logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/28 - 17:01
  • 489
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
آیت الله مبلغی :

صلح آن رویای زیبای انسانی است که مورد ستایش اسلام است

نظر اسلام " سلام " تحیت است که بعنوان نماد سلم و مسالمت در فضای ارتباطات و روابط انسانی می در خشد .

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،آیت الله دکتر مبلغی عضو شورای خبرگان رهبری در  گفتگوهای دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ¬هاو انجمن جهانی دائوئیسم چین ضمن تشکر از سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی در برگزاری موفق گفتگوهای بین الادیانی در سخنان خود گفت : درپهنه دنیای معاصر ما که بی رحمانه ترین ظلم‌ها بر مردم مظلوم فلسطین صورت می گیرد دو ارزش اصلی و اساسی ادیان یعنی " صلح " و " عدالت " همچون دو گهر درخشان خودنمایی می کند. این دو ارزش زیبایی روحانیت و معنویت و عطر تولد را در خود دارد و راه نجات انسان معاصر در گرو پیوستن به این دو ارزش است زیرا این دو ارزش پایه های اصلی ثبات و موفقیت جامعه را تشکیل می دهد .اسلام در نگاه خود به عدل موضوع تکوین و تشریح معتقد است و نیز معتقد است "عدالت" در تار و پود هستی نفوذ کرده است و از آن سو هم " شریعت " کیان و هویت خود را با عدالت باز می یابد .و این هماهنگی عالی تصویری بی نظیر بین موضوع تکوین و تشریح را تفسیر می کند و گهر سلم و صلح را در درون خود پرورش می دهند .

وی ادامه داد ،از نظر اسلام " سلام " تحیت است که بعنوان نماد سلم و مسالمت در فضای ارتباطات و روابط انسانی می در خشد .در قرآن کریم " صلح " و " عدالت" دو عامل اجتماعی نیرومند هستند که تحقق آنها در کنار یکدیگر و با هم یک مکانیزم قوی اجتماعی را تشکیل می دهند تا جامعه در پرتو آنها به امنیت و آرامش برسد. قرآن دو پیام پیام مهم را در این خصوص ارائه می دهد . یکی گفتار صلح و دیگری گفتار نه ستم کنید و نه به زیر ظلم روید .اسلام ما را به صلحی عادلانه و عدالتی صلح ورزانه دعوت می کند بدون عدالت صلح فاقد بستر مناسب برای تحقق و استمرار است و بدون صلح عدالت فاقد رهیافت‌های برای تعالی بخشی به جامعه است .

این عضو مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه صلح آن رویای زیبای انسانی است که مورد ستایش اسلام بعنوان یک سبک زندگیست  گفت :، در اسلام پذیرش ظلم راه حل مشکلات اجتماعی نیست بلکه عدالت می تواند پاسخی محکم به ظالمی باشد که می‌خواهد نظم انسانی و اجتماعی را در هم بشکند و امکانات را به نفع خود مصادره کند . صلح آن رویای زیبای انسانی است که مورد ستایش اسلام بعنوان یک سبک زندگیست .صلح بافت واقعی خود را در آغوش عدالت باز می‌یابد بدون عدالت صلح فاقدبستر مورد نیاز برای تحقق و تداوم است و این موضوعی است که ما در میان فلسطینیان مظلوم و اشغالگر آن قدس بوضوح طی چند دهه شاهد و ناظر هستیم.عدالت از نظر اسلام صدای رسا و مقاوم در برابر ظالم است اینجا جاییست که ارزش‌های صلح و عدالت به یکدیگر نزدیک می‌شوند و از رهگذر صلح و عدالت پیشرفت و معنویت در دسترس آهاد جامعه قرار می گیرد .

وی بیان داشت :در آیین دائو صلح به عنوان یک ارزش اساسی تلقی می‌شود و با زندگی در هماهنگی با جهان هستی و درک نسبت به آن حاصل می آید در آیین دائو خشونت مردود است و در آیین دائویسم به گفتگو و ارتباط بعنوان راهی برای حل تعادلات توجه شده است عدالت در دائوئیست مستلزم تعادل و مسئولیت است . آیین دائو بر اهمیت عدالت و رحمت تاکید دارد . بطور کلی اسلام و آئین دائو از بینش خود از صلح وعدالت با تمرکز بر همزیستی مسالمت آمیز وعدالت همراه با تعادل و شفقت و صلح این دو به هم نزدیک می شوند.  اسلام سلم و سلام را ارزشی بنیادین می داند و سلام یکی از اسامی خداوند متعال است و سلم یک نوع هماهنگی‌ و همکاری بزرگ است که هم در هستی ظهور و ثبوت دارد و هم پایه لازم را برای شکل دهی به روابط اجتماعی متعالی تشکیل می دهد .  

ایشان در ادامه افزود؛ در آیین دائویسم صلح یک حالت طبیعی است که همه چیز به آرامی به پیش می رود در مورد عدالت اسلام در مورد تحقق آن بعنوان یک قاعده برای جامعه اسلامی و همه جوامع بشری تاکید دارد و عدالت را با تقوا پیوند می زند و بر این نکته تاکید می‌کند که عدالت اصل اصلی است که بدون آن هیچ چیز شکل نخواهد گرفت.

 
علی اکبر ضیایی رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها ی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، در این نشست  ضمن تشکر از   اعضای هیئت چینی اظهار امیدواری نمود  تا با تداوم  روند  این گفتگو ها  شاهد رشد درک صحیح و متقابل میان عرفان اسلامی و دائو ئیسم در آینده باشیم .وی در ادامه  با اشاره به موضوع مهم " زیست بوم فرهنگی " و ضرورت توجه ویژه به این مقوله ، سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این بخش را مایه درک بهتر و عمیقتر پیروان ادیان عنوان کرد و افزود  بابیان وجوهی از مکتب مائوئیسم و شباهت های آن با مباحث عرفان اسلامی  و نقش زیست بوم فرهنگی در مسیر شناخت صحیح ؛ گفت ؛ عرفان از نوع چشیدن و تجربه کردن است نه از نوع توصیف کردن و شناخت عرفان اسلامی و عرفان چینی از طریق آموزه های آکادمیک ناقص است و نباید گول الفاظ و ظواهر را خورد چرا که الفاظ گویا تمام واقعیت نخواهد بود ما و شما اگر می‌خواهیم فرهنگ و عرفان یکدیگر را بشناسیم باید آن را بچشیم و با تمام وجود تجربه کنیم .

 

 بنا بر اعلام این خبر دور سوم گفتگوی دینی با آیین دائو چین، با همکاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ¬های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن جهانی دائوئیسم چین و رایزنی فرهنگی کشورمان در پکن ، با عنوان «صلح و عدالت ازمنظر اسلام و دائوئیسم» در تاریخ 28 آذر 1402 (19 دسامبر 2023)‌ در تهران در حال برگزاری است. 
 
 
 
در این نشست هیئتی 4 نفره از چین به ریاست آقای جانگ گائو چنگ، معاون انجمن بین المللی دائوئیسم، ، حضور دارند. 
 
در این دور از گفتگوهای دینی، متخصصان هر دو طرف به موضوع ارتباط دین و صلح و عدالت خواهند پرداخت. در اسلام و دائوئیسم صلح و عدالت به عنوان یک فضیلت اخلاقی و هدفی مطلوب برای سعادت و سعادت انسان شناخته می¬شوند و برای حفظ هماهنگی و نظم در جهان مورد تأکید هستند. هم اسلام و هم دائوئیسم، بی عدالتی و ظلم را دو پدیده متضاد با ذات خلقت جهان می شناسند و پیروان خود را به مقاومت و اصلاح آن ترغیب می کنند.
 
در دور سوم گفتگوی دینی دوجانبه با دائوئیسم چین،‌ آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، دکتر علی اصغر مصلح، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حجت اله جوانی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا،(س)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدباقر قیومی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و خانم دکتر شهین اعوانی عضو بازنشسته هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه مقالات خود را ارائه خواهند داد.
 
شایان ذکر است که دور اول این گفتگوها در فروردین 1397 با عنوان «نقش معنویت و اخلاقیات در جامعه» و دور دوم در آذر 1397 به ترتیب در تهران و چین برگزار
 
 
. .

. .

تصاویر

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved