وبینار تبیین انقلاب اسلامی در حوزه زنان و نقدی بر فمینیسم غربی در اسپانیا برگزار شد
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و به مناسبت روز جهانی زن (8 مارس) روز سه شنبه 16 اسفند ماه وبیناری با موضوع «تبیین انقلاب اسلامی در حوزه زنان و نقدی بر فمیسنیم غربی» برگزار شد. در این وبینار دو متخصص در حوزه زنان خانم دکتر حکیمه سقای بی ریا استاد دانشگاه تهران و ایزابل والرو روزنامه نگار و فعال اسپانیایی به بیان نکات و دیدگاه های خود پرداختند. این برنامه که به دو زبان فارسی و اسپانیایی برگزار شد با استقبال خوبی از سوی مخاطبان ایرانی و اسپانیایی قرار گرفت.
درابتدای برنامه احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر و از کارشناسان و حاضران در برنامه تاکید کرد موضوع زنان در دنیای امروز دارای اهمیت بسیار بالایی است و نیاز است که جایگاه زن از منظر انقلاب اسلامی مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.
خانم سقای بی ریا عضو هیات علمی دانشگاه تهران در سخنان خود بیان داشت از آنجا که زن و خانواده، نه تنها عامل بقای نسل بلکه عامل بقای فرهنگ در جوامع بشری هستند، در جریان استعمار و تلاش برای استیلای فرهنگی بر جوامع تحت سلطه، زنان آماج هجمه های استعمارگران برای تغییر هویت فرهنگی قرار می گرفتند. در این میان شاهد ظهور الگوی استعمار فرهنگی در مواجهه با زن مسلمان هستیم. وی تاکید کرد با توجه به اینکه آمریکا مدعی اصلی در مسئله زن است نگاهی به آمارها درباره وضعیت زنان در آمریکا برای ارزیابی الگوی استعماری فوق مفید خواهد بود. وی بر این اساس به ارائه آمارهایی از وضعیت امروز آمریکا پرداخت و از جمله اشاره کرد که آمار دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده نشان می دهد بین سالهای 2017 تا 2018، حدود 15000 (دقیقا 14938) مورد خشونت جنسی در مدارس پیش دبستان تا دبیرستان گزارش شده است. همچنین برده داری جنسی جنایتی است که به تأیید مراکز رسمی دولتی آمریکا در این کشور سالانه هزاران قربانی می گیرد. آمارها بین 15000 تا 50000 قربانی متغیر است. سانفرانسیسکو یکی از مراکز برده داری جنسی در جهان است.
وی تاکید کرد انجمن روانشناسی آمریکا در گزارش ویژه ای درباره معضل جنسی سازی دختران ، عوامل فرهنگی مؤثر بر بروز این معضل در آمریکا را بسیار فراگیر ارزیابی می کند به طوری که زنان و دختران در انواع رسانه های این کشور (از جمله تلویزیون، مجلات، رسانه های خبری و موزیک ویدئوها) به مراتب بیش از مردان جنسی سازی و شیءسازی می شوند. این اتفاق در تبلیغات تجاری و بازار کالا به خصوص بازار پوشاک، اسباب بازی و لوازم آرایش نیز به وضوح دیده می شود.
در این مصاف حتی نوجوانان به بازار سودآوری برای «صنعت زیبایی» مبدل می شوند که در افزایش مقدار مصرفی آنان در لوازم آرایشی، محصولات لاغری و جراحی پلاستیک دیده می شود. برای کودکان کم سن و سالتر، نگرانی بر روی مواردی مانند آرایش، عطر و کاشت ناخن و به ویژه عروسک های پرفروش برتز با لباس و آرایش جنسی شده مشابه آنچه در صنعت جنسی استفاده می شود بوده است.
این استاد دانشگاه تهران در پایان سخنان خود گفت باید اذعان کرد مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه زنان شکستن الگوی استعماری غربی در قبال زن مسلمان است که در ابتدای صحبت مورد اشاره قرار گرفت. در این میان الگوی زن انقلاب اسلامی نه انزوای الگوی زن شرقی را بر می تابد و نه جنسی سازی الگوی زن غربی را. بلکه در تلاش است فاقد از آسیب های هر یک از دو الگو و به خصوص آسیب های جنسی سازی زنان که بر آن تاکید کردیم، بستری سالم برای حضور اجتماعی زنان در جامعه فراهم کند به طوری که بتوانند در حوزه های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی رشد کرده و در عین حال نقش کلیدی خود در خانواده را نیز از یاد نبرند.
ایسابل والرو روزنامه نگار اسپانیایی نیز در این برنامه با مروری بر تاریخ فمینیسم در غرب به انتقاد از مسیر طی شده توسط این جریان پرداخت و اظهار داشت این یک جنبش مردمی نیست، بلکه یک ایدئولوژی سکولار است، اینها ادیان جدیدی هستند که جایگزین خدا شده اند و مانند سرطان با متاستاز در نهادها و قوانین دولتی، از طریق آموزش، رسانه ها و با پول های هنگفت در مردم رخنه کرده اند. سیاستمدارانی که به بردگی بدهیهای عمومی دستوراتی را به نام یک دموکراسی فرضی و ارزشهایی را اجرا میکنند که ما، هر چقدر سعی کنیم آن ارزشهارا شناسایی کنیم، از آن بیگانه ایم. آنها در حال ساختن یک «انسان جدید» ضعیف، ریشه کن شده از جامعه و قابل دستکاری هستند که در آن عقلانیت جای خود را به احساسات داده تا آنها را به بردگان دولت تبدیل کنند.
فمینیسم یا ماده گرایی ( در مقابل نر گرایی) یک فرقه است. در این فرقه بزرگترین گناه مردسالاری داشتن کروموزوم XY می باشد و این فرقه ارقام نادرست خشونت جنسیتی، لزبینیسم، سقط جنین را منتشر می کند، نقشه های بیولوژیکی و اجتماعی را آشفته می کند مدعی یک خواهرخواندگی میان زنان برای نیل به اهداف مشترکشان می باشند. در این فرقه زنان برای رسیدن به اهداف خود باید بجنگند وکسانی که از مبارزات آنها حمایت نکنند به حاشیه رانده می شوند و بدینگونه بقیه خشونت ها و نابرابری ها را نادیده می گیرند، به طور خلاصه، آنها یک جنبش دیکتاتوری و تمامیت خواه هستند.
وی تاکید کرد در حالیکه امروزه غرب به برابری زنان و مردان در برابر قانون رسیده است و همه حقوق آنها تضمین شده است ولی این جنبش نمی تواند نماینده همه زنان جامعه باشد و ما زنان اکنون مبارزۀ دیگری پیش رو داریم که طولانی و بسیار سخت خواهد بود و آن بازیابی آنچه از ما گرفته شده است مانند زنانگی، خانواده و سنت. به عبارت دیگر، فمینیسم غربی هویت زنانگی و ساختار طبیعی زنان را لحاظ نمی کند و ادامۀ این تفکر نظام خانوادگی و شالودۀ زندگی را به نابودی می کشاند. همانطور که می بینیم، وضعیت زنان مبتنی بر تفکر فمینیسم وضعیت نامناسبی در دنیای غرب دارد.
نظر خود را بنویسید.