کنفرانس «زن هزاره سوم» در مسکو به کار خود پایان داد
کنفرانس «زن هزاره سوم» با تأکید بر نقش و سهم عمده زنان در پیشبرد جوامع و با شرکت هیأت سه نفره بانوان اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مسکو به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیأت سه نفره بانوان اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و اداره روابط فرهنگی بینالمللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی متشکل از خانم زینب رستگارپناه؛ متخصص حوزه مطالعات زنان، خانواده و حقوق زن در اسلام، خانم فاطمه علمداری؛ کارآفرین، مؤسس و مدیرعامل گروه صنعتی اجتماعی «امید نور» در 5 واحد صنعتی فولاد، ماشینسازی و تولید قطعات خودرو و فعال فرهنگی در حوزه آموزش دختران و زنان، خانم مریم تاجگردون مؤسس و مدیر برند «نورا» در حوزه طراحی مد اسلامی، جهت شرکت در دومین اجلاس «زن هزاره سوم» به روسیه سفر کردند.
هیأت بانوان در این سفر علاوه بر ارائه سخنرانی در جلسات عمومی و پنلهای اجلاس «زن هزاره سوم» در برنامههای بازدید و نشستهای گفتوگو و تبادل نظر با همتایان روس خود و فعالان فرهنگی حوزه زنان و خانواده روسیه شرکت جستند.
حضور در صومعه مارفا مارینسکی و دیدار با رئیس صومعه زنان؛ یگومینا یلیزاوتا و همکاران وی، بازدید از مسجد جامع مسکو و ملاقات با خانم گوزل موبیناوا؛ معاون مفتی شیخ راویل عینالدین رییس اداره دینی مسلمانان روسیه و دو تن از زنان فعال مسلمان در عرصههای علمی، اقتصادی و کارآفرینی، حضور در بنیاد آندری پروازوانی و دیدار با ولادیمیر بوشایف؛ رییس بنیاد، خانم آنا ساپرانووا؛ مدیر بخش برنامه قداست مادری این بنیاد و همکارانشان، ملاقات با خانم لوییزا لیانووا؛ معاون رییس شورای فرهنگی وابسته به دومای روسیه همچنین دیدار و گفتگو با خانم فاطمه یژووا مدیر و سردبیر وبسایت «محور» موضوع مقاومت زنان و تبادل نظر با فعالان حوزه مد و سبک زندگی اسلامی از جمله برنامههای در نظر گرفته شده برای این هیأت بود.
در اولین روز از کنفرانس «زن هزاره سوم»، 18 مهرماه که در خانه ملیتهای مسکو برگزار شد، خانم مریم تاجگردون، فعال در حوزه طراحی مد اسلامی و مدیر برند «نورا» در جلسه عمومی کنفرانس با عنوان «عصر تغییر در جهان چندقطبی» سخنرانی کرد.
وی در سخنرانی خود به سوابق حوزه کارآفرینی خویش اشاره کرد و گفت: در ابتدای تاسیس برند «نورا» چالشهایی برای رقابت با برندهای دیگر وجود داشت اما از آنجاکه جهان مدرن امروزی امکان بروز و شکوفایی استعداد و توانمندی افراد از ملیتهای مختلف و در جغرافیای متنوع را با استفاده از ابزارهای عصر تکنولوژی ممکن ساخته است، من هم فرصت یافتم تا با شناخت دقیق نیازهای زنان سرزمینم توجه آنها را به محصولات خود جلب کنم.
خانم تاجگردون از اعمال تحریمها بر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک فرصت برای رشد استعداد و خلاقیت خود و دیگر زنان فعال در حوزه طراحی مد اسلامی یاد کرد و افزود؛ این ثمره جهان چندقطبیست که به توسعه بازار داخلی و تکیه به توان خودی میانجامد.
وی ادامه داد: شاید به جرات بتوان گفت ایران هماکنون پس از تحمل سالها تحریم، با تلاش مضاعف برای نوآوری در زمینه تولید محصولات پوشاک اسلامی نه تنها نیاز خود را مرتفع نموده بلکه ظرفیت صادرات را نیز روز به روز گسترش داده است.
بانوی ایرانی فعال در حوزه طراحی مد اسلامی به سخنان خود این نکته را اضافه نمود که بخش قابل توجهی از صنعت تولید محصولات پوشاک اسلامی در ایران توسط مدیران زن هدایت و راهبری میشود و زنان در کنار ایفای نقشهای اساسی در خانواده، ایفاگر حضور در صحنه اجتماع نیز هستند.
وی در مورد برند «نورا» و بدنه اصلی آن که بعضا توسط زنان کم توان و معلولان در فرآیند تولید و فروش اداره میشود توضیحاتی ارائه نمود. وی افزود؛ اکنون در ایران کارآفرینی برای زنان جوان به رده سنی زیر 20 سال رسیده و این نشان از خودباوری و فراهم بودن بسترهای لازم و مناسب جهت رشد و اجرای ایدههای نوین و خلاقانه در کشور من و حرکت جامعه ایران به سمت توزیع متناسب کرسیهای شغلی میان زنان و مردان و تقویت عاملیت زنان در اقتصاد است.
مریم تاجگردون گفت: هرچند فعالیت اقتصادی زنان در جهان چندقطبی قطعا با چالشهایی روبرو خواهد شد اما احتیاط و دوراندیشی و آمادگی دائمی برای همکاریهای بینالمللی میتواند یکی از راههای برونرفت از برخی چالشها باشد.
روز اول کنفرانس با حضور و سخنرانی مهمانانی از جمهوریهای مختلف روسیه و سایر کشورها نظیر؛ مجارستان، گابن و بروندی و بحث و تبادل نظر پیرامون دغدغههای مشترک به پایان رسید.
روز دوم کنفرانس 19 مهرماه خانم زینب رستگارپناه؛ سرپرست هیأت اعزامی سازمان به روسیه در جلسه عمومی با عنوان «زنان و جهان مدرن» سخنرانی خود را ارائه داد.
وی از پیمودن مسیر طولانی تاریخی برای زنان سخن گفت و افزود: زنان در مکاتب و چارچوبهای بسیار زیستهاند و بر اساس نگاه هرکدام از این مکاتب به جنسیت در ادوار مختلف تاریخ، تجربیاتی را کسب کردهاند.
رستگارپناه به این نکته اشاره کرد که زنان در روایت مردانه از تاریخ محو شدند اما هنوز هم ردپایی از زنان تمدنساز را میتوان در تاریخ بشر دید. زنان در دنیای مدرن با دو الگو روبرو بودهاند؛ الگویی سنتی که در شرق غالبا مرسوم بوده و زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی است. در الگوی دوم؛ در تعریف غالباً غربی، بمثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش ارجحیت دارد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایهداری جدید است.
وی ادامه داد: اما من امروز میخواهم از الگویی جدید برای شما صحبت کنم؛ الگویی که نه انفعال الگوی شرقی را دارد نه بیهویتی الگوی غربی؛ الگوی سوم زن.
رستگارپناه گفت: انسانها فارغ از جنسیت به صرف انسان بودن، دارای حیثیت انسانی هستند. یک انسان در مسیر تعالی و رشد به دلیل توانمندیهای فردی، ذهنی و خلاقیتهای بشری قرار میگیرد. درپارادایم یا الگوی سوم برای زنان، زن بودن و جنسیت زنانه مسالهای ثانویه است.
نقش زنان در پیشرفت دنیای امروز و تمدنسازی برای آینده
وی افزود: بنابراین ما به دنبال پیروی از الگوهای مردانه برای رشد زنان نیستیم. اینکه زنان موفق را زنانی بدانیم که برای موفقیت مسیری مردانه را پیمودهاند یا شبیه مردان در عرصه اجتماعی حضور داشتهاند باوری اشتباه است. بلکه زنان در الگوی سوم زن با تکیه بر نقاط قوت زنانهاش در دنیای امروز نقشآفرینی میکند و زن بودن برایش صرفاً نقطه انفعال یا اسباب التذاذ دیگری بودن نیست.
رستگارپناه بیان کرد: منظور از نقاط قوت زنانه صفاتی است که به دلیل خلقت زن در وجودش قرارداده شده صفاتی مانند مادری و مولد بودن. صفت مولد بودن زنان آنها را به افرادی در جامعه تبدیل میکند که میتوانند خلق کنند و به همین دلیل است که زنان در دنیای امروز در عرصه کارآفرینی و صنایع خلاق میتوانند موثرتر باشند. زنان عنصر تربیت بشریت هستند. صفت پرورش دادن در وجود زنان بیش از مردان قرارداده شده و همین صبر در پرورش یافتن انسانهاست که به زنان کمک میکند تا در حوزه آموزش بیش از مردان رشد کنند و همین صفت مربی بودن است که زنان را به عنوان محور تربیت خانواده در جوامع و عنصر فرهنگساز در تمدنها تبدیل نموده است.
سرپرست هیأت اعزامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به این نکته اشاره کرد که ما در الگوی سوم زن در عصر مدرن، اعتقاد داریم برای رشد در جوامع بشری و دستیابی به جایگاههای موثر در جوامع نیازمند پیروی از الگویی مردانه نیستیم. زنان در الگوی سوم با تکیه بر توانمندیهایشان، خلاقیت و نوآوریشان و با آگاهی و کسب علم روز بدون نیاز به تقلید از الگوهای مردانه پیشرفت یا استفاده ابزاری از صفات ظاهری زنانه میتوانند سهم بزرگی در پیشرفت دنیای امروز و تمدنسازی برای آینده داشته باشند.
رستگارپناه به سهم دولتها در قانونگذاری صحیح و متناسب نیاز زنان پرداخت و گفت: دولتها میتوانند مسیر پیشرفت زنان را تسهیل و حتی تسریع کنند اما مطالبهگری زنان نیز با ابزار انجمنهای غیردولتی زنان و اتحاد زنان سراسر دنیا امری ضروری است.
وی در مورد جهان چندقطبی به این امر اشاره داشت که ما امروز دردنیای چندقطبی زندگی میکنیم و همین تغییر در ساختارهای دوقطبی و تک قطبی در جهان میتواند بهترین فرصت برای حضور زنان در عرصههای بینالمللی باشد.
رستگارپناه سخنان خود را با این نکته به پایان رساند که در این مسیر و در راستای پرورش و ارتقای الگوی سوم زنان، نیازمند نظریهپردازی دقیقتر و ثبت تجربیات زیسته و موفقیتهای زنان سراسر دنیا بر اساس این پارادایم جدید هستیم که برای رفع خلاهای نظری در این زمینه و پروش این الگو و پارادایم ازهمه شما دعوت به همکاری میکنیم.
کارآفرینی زنان به عنوان محرک اصلی رشد فراگیر و پایدار
سخنرانی خانم فاطمه علمداری در پنل سوم با عنوان «نقش اتاق بازرگانی و صنایع در حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط؛ کارآفرینی زنان به عنوان محرک اصلی رشد فراگیر و پایدار» با نمایش کلیپ معرفی مجموعه صنعتی اجتماعی «امید نور» برای حضار در کنفرانس آغاز شد.
علمداری به عنوان کارآفرین و فعال فرهنگی در حوزه آموزش زنان و دختران همچنین مدیر 5 واحد صنعتی فولاد، ماشینسازی و تولید قطعات خودرو، سخنان خود را با توجه به نقش محوری بانوان در خانواده شروع نمود و اظهار داشت: اگر در جامعه بستر رشد و بالندگی بانوان به صورت هدفمند و با برنامه مشخص فراهم آید، بدیهیست با توجه به نقش محوری در خانواده، زنان میتوانند در حوزه اقتصاد نیز سهم عمدهای ایفا کنند.
وی افزود: بانوان به علت اینکه مربی خانواده و در واقع مربی اجتماع هستند با آگاهی صحیح از چرخه تولید که برگرفته از اصل موضوع رویش هر مواد تا رسیدن به محصول است، اصلیترین راهبر اندیشه افراد یک جامعه به سمت تفکر اقتصادی و رشد منابع ملی خواهند بود.
علمداری ادامه داد: اتاق بازرگانی و صنایع و دولتها با یک برنامه مشخص و ایجاد یک شبکه آموزشی از معرفت اولیه تارسیدن به محصول تولیدی به صورت طبقهبندی شده از فاز صفر تا افرادی که وارد این حیطه شدهاند اما محصولشان نیازمند کیفیسازی، برندسازی و بازایابی است نقش حمایتی قابل توجهی را میتوانند ایفا کنند.
وی به این نکته اشاره کرد که در مدل ایرانی بنگاههای اقتصادی خصوصی در چرخه توانمندسازی لایه کارآفرینان و تولیدکنندگان خرد و کوچک نقش موثری در توسعه و رشد اقتصاد محلی و بومی ایفا میکنند. این بنگاهها به همراه شبکهای از مراکز دولتی افراد مستعد بویژه بانوان را شناسایی و در فرآیند توانمندسازی قرار میدهند.
علمداری اضافه کرد: با شناخت صحیح از ساختار حکمرانی کشورها این مدل اقتصادی کارآفرینی مبتنی بر یاوران اقتصادی توانمند بخش خصوصی قابلیت بومیسازی و کاربردی نمودن را داراست و با توجه به تجربه و پیشینه مجموعه صنعتی «امید نور» که یکی از این بنگاههای اقتصادی در مناطق محروم است، کاملا امکان کاربردی کردن آن در هر منطقه با حمایت دولت و بخش خصوصی توامان امکانپذیر است.
در دومین روز این کنفرانس، سخنرانانی از کشورهای ایتالیا، برزیل، و قطر نیز حضور داشتند و در پایان این کنفرانس دو روزه، جمعبندی مباحث مطرح شده همچنین دعوت از حضار جهت شرکت در سومین دور در سال 2024 انجام گرفت و گواهینامه شرکت و ایراد سخنرانی به هریک از افراد مشارکتکننده اعطا شد.
این کنفرانس بینالمللی با مشارکت پرتعداد زنان در عرصههای مختلف مناصب دولتی و خصوصی حوزه فدرال روسیه، مناطق و جمهوریها همچنین مدعوینی از کشورهای دیگر برگزار شد.
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید.