سمینار صلح وزندگی مسالمت آمیز درباورهای دینی ادیان
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همایش و کارگاه آموزشی صلح در بین ادیان ومذاهب را برگزارنمود.این سمینار تحت پروژه روند تقویت صلح جهانی انجمن شورای جهانی صلح انجام پذیرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درمراسم افتتاحیه این همایش، بعد از راهپیمایی بعنوان نماد حرکت برای صلح و نیزسرود ملی دوکشور، سید رضا نوبختی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در تایلند ضمن خیر مقدم به همه مهمانان که از ادیان مختلف مسیحی بودایی هندو و اسلام در همایش شرکت کردهاند گفت: خیلی خوشحالم از شرکت کردن در این گردهمایی دوستداران صلح ، صلح یک اصل در آفرینش و در خلقت انسان است و جنگ یک موضوع استثنایی که به ندرت اتفاق می افتد.
وی در ادامه صحبت خود توضیح داد که در همه آیینها و مذاهب همواره را صلح به عنوان یک ارزش و نیزریشه همه مذاهب اعم از مسیحیت یهودیت اسلام بودایی هندو یکیست و چون ریشه مذاهب یکی است همه به صلح احترام می گذارند منتها در بعضی جاها انحرافاتی ایجاد شده است.
سفیر ایران در تایلند در ادامه در باره مشابهت های فرهنگی بین ایران و تایلند گفتند : سه اصل در ایران و تایلند مورد احترام هست و آن گفتار نیک، نیت درست و کردار خوب می باشد و کشورهایی یا گروههایی در جهان هستند که برای منافع خودشون سعی میکنند از نام مذاهب استفاده کرده و جنگ آفرینی کنند تا بتوانند سلاح بفروشند یا اینکه دیگران نتوانند دسترسی پیدا کنند به فناوریهایی که آنها دارند چون فن آورها بسیار کارساز است نمونهاش بحث هستهای ایران است که صنایع هستهای ایران علی رغم اینکه در راه تولید انرژی و دارویی کشور از آن استفاده می شود اما همواره برخی از کشورها بعنوان یک عنصری خطرناک برای تولید سلاح جلوه می دهند تا دیگران را بدبین نمایند.
در ادامه رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سخنران اصلی ضمن ارائه مقاله ای با عنوان "انسان عاشق زندگی همراه با صلح است" گفت : انسان، عاشق کمال است اما در درون او خصلتهایی وجود دارد که او را در تشخیص کمال دچار اشتباه میکند. خصلتهایی چون خود برتر بینی و خواهشهای نفسانی سبب میگردد تا نتواند کمال حقیقی را در یابد. وظیفه ادیان این است که این خصلتها را کنترل کند تا مانع تشخیص حقیقت کمال را نداشته باشند.
وی در قسمتهایی از سخنانشان گفتند :صلح و عدالت نیز از زمره همین کمالات است. انسان پاک و پایبند اخلاق به صورت طبیعی به عدالت و صلح گرایش دارد، از همین رو هیچ گاه در باره خود بی عدالتی و خشونت را نمیپذیرد اما به دلیل رشد رذیلتهای اخلاقی، هالهای بر دور عقل و خرد او به جا میآورد تا نتواند صلح و عدالت را برای دیگران به رسمیت بشناسد تا جایی که خودش از صلح و عدالت منتفع شود آن را خوب شمرده و اگر خودش از صلح و عدالت متضرر شود، آن را شر میپندارد.
ایشان ادامه دادند: صلح اجتماعی نه تنها امر ذاتی برای انسان است، بلکه آدمی در امور اختیاری نیز به این زندگی جمعی و محبت به دیگران نیازمند است؛ چون فضایل اخلاقی متعدد و مختلف است و انجام همه آنها و وصول به سعادت از عهده یک فرد انسانی خارج است.
نماینده ایران گفتند: فرهنگ(مادی و معنوی)، رکن اساسی صلح پایدار و به عنوان جلوهای از خلاقیت و گوناگونی ، نقش قدرتمند در صلح و ثبات اجتماعی ایفا مینماید. فرهنگ به عنوان منبع دانش،هویت، معناها و ارزشها تنیده شده در تمامی جنبه ها، راه زندگی بشری و تعامل در مقیاس محلی و ملی و جهانی را تعیین میکند. فرهنگ به مثابه یک مجموعهی ویژهی معنوی و مادی، اشکال خردمندانه و احساسی یک جامعه یا یک گروه اجتماعی را تبیین میکند .
رایزن فرهنگی اظهار داشتند: صلح و امنیت همواره مطالبه همه ملت ها و جوامع بشری بوده است؛ اما به دلایل متعدد، به آسانی محقق نشده است. صلح عامل اصلی پیشرفت ها و ثبات اقتصاد و امنیت هر کشور است. بدون شناخت ساحت انسان تحقق صلح امکان پذیر نخواهد بود. فرهنگ صلح با تقویت تواناییهای مردم ابتکار و خلاقیت آنها را به ویژه در هنگام بلایای طبیعی و خشونت ها؛ محک میزند.
ایشان درنتیجه گیری این مقاله گفت:صلح، نه به عنوان یک پدیدار اجتماعی، بلکه به عنوان یک پدیدار انسانی باید مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی نگاه به صلح باید تعمیق بیشتری پیدا کند و به حقیقت، هویت و کرامت ذاتی انسان توجه شود. بنابراین با اتکا به چند مبنا می توان دریچه ها را به سوی یک صلح پایدار و مبتنی بر محبت اصیل انسان ها به یکدیگر گشود.
در ادامه همایش دکتر اکپیلین چیت دیلرت، مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات مسیحی آکادمی امید، که از سخنران این همایش بود در مورد چگونگی ارتقای سطح صلح در جامعه سخنرانی کرد.
دکتر آک پیلین سخنرانی خود را با این جمله آغاز کرد و گفت: اگر هر انسانی در جهان به خوبی درون خود دسترسی داشته باشد، اتفاقات خوبی برای این جهان رخ خواهد داد.
او توضیح داد که صلح جهانی باید از آرامش درونی بشریت سرچشمه بگیرد، زیرا وقتی صلح از درون می آید، افکار ما دچار تضاد نمی شوند اگر ما عشق و علاقه به یکدیگر داشته باشیم احساس مهربانی گسترش خواهد یافت .
وی در ادامه صحبت خود گفت : بر اساس آموزه های کتاب مقدس، سه سطح شادی وجود دارد: شادی جسمانی، شادی روحی و آرامش، و این آرامش، شادی در سطح معنوی است.
دکتر اک پیلین بیشتر توضیح داد : که اولین راه برای ایجاد آرامش در جامعه ایجاد آرامش در قلب هر فردی است که جزء جامعه است و راه ایجاد آرامش روحی و روانی ارتباط با خداست. و این اولین موضوعی است که منجر می شود انسان به سمت آرامش می رود و دومین چیزی که باعث آرامش می شود این است که تفکر افراد جامعه باید تغییر کند تا مردم متفکر خوبی و رفتار خوبی از خود نشان دهند زیرا افکار خوب به اعمال نیک تبدیل می شود.
در ادامه جلسه خانم دکتر پلاپ پلنگ کونگ شانا که از پژوهشگران ایرانی بعنوان یک بودایی و به احترام کشور ایران روسری برسرکرده بود در خصوص روابط ایران و تایلند گفت: تایلند و ایران در 9 نوامبر 1955 روابط دیپلماتیک برقرار نمودند به ویژه پس از پیوستن تایلند به کشورهای غیر متعهد در سال 1993که همکاری نزدیکی باهم داشتند. با این حال، روابط دو کشور هنوز بصورت گسترده نزدیک نشده است تایلند تلاش می کند تنها در زمینه اقتصادی که عمدتاً در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی تایلند و ایران فعالیت نماید که در گذشته نتایج رضایت بخشی به دست آورده در حالی که طرف ایرانی در تلاش برای ارتقای همکاری هاست.ازسوی دیگر وجهه ایرانیها در نزد تایلندیها در سطح بسیار خوبی قرار دارد و تایلند و ایران در زمینههای مختلفی مانندکمک های مالی و تجهیزاتی به ایران در زلزله تهران همکاری داشتند. سفر شاهزاده ماها چاکری سیریندهورن در آوریل 2003 به ایران، که نتیجه روابط آرامی بین دو کشور برقرار نمود.
وی در خصوص سوابق ایران وتایلند گفت: از قرن هفدهم، آیوتایا بیش از 43 خارجی از زبان های مختلف در کنار هم زندگی می کردند که در تعداد خارجی های ذکر شده مردم فارس را نیز شامل می شد. اکثریت ایرانیان با پیروی از مذهب شیعه به اسلام و طبق اعتقاد شیعی عمل می کردند و تمدنی کهن و هویت خاص خود را داشتند.
این استاد دانشگاه ادامه داد : مردم تایلند برای آیوتایا به عنوان پلی که تمدن ایرانی را به سرزمینی در فاصله 6000 کیلومتری پیوند میداد، اهمیت می دادند و برخی از واژههای فارسی وارد زبان تایلندی شد، مانند کلمه کلاب که از کلمه گلاب به معنای گل گلاب گرفته و یا کلمه پاکائومار که پارچه ای است تایلندیها به کمرشان می بندند از کلمه کمرفارسی گرفته شده است.
ژنرال ناتاپورن جولساک مشاور کمیته ادیان تایلند و از سناتورهای مجلس گفت: انسان طبعا مایل به آرامش در زندگی و زیستن در آرامش پایه ای ترین حق بشری و حق هر فرد انسانیست که در صلح زندگی کند.
وی گفت: صلح وقتی برقرار میشود که همه فقط یک خواسته داشته باشند و بین منافع گوناگون، نظرات مختلف، بینش های مختلف، دین های مختلف وحدت برقرار باشد. صلح، باهمگرایی در عین اختلاف است پس صلح، یعنی وحدت در عین اختلاف و اختلاف در عین وحدت معنا پیدا می کند.
ایشان ادامه دادند: صلح و زندگی مسالمت آمیز با دیگران از آمال دیرینه بشر است. از آنجا که صلح و احساس امنیت راه رشد و ارتقای همه جانبه انسان را فراهم میکند همواره یکی از دغدغه های مهم ،فیلسوفان، مصلحین اجتماعی و ادیان بوده است.
این سناتور مجلس گفت : صلح عبارت است از وضعیتی روانی اجتماعی و سیاسی اخلاقی معنوی که در سطح فردی، بین گروهی و جهانی زندگی بشر متجلی می شود و محصول نهایی انتقال انسانها از خودمحوری- خودخواهی و تمایلات ستیزه جویانه و دوگانه خودی غیر خودی به وضعیت جهانی و فراگیر آگاهی از وحدت ویگانگی بنیادی بشر و ارتباط با تمام بشریت و در حقیقت ارتباط با تمام زندگی است.
مشاور کمیته ادیان تایلند ادامه داد: تمدنهای متفاوت نگاه متفاوتی به صلح دارند مفهوم صلح در سنت غربی با مفهوم آن در جامعه شرقی متفاوت است. در فرهنگ غرب فعالان صلح بیشتر به جنبه های مختلف حقوق بشر واعلامیه های جهانی سازمان ملل توجه دارند. اما در فرهنگ شرق مفهوم صلح به عنوان امری درون گرایانه تر و متوجه باطن است وانسان را به لحاظ اخلاق ورفتار شخصیتی می شناسند.
در پایان این همایش که در دو وقت صبح وبعد ازظهر وبا راهپیمایی اولیه برگزار شد بعد از سخنرانیها از ادیان مختلف، رایزن فرهنگی ایران بعنوان نماینده کشور مسلمان و ایران؛ نمادی را بعنوان یادبود این نشست به کلیه شرکت کننده اعطا نمود.
نظر خود را بنویسید.