logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/02/05 - 12:41
  • 897
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
حجت‌الاسلام مرتضوی:

دشمنان اسلام به دنبال تضعیف نقش مادری زنان هستند

وابسته فرهنگی ایران در لبنان با اشاره به اهمیت نقش مادران در تربیت نسل آینده جوامع مسلمان تأکید کرد: دشمنان نقش مؤثر زنان در تربیت و ساخت مسیر آینده را به خوبی دریافته‌اند؛ از این رو به دنبال تضعیف شخصیت زنان در جوامع ما هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با همکاری اداره امور زنان سازمان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سالگرد رحلت بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه(س)، نشستی وبیناری با عنوان «مفهوم پوشش؛ بین حجاب ظاهری و حیای فطری» برگزار کرد.

در این نشست تخصصی، اساتید و صاحبنظرانی از کشورهای ایران، لبنان و کویت حضور داشته و به ایراد سخنانی درباره مفهوم پوشش در دین اسلام پرداختند.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا مرتضوی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، زهرا سلامی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر علوم دینی از ایران، رزان برکات، استاد فقه و اصول و مسئول شورای زنان مرکز «جبهة العمل المقاوم» از لبنان، ایمان شمس الدین و خدیجه المحمید، دو پژوهشگر اندیشه اسلامی و فعال اجتماعی حوزه حقوق زنان و خانواده از کویت در این نشست سخنرانی کردند.

در ابتدای نشست، مریم میرزاده، دبیر نشست نکاتی در اهمیت و ضرورت مسئله پوشش و حجاب و دیدگاه‌های مرتبط با آن بیان کرد.

حجت‌الاسلام مرتضوی، وابسته فرهنگی ایران در لبنان گفت: برگزاری بزرگداشت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) فرصتی مغتنم برای شناساندن مسیر درست و تبیین این مسئله است که دین مبین اسلام شخصیت از دست رفته زنان را احیا کرد.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) از جهات مختلفی از جمله حیا، عفّت، ایمان و تقوا برای زنان مسلمان به صورت خاص، و غیر مسلمان به صورت عام الگو هستند.

وابسته فرهنگی کشورمان در لبنان با بیان اینکه پوشش و حجاب یکی از مهمترین شعائر دین اسلام است، تأکید کرد: باتوجه به اینکه یکی از اهداف دین مبین اسلام ساختن جامعه دین دار است و رسالت این دین آسمانی جهانی است، حجاب و عفاف از مقوله های تعظیم شعائر الهی به شمار می‌روند.

وی برخی اعمال و رفتارهای اجتماعی را مصادیقی برای تعظیم شعائر دانست و خاطرنشان کرد: برخی بر این باورند که حجاب یک مسئله شخصی است و آن را در چارچوب آزادی‌های فردی می‌گنجانند. اینگونه افراد دین را مسئله‌ای باطنی قلمداد می‌کنند در حالیکه برخلاف این ادعاها و دین مسئله‌ای است که ظاهر و باطن آن مهم است، بنابراین بین ظاهر انسان و باطن انسان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

حجت‌الاسلام مرتضوی یادآور شد که موضوع حجاب بسیار وسیع و مفاهیم و مباحث مرتبط با آن گسترده است. وی افزود: جریان های فراماسونری مدعی آزادی در غرب، به ویژه پس از رنسانس، به دنبال حذف حجاب، سلب عفت و پاکدامنی بودند تا جایی که شاهد پدیده‌ای به نام برهنه‌نگاری رنسانسی بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: جریان‌های فراماسونری با القای برخی مفاهیم به ظاهر مدافع آزادی و حقوق زنان به دنبال سلب عفاف و پاکدامنی زنان جوامع ما هستند، در حالیکه عفت از اموری است که با فطرت انسان سازگار است.

وابسته فرهنگی کشورمان در لبنان عنوان کرد: تمام تحرکات جریان‌های فراماسونری برای از بین بردن حجاب در جوامع ما ناشی از درک آنان نسبت به نقش بی بدیل عفاف و پاکدامنی در زندگی انسان و جوامع است.

وی با اشاره به اهمیت نقش مادران در تربیت نسل آینده جوامع مسلمان تأکید کرد: دشمنان نقش مؤثر زنان در تربیت و ساخت مسیر آینده را به خوبی دریافته‌اند؛ از این رو به دنبال تضعیف شخصیت زنان در جوامع ما هستند زیرا می‌دانند تضعیف شخصیت زن به تضعیف بنیان جامعه می‌انجامد.

حجت‌الاسلام مرتضوی خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی همچون تضعیف بنیان خانواده، سلب عفاف و پاکدامنی زیان‌های غیر قابل جبرانی بر جامعه وارد می‌سازد.

در ادامه، ایمان شمس الدین، پژوهشگر اندیشه اسلامی و فعال اجتماعی حوزه حقوق زنان و خانواده از کویت در سخنانی به عوامل دین گریزی و گرایش جوانان به فرهنگ و مفاهیم غرب پرداخت.

وی با بیان اینکه تحولات سال‌های اخیر باعث شده برخی از مفاهیم دینی و مقدس دست کاری و به شکل دیگری جلوه داده شود، مطرح کرد: دستکاری مفاهیم مقدس زمینه را برای هرج و مرج و ازهم‌گسیختگی در جوامع اسلامی فراهم می‏سازد.

شمس الدین گفت: دین گریزی در نسل جوان، نمود بیشتری دارد، به همین دلیل جوانان از برخی مسئولیت‌ها شانه خالی می‌کنند که دلیل اصلی آن همان حالت هرج و مرج ناشی از عدم پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام است.

این پژوهشگر به شخصیت و الگوپذیری از زندگی حضرت خدیجه(س) اشاره کرد و اظهار داشت: الگوی رفتاری بانو خدیجه ارزشمند و در جامعه امروز قابل تأسی است به این دلیل که ایشان بانویی است که الگوی رفتاری بشر زمینی در هستی او تجلّی کرده است.

وی در ادامه به برخورداری حضرت خدیجه(س) از ثروت و بخشش اموال خود در راه خدا اشاره کرد و گفت: حضرت خدیجه(س) زنی با کمال و با شخصیت و با فضیلت بود و از خصائص نیکوی فراوانی برخوردار بود بگونه ای که بعد مادی و حسی در مقابل عظمت شخصیت آسمانی ایشان ناچیز و غیر قابل مقایسه است.

شمس الدین خاطرنشان کرد: عفت و حیای زن تأثیرات فردی و اجتماعی دارد، بنابراین حیا و عفت با مسایل اجتماعی زنان ارتباط عمیقی دارد. از سوی دیگر، احساس حیا و شرم از انجام دادن کارهای زشت از ثمرات عفاف به شمار می‌آید. افزون بر یان، پاینبدی بانوان به حجاب حیاء از خدا، و حیای از خود و دیگران نیز به شمار می‌‎رود.

حضرت خدیجه(س) الگوی تمام عیار زن مسلمان

زهرا سلامی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر علوم دینی از ایران در سخنان خود اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) و پس از آن حضرت فاطمه(س) و سپس، دختر ایشان حضرت زینب(س) تجسم عالی ترین و برترین الگو و اسوه برای زنان جهان به شمار می‌روند، زیرا که الگوی ارائه شده از سوی این بانوان ارجمند، در تمامی ابعاد به دنبال تکامل، تعالی و ترقی در نردبان کمال انسانی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) در بعد رفتاری و معنوی الگوی مناسبی برای دختران و زنان هستند، گفت: تبعیت زنان مسلمان از الگوی رفتاری ام المؤمنین؛ حضرت خدیجه، و بهره گیری از سرچشمه کمالات و منبع فضایل و صفات عالی ایشان نیاز مبرم جامعه امروز جهان اسلام محسوب می‌شود.

سلامی در ادامه به بررسی مفهوم حجاب در متون اسلامی پرداخت و اظهار داشت: حجابی که برای زنان امری واجب به شمار می‌آید به این معنا نیست که زنان حق خروج از منزل را ندارد. در فرهنگ اسلامی هیچگاه مسئله منع خروج زن از منزل مطرح نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: آیاتی که درباره کیفیت و شکل حجاب زنان سخن گفته اند، حدود پوشش زنان و شیوه تعامل با مردان نامحرم را مشخص کرده اند اما کلمة "حجاب" صراحتا در این آیات ذکر نشده است.

این پژوهشگر علوم دینی در ادامه به دیدگاه شهید مطهری درباره فلسفه حجاب اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معتقد است فلسفه اصلی حجاب دارای 4 فلسفه که با ابعاد روحی، خانوادگی، اجتماعی و جایگاه زن جامعه در ارتباط است.

در ادامه، رزان برکات، استاد فقه و اصول و مسئول شورای زنان مرکز «جبهة العمل المقاوم» سخنرانی خود را با مقدمه‌ای درباره معانی اصطلاحی حیاء و پوشش آغاز کرد و گفت: حیاء در اصطلاح عبارت است از خویشتنداری و پرهیز از رفتارهای ناپسند به دلیل ترس خداوند متعال و با هدف در امان ماندن از عذاب اوست، اما انگیزه پرهیز از گناهان عشق ورزی و محبت به خدا و اعتقاد به این مسئله که خداوند رقیب و عالم به اعمال همه بندگان خود است.

وی به تفاوت میان شرمساری و حیاء اشاره کرد و گفت: میان شرمساری و حیاء تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. حیاء از شجاعت، قدرت و پرهیز ارادی از ناپاکی ها، و خشوع و فروتنی برای خداوند نشأت میگیرد، درحالیکه شرمساری ناشی از ضعف و ترس و در برابر پلیدی‌ها است.

برکات افزود: ماهیت حقیقی حیاء حالتی است که در آن حمد و تعظیم خداوند متعال با خوف، خشیت، رجا و محبت او آمیخته می شود.

وی همچنین، تأکید کرد: زمانی می‌توانیم از جامعه پاک سخن بگوییم که ارزش‌های متعالی در عملکرد افراد جامعه به وضوح قابل ملاحظه باشد.

این استاد فقه و اصول اذعان کرد: عفت و حیاء یکی از لوازم جامعه اسلامی صالح است، زیرا مؤلفه عفت و حیاء، جامعه را از پلیدی‌ها و رذیلت‌های اخلاقی پاک می‌سازد.

سپس خدیجه المحیمد، پژوهشگر اندیشه اسلامی و فعال اجتماعی حوزه حقوق زنان و خانواده از کویت با طرح مسئله‌ای پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان، از تجربه زیسته خود سخن گفت.

وی گفت: در سالروز رحلت مادر صالحان با هجمه‌های مختلفی علیه حجاب و ارزش‌های دینی آن هم برای ترویج بی‌بند و باری در جوامع روبرو هستیم.

این پژوهشگر به جنگ نرم و افزایش هجمه‌های فرهنگی دشمنان علیه جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت: هجمه‌های دشمنان با هدف دین‌زدایی و نهادینه سازی مفاهیم غربی با تضعیف اصول و اخلاق و معارف فرهنگ اسلامی انجام می‌شود.

وی در باره تجربه زیسته خود در دوران دانشجویی سخن گفت و اظهار داشت: چندین سال پیش، در دهه هفتاد میلادی، زمانیکه در دانشگاه کویت دانشجو بودم با اراده خود پوشش و حجاب اسلامی را برای خود برگزیدم در حالیکه در محیطی کاملا آزاد قرار داشتم به ویژه اینکه پدرم در حوزه دیپلماتیک فعال بود.

خدیجه المحیمد بانوان مسلمان را به شناخت و عمل به ارزش‌های اصیل انسانی، به ویژه ارزش‌های دینی و اخلاقی دعوت کرد و افزود: دین داری و معنویت انسان را از چیرگی شهوت بر افراد و آلودگی مصون می‌دارد.

انتهای پیام/ص

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved