-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/27 - 16:45
  • 339
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

وضعیت آموزش در مناطق مسلمان نشین شمال نیجریه

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مجید کامرانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه در یاداشتی با( عنوان وضعیت آموزش در مناطق مسلمان نشین شمال نیجریه) اینگونه آورده است :

آدامو آدامو وزیر آموزش و پرورش پیشین نیجریه با ابراز تاسف از عقب ماندگی آموزشی در منطقه مسلمان نشین شمال نیجریه ، این مشکلات را ناشی از خود مردم و مسولین حاکم از آن منطقه،برکشور می داند،  ایشان معتقد است این موضوعی است که بسیاری از نخبگان شمالی آنرا می‌دانستند،ولی متاسفانه ترجیح می دادند،نادیده بگیرند.ایشان این مطلب را در ابوجا در مراسم معرفی مجموعه کتاب با عنوان حداقل استانداردهای تحصیلی در حوزه برنامه درسی اصلی (CCMAS) اعلام داشتند. وی گفت منطقه شمال در عقب ماندگی آموزشی خود شریک هستند . ما اگر به تاریخ تاسیس دانشگاه ها نگاه کنیم دو دانشگاه تراز اول در جهان توسط زنان مسلمان تأسیس شده است ، این درحالی است در این منطقه ، مردم از اسلام برای نگه داشتن زنان در خانه استفاده می کنند تا توسعه و گسترش دین اسلام . به نظر می رسد این تفکر و برداشت از دین اسلام منطقی نباشد. وی ابراز امیدواری کرد که تعدادی زیادی از 37 دانشگاه خصوصی که اخیرا توسط شورای اجرایی فدرال نیجریه برای فعالیت علمی مجوز گرفته اند ، در این منطقه فعال باشند .

برداشت متفاوت و منفعت طالبانه و سیاسی از دین  و ایجاد محدودیت ها به نام دین ، موجب افزایش جمعیت کودکان مدرسه نرفته و اصطلاحا " بچه های خارج از مدرسه" در منطقه شمال شده است . متاسفانه نخبگان در این منطقه از دین ، قبیله و فرهنگ برای ایجاد سرمایه های سیاسی بیشتر استفاده کرده اند و بررسی ها نشان می دهد هنوز هم این قشر هیچ علاقه و تلاش جدی برای رسیدگی به این مشکلات و معضلات را از خود نشان نمی دهند. نخبگان سیاسی در شمال از دیدن میلیون ها جوان خود در خیابان ها به عنوان الماجیری راضی بودند و همین موضوع موجب گردید جوانان بیکار تحت عنوان  شورشی، راهزن و سایر اشکال جنایت در منطقه شمال جذب شوند و معظل ناامنی در این منطقه را فراهم کنند. تلاش جاناتان رئیس جمهور دو دوره قبل نیجریه ، برای ارائه آموزش برای هزاران کودک الماجیری و عشایری توسط همین نخبگان شمالی در این منطقه از بین رفت. یکی از این سیاست‌ها، نظام به اصطلاح سهمیه‌بندی آموزشی است که والدین دانش‌آموزان در شمال ، موجب عدم بهره برداری از آن در منطقه شمال شدند و این طرح نیز به نفع دانش آموزان جنوب‌که عمدتا مسیحی هستند ، تمام شد . منطقه شمال دارای بالاترین جمعیت از سیاستمداران ثروتمند در کشور است ، ولی متاسفانه ما امروز بیشترین جمعیت کودکان خارج از مدرسه را در این منطقه داریم . گروه تروریستی و بوکوحرام با عنوان قیام علیه آموزش غربی بدنبال آن در این منطقه شکل گرفت و پس از آن ، حمله به مدارس و ربودن دانش‌آموزان در سراسر شمال آغاز گردید و  هر کاری را برای ناامید کردن مردم در حوزه آموزش در این منطقه را انجام دادند. تنها در سال 2021، 25 حمله تروریستی به مدارس صورت گرفت. در مجموع 1440 کودک ربوده شدند و 16 کودک کشته شدند. در مارس 2021، حدود 618 مدرسه در ایالت های سوکوتو، زامفارا، کانو، کاتسینا، نیجر و یوبه به دلیل ترس از حمله و ربوده شدن دانش آموزان و کارکنان تعطیل شدند. در حال حاضر بیش از 10 میلیون کودک نیجریه ای فرصت حضور در مدرسه را ندارند و این بالاترین نرخ در جهان است و عمده این جمعیت از شمال نیجریه هستند. همین نخبگان شمالی در حال حاضر بیش از هر جای دیگر، رهبری این کشور را در دست دارند، اما هیچ تلاشی آگاهانه برای بهبود این مشکل از خود نشان نمی دهند .

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved