-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/17 - 16:06
  • 159
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

ایجاد شاهراهی برای صادرات محصولات فرهنگی در انتظار یک جهش همگانی است

مدیر انتشارات الهدی با اشاره به اینکه ایجاد شاهراهی برای صادرات محصولات فرهنگی، نیاز امروز کشور است، تاکید کرد که این موضوع، یک نهضت و جهش همگانی را انتظار می کشد.

به گزارش روابط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 40 سال از تاسیس موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین­ المللی الهدی می گذرد و این موسسه از ابتدای تاسیس خود (سال 1363 ) تا به امروز به عنوان یک ناشر بین المللی با هدف گسترش همکاری های بین المللی بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای جهان در عرصه کتاب و سایر محصولات فرهنگی فعالیت های گسترده ای در نقاط مختلف جهان داشته است.  

موسسه الهدی در کنار فعالیت های بسیار خوب و گسترده در حوزه نشر چه در داخل وچه در خارج از کشور، در صنایع دستی هم ورود کرده و در این زمینه هم حضور چشمگیری داشته است. 

مهدی فیاضی مدیر انتشارات الهدی درباره فعالیت این انتشارات در این زمینه وتاثیر این موضوع بر دیپلماسی فرهنگی اظهار داشت:« ازجمله برنامه های تحول دولت، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توسعه اقتصاد فرهنگ است. این برنامه هم درداخل وهم درخارج از کشور تعریف شده است. بدین صورت که کالاها و خدمات فرهنگی با پیوست اقتصادی درخارج از کشور به فروش برسد و از این طریق مسیرتجاری، بازرگانی و اقتصادی خود را گسترده کرده و شاهراه بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد. 

به گفته فیاضی: «هنر و محصولات ایرانی درخارج از کشور از جذابیت و اقبال بسیاری خوبی برخوردار است. به این دلیل که محصولات فرهنگی دنیا، بعضا دچارحاشیه هایی هستند ولی محصولات ایران کاملا فرهنگی است و در ذات آن یک پیوست فطری، انسانی واخلاقی نهفته شده است. بطورمثال کسانی که با حوزه تمدنی و باستانی چند صد ساله ایران وکالاها و محصولات آن بخوبی آشنا هستند، نسبت به کالاهای فرهنگی ایران علاقمندی نشان می دهند.اما متاسفانه با وجود بازاری با این وسعت نسبت به ارز آوری از آن غافل هستیم. »

مدیرعامل موسسه فرهنگی بین المللی الهدی، فرش ایرانی را یکی ازکالاهای فرهنگی ارزشمند و پرفروش درخارج از کشورعنوان کرد و دراین باره گفت:« فرش ایرانی جای خود را درخارج از کشور باز کرده و از یک کالای هنری به یک کالای تجاری و صنعتی تبدیل شده است.اما چرا به دیگر کالاهای ایرانی اینگونه توجه نمی شود؟ بطور مثال صنایع دستی که در استان های یزد، اصفهان، همدان، ایلات و... تولید شده است. صنایعی که دردنیا ازجذابیت های خاصی برخوردارند. یا هنرهای هفت گانه کشورمان مانند تابلوهای نقاشی، خطاطی، تندیس ها ومجسمه ها، هنرهای تجسمی، یا حتی هنرو هنرمندان سینمایی. بطورمثال اتفاقی که درورزش فوتبال ما رقم خورده است. یک فوتبالیست در خارج از ایران به دلیل حمایت های مالی،حقوقی و پشتیبانی های اداری، توانسته باشگاه، فدراسیون و حتی واسطه ها را از این صادرات منتفع اقتصادی کند و این اتفاق خوبی است و بی تردید این راه می تواند در حوزه هنر هم شکل بگیرد. بدین معنا که به عنوان تهیه کننده، کارگردان، بازیگر، آهنگساز، نویسنده یا حتی استاد نقاشی، بتوانیم صادرات و خدمات موقت و زمان دار یک هنرمند را داشته باشیم. اما جای تاسف است که این موضوع همچنان مغفول مانده و نیاز مند یک نهضت و جهش همگانی است.

نکته قابل توجه این که مسئولان امروز به این نتیجه رسیده اند برای اقتصاد فرهنگ درداخل و خارج از کشور نسبت به صادرات فرهنگ با رویکرد اقتصادی و ارز آوری، تفکرو بررسی های لازم را داشته باشند و دراین زمینه یکی ازنهادهایی که این مسئولیت را تقبل کرده، انتشارت الهدی است. در اینجا الهدی نقش تسهیل گری دارد و تلاش دارد بخش مردمی داخل ایران به بخش مردمی خارج از کشور متصل شود و قراردادهای کاری با موضوع کالاها وخدمات فرهنگی شکل بگیرد.

این موضوع دراساسنامه الهدی قید شده وبایستی این بخش ازاساسنامه احیا شود.موضوع دیگرفعالیت گسترده فروشگاه های الهدی درخارج ازکشورمانند لندن، ترکمنستان، قرقیزستان، افغانستان و آذربایجان است و طی این سالها توانسته دراین کشورها کالاهای فرهنگی ازجمله صنایع دستی ،کتاب و... را به فروش برساند و دراین زمینه تجربه دارد و کاملا قانونمند و ضابطه مند عمل کرده است. لازم به ذکر است سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فروشنده هایی را به این کشورها اعزام کرده و ساختمان خریداری شده است اما در نظر داریم تغییراتی دربخش فروش ایجاد کنیم. بطورمثال ، فروش به بنک دارها یا فروش به فروشگاه های زنجیره ای برای ایجاد شلف و... اینها حالات متنوعی ازصادرات فرهنگی بوده که نیاز است بخش مردمی آن دراین زمینه ، سازمان دهی شود و این یکی از موضوعات و اهداف تحولی است. »

فیاضی یکی دیگر ازاهداف تحولی بخش صنایع دستی الهدی را درآمد اختصاصی سازمان ها عنوان کرد و دراین باره گفت:«سازمان ثبت احوال، وزارت امورخارجه، سازمان فرهنگ وارتباطات ازجمله مواردی هستند که بایستی درآمد اختصاصی برای آنها تعریف شود. درحال حاضرکشورهای بسیاری هستند که نسبت به این موضوع زیاد آوری خاص و درآمد اختصاصی دارند. مانند کره. سریال ها وموسیقی های کره ای درخارج ازاین کشوراقتصاد وسیعی دارد. یا کشورچین. رستوران های چینی درخارج ازاین کشور یک خانه فرهنگ هستند.از معماری رستوران تا موسیقی و آداب و رسوم غذا خوردن و.. در دنیا از اقتصاد فرهنگی برخورداراست. 

سازمان فرهنگ وارتباط اسلامی و الهدی هم در این زمینه قدم برداشته و تلاش دارد درکنار صادرات فرهنگ، درآمد اقتصادی و ارز آوری کلان برای منافع ملی و بخش مردی ایجاد شود تا این مسیر مغفول به خوبی ریل گذاری شود. مانند صادرات فرش. براین اساس نیاز است دراین زمینه وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت ، وزارت صمت، گمرگ، استاندار، کد گذاری بین المللی کالا، حمل و نقل و.. این موضع را در فهرست کاری خود اضافه و تشویق کنند. 

مدیر انتشارات الهدی درباره شیوه ارائه محصولات صادراتی اظهار کرد:«این موضوع به چند نکته بستگی دارد. نخست تحقیقات بازاری. دوم تبلیغات و معرفی کالا و سوم تسهیلات. یعنی ساده سازی کار برای استقبال بیشتر از این صادرات. ما چند کشور را به عنوان هدف های نقطه گذاری شده مد نظرداریم و بیشتر هم همسایگان خودمان هستند. مانند روسیه، ترکیه، قرقیزستان، افغانستان و ارمنستان. این کشورها هدف گذاری اولیه ما هستند و کالاهایی هم که به آنجا صادرمی شود براساس نوع استقبال متفاوت است. »

الهدی تصمیم دارد در سال جاری کار خود را بصورت جدی شروع و کند و در این زمینه برنامه هایی دارد. فیاضی دراین باره گفت:«ایجاد گفتمان صادرات فرهنگی درسازمان فرهنگ و انجام کار مطالعاتی برروی آن زمان بر بود اما امسال بنا را براین گذاشته ایم بصورت آزمایشی کار را شروع کنیم و نقطه گذاری هایی درترکیه، ارمنستان، قرقیزستان و روسیه با محوریت خود الهدی در حال انجام است.البته با سازمان های دیگر هم در صدد صحبت هستیم و دراین باره با 15 شرکت بخش خصوصی در ایران صحبت هایی انجام گرفته و در کنار آن با حدود 14-15 نهاد دولتی هم صحبت شده تا در این زمینه حمایت و تسهیل گری انجام شود. در خارج از ایران هم با چند نقطه صحبت کرده ایم.»

او درباره این سوال که آیا قرار است برندی شکل بگیرد یا خیر پاسخ داد:« تجربه کارهای دولتی نشان داده اگر دولتی ها و شبه دولتی ها ، تصدی گری کنند موفق نخواهند بود و واسطه گری بین مردمی ماندگارتراست و دقت کارحالت مطلوب تری خواهد داشت.

ما مایل هستیم دراین زمینه واسطه گری کنیم. کار قبلی الهدی نشر بوده و همچنان حفظ بوده و سرجای خود باقی است و این اتفاق یک تحول درتداوم کارهای قبلی است.الهدی یک ویژند است که سالهای سال کتاب های تراز و شاخص بین المللی را چاپ کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده بنابراین این تاریخچه 40 سال باید محفوظ بماند اما براساس گنجایش اساسنامه آن تصمیم گرفته شد این موضوع تحولی به آن اضافه شود و انشاالله در نیمه اول امسال کار را شروع خواهیم کرد.»

 

 

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved