انتشار مقاله با عنوان :محمد، پیام آور رحمت
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طالبی متین رایزن فرهنگی کشورمان درقزاقستان در یادداشتی که آن را در رسانه ی این کشور منتشر کرده این گونه آورده است :
محمد، پیامآور رحمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به عنوان کامل ترین اسوه راستین بشریت، نسبت به تمام مردم، صمیمی و مهربان بود. آن بزرگوار با داشتن این خصلت ستودنی، توانست در طول 23 سال، دل های بسیاری را شیفته مکتب خویش کند و از منجالب ضاللت به صراط مستقیم، هدایت نماید. همان طور که رحمانیت خداوند، صفت عامه اوست و همه انسان ها را شامل می شود، پیامبر اعظم صلی اهلل علیه وآله هم برای همه انسان ها در همه اعصار و تمامی مکان ها، رحمت است. در دنیای امروز که فساد و تباهی و ظلم و بیدادگری از در و دیوار آن می بارد و آتش جنگ ها از هر سو شعله ور است و چنگال زورمندان، حلقوم مستضعفان را می فشارد، مفهوم رحمه للعالمین، از هر وقت دیگر، آشکارتر است. چه رحمتی از این باالتر که این پیام آور، برنامه و آیینی آورده که پایانی بر همه این ظلم ها و بدبختی ها و سیه روزی هاست و سرانجامش، حکومت صالحان است؛ »و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان االرض یرثها عبادی الصالحون . ما بعد از تورات، در زبور داوود نوشتیم که بندگان نیکوکار من، وارث زمین می شوند و بعد در سوره انبیاء خطاب به پیامبر فرمود: »و ما ارسلناک اال رحمه للعالمین؛ ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم». پیامبر صلی اهلل علیه وآله نسبت به مردم با بزرگواری رفتار می کرد و بدرفتاری و بی حرمتی آنان را نادیده می گرفت و از خطای دیگران به راحتی می گذشت. آن حضرت، کینه کسی را در دل نگه نمی داشت و در صدد انتقام بر نمی آمد. روح نیرومندش که در سطح باالتر از انفعاالت نفسانی و عقده های روحی قرار داشت و عفو و بخشایش را بر انتقام، ترجیح می داد. بنابراین، »رحمه للعالمین« بودن پیامبر)ص( در قرآن، به عنوان یک ویژگی شاخص برای ایشان مطرح شده است. مفسران فریقین برای این توصیف پیامبر)ص(، سه معنای کلیدی مطرح کرده اند که عبارتند از: جهانی و جاودانه بودن، سعادت و عاقبت به خیری، و مانع عذاب الهی. از بررسی این موارد، این نتیجه حاصل می شود که مردم دنیا ، همگی مرهون رحمت پیامبر)ص( هستند و هدف پیامبر)ص( از جنگ، خون ریزی و کشتار نبوده است؛ زیرا هیچ گاه کسی را نفرین و در هیچ حال از درگاه خداوند عذاب کسی را درخواست نکرد. بنابراین پیامبر)ص( برای همه انسانها در همه زمانها و مکانها تا پایان جهان، رحمت است؛ زیرا آنچه را موجب سعادت ابدی مردم است، برای آنها آورده است. قرآن، کالم اهلل، نیز معجزه پیامبر و روشن ترین دلیل پیامبری محمد )ص( است. اعجاز در لغت به معنی عاجز ساختن است و گرچه در قرآن مستقیماً به کار نرفته، اما قرآن مخالفان را دعوت به آوردن ده و حتی یک سوره مشابه سوره های قرآن می کند )تحدی( و تاکید می کند که هرگز کسی نخواهد توانست این کار را انجام دهد . قرآن از نظر تاریخ، معنی و اشتمال بر حقایق علمی دارای اعجاز است. و برای همیشه پایدار خواهد ماند. همچنین بالغت محمد )ص(، بالغتی انسانی است که اگر به او وحی نشده باشد، بیشک از راه الهام بر او وارد گشته و دلیل قاطع آن همانا زیبایی کالم اوست. فصاحت او نیز، بدون تردید از طرف خداوند به وی عطا شده است. او به تکلف سخن نمیگفته و سخن خود را به وسایل مصنوعی نمی آراسته اس ت. حضرت محمد )ص( درباره قر آن می فرماید: کسی که احترام قرآن را نگه دارد به خدا احترام کرده است، و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد نسبت به خدا بی حرمتی کرده است. او همچین می فرماید: بر شما باد قرآن، پس آنرا رهبر و پیشوای خود قرار دهید، زیرا آن سخن پروردگار جهانیان است . از طرف اوست و بسوی او بر می گردد، بنابراین به متشابهات آنها هم ایمان آورید و از ضرب المثلهای آن پند گیرید . امام هشتم )ع( از امام کاظم )ع( نقل می کند که فرمود: مردی از امام صادق )ع( پرسید چگونه است که قرآن هر چه خوانده و منتشر می شود جز بر تازگی و طراوتش افزوده نمی شود ؟ امام صادق )ع( فرمود : زیرا خداوند آنرا برای زمان و مردم خاصی قرار نداده است ، بنابراین در هر عصری نو، پیش هر ملتی تا روز قیامت تازه و شاداب ایست . حضرت علی )ع( نیز می فرمایند: قرآن را بیاموزید که نیکوترین گفتاراست، و در آن دانا و آگاه شوید که بهار دلهاست و از نور آن شفا بخواهید، که شفا بخش دلهاست، آن را خوب بخوانید چون مفیدترین قصّه هاست . در وقایع اخیر به دنبال هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، موج گسترده ای از محکومیت ها توسط شخصیتهای مطرح دینی و سیاسی و نهادهای مختلف جهانی صورت گرفت. در این رابطه حضرت آیت اهلل خامنهای رهبر معظم انقالب اسالمی ایران جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه ای تلخ و توطئه آمیز و خطر آفرین خواند . در همین رابطه قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در نشست عمومی هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اقدامات هتاکانه و آتش زدن قرآن را محکوم کرد. وی ضمن استقبال از "برنامه جدید صلح" دبیرکل سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: این سند استراتژیک باید با خالء اعتماد و خصومت فزاینده در جهان مقابله کند. جستوجو برای صلح فقط ممنوعیت سالح یا امضای اعالمیه ها نیست، گفت وگوی بین ادیان نقش کلیدی در ایجاد فرهنگ صلح دارد. ب نابراین، ما نگران اقدامات اخیر و بی احترامی عمیق به کتب مقدس هستیم. این گونه اعمال وحشیانه علیه اسالم یا هر دین دیگری را نمی توان بیان آزادی و دموکراسی دانست. همه کتب مقدس، از جمله قرآن، مستحق حمایت قانونی در برابر هتاکی هستند . منابع https://www.farsnews.ir/news/ http://hadith-ghoran.blogfa.com/post/21/ https://www.magiran.com/paper/1484253/ https://article.tebyan.net/408393/
نظر خود را بنویسید.