاشورا از یک سو، مولود حقطلبی، عدالتخواهی و مبارزه عملی حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران باوفای آن امام همام با «جهل دوران» است. از سوی دیگر، عاشورا «مولد» است، یعنی سرچشمه فرهنگ غنی مقاومت و متعلقات بیشمار آن در طول تاریخ محسوب میشود. نمیتوان به عاشورا باور داشت و گفتمان و فرهنگ برخاسته از آن را نادیده انگاشت! عاشورا و محرم بدون در نظر گرفتن پیام اصلی و خمیرمایه فرهنگی آن معنایی ندارد. مخاطب اصلی مکتب حسینی، فطرت و وجدان انسانهاست و بر همین اساس، هر کس به این مکتب تاسی کند، جهانبینی خود را بر مبنای عدالتخواهی، ظلمستیزی و حقطلبی شکل خواهد داد.
نکته دیگر، به ابعاد فرامرزی و فرازمانی عاشورا بازمیگردد. عاشورا محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و بر خلاف آنچه دشمنان بشریت و طرفداران الحاد و جریان کفر و نفاق اراده کرده اند، «مرزهای جغرافیایی» و «ویژگیهای ملیتی و بومی» تاثیری در انتقال پیام عمیق آن نداشته است. امروزه در عصر ارتباطات و با وجود ظهور خردهفرهنگهای گوناگون، فرهنگ عاشورا و متعلقات آن با سرعت و صلابت در حال انتقال به ذهن و ضمیر انسانهاست. به عبارت بهتر، آثار تبیینی عاشورا در قالب «فرهنگ مقاومت» تجلی یافته است. آنچه هر ساله در مراسم بیهمتای پیادهروی اربعین مشاهده میکنیم، جلوهای از تاسی ملتها و قومیتهای گوناگون حول همین فرهنگ پویاست. بازخوانی و بازتعریف فرهنگ عاشورا پادزهری در برابر انواع توطئهها، قرائتهای انحرافی و روایتگریهای مسموم از اصول انسانی و اجتماعی و هنجاری محسوب می شود. ماه محرم و عاشورا جنگ شناختی دشمنان را مهار و خنثی ساخته و ملتهای آزاده را حول عدالتخواهی گرد هم آورده است. این همان خصلت ذاتی فرهنگ مقاومت به عنوان محصول گفتمانی و عینی قیام عاشوراست. بیدلیل نبود که حضرت امام(ره) تاکید داشتند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
نکته پایانی ، به رسالت بزرگی بازمیگردد که ما در تبیین مکتب حسینی و فرهنگ عاشورا و مقاومت بر عهده داریم. تشریح ابعاد گوناگون این فرهنگ منجر به تعمق و تامل انسانهای آزاده و پاکنیت دنیا نسبت به واقعیات گذشته، حال و آینده خواهد شد و بسیاری از القائات و مرزبندیهای کاذب ذهنی که ساخته و پرداخته بانیان و صاحبان ظلم در جهان میباشد را بر هم میزند. پس در اینجا تبلیغ و تبیین، موضوعیت و اصالت دارد. هرچند عاشورا خود مصداق عینی و اعلای جهاد تبیین است. اخیرا رهبر معظم و گرانقدر انقلاب اسلامی در دیدار علما و مبلغین، به نکته اساسی و مهمی در خصوص اصول تبلیغ اشاره فرمودند:
«نباید خود را در دفاع محصور کرد بلکه باید با دیدن درست واقعیات و روایت درست آنها، مبانی جبهه دشمن را آماج تبلیغات قرار داد.»
عاشورا را باید درست فهمید و آن را نه صرفا از موضع دفاع و واکنش نسبت به ابهامآفرینیهای غرب، بلکه از موضعی کنشگرایانه و مقتدرانه برای جهانیان روایت و تبلیغ کرد. وظیفه و رسالتی که حتی لحظهای نمیتوان از آن غفلت کرد.
نظر خود را بنویسید.