اجرای برنامه «سفر به سرزمین زعفران» در سارایوو
با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، برنامهای با موضوع «معرفی ارزشمندترین ادویه جهان» اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با فصل برداشت زعفران در ایران، با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین و شرکت وارد کننده زعفران BIHIR در این کشور، برنامهای با موضوع «معرفی ارزشمندترین ادویه جهان» در گالری فرهادیه رایزنی فرهنگی کشورمان اجرا شد.
در این برنامه که با استقبال کم نظیر مخاطبین و رسانهها مواجه شد، ضمن معرفی ویژگیهای طبیعی استان خراسان و نحوه کشت و برداشت زعفران، خواص این طلای سرخ ایرانی تشریح شد.
در ابتدای این برنامه، رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به نقش زعفران در زیست هزاران ساله ایرانیان، به کاربرد زعفران در هنر، پزشکی و تهیه اغذیه ایرانی اشاره و با خوانش ابیاتی از مولانا و سعدی، اشارات شعرای ایرانی به این ادویه شفابخش را متذکر شد.
آدین یشاروویچ، مدیر شرکت واردکننده زعفران در قالب یک ارائه مطلب، به معرفی ویژگیهای طبیعی استان خراسان و نحوه کشت و برداشت زعفران پرداخت.
وی در ادامه به خواص درمانی و خوراکی زعفران و انطباق آن با اغذیه بوسنیایی اشاره کرد.
آدی ببانیچ، فعال پرمخاطب فضای مجازی بوسنی با 210 هزار دنبال کننده و مجری برنامههای مطرح آشپزی تلویزیون، دیگر سخنران این برنامه بود که به بیان خاطرات سفر خود به ایران و تجربه طعم بی نظیر غذاهای ایرانی پرداخت.
ببانیچ گفت: «اگرچه به سبب سفرهای متعدد و حضور آشپزهای مختلف از سراسر جهان در برنامههای تلویزیونیام با خوراک بسیاری از مناطق جهان آشنایی دارم، اما غذاهای ایرانی بواسطه استفاده از ادویههای بی نظیری همچون زعفران، بهترین غذاهایی است که تجربه کردهام. در ایران اگر زیاد خنده رو باشی، به شما میگوینده مگر زعفران خوردهای؟». آدی ببانیچ بهار گذشته در قالب طرح از ایران بگو به کشورمان سفر داشته است.
در ادامه این برنامه، حاضران با نحوه آماده سازی زعفران و استفاده از آن در طبخ غذاهای مختلف آشنا شدند و فرصت تجربه طعم شیرینیها و غذاهای زعفرانی را پیدا کردند.
در پایان برنامه به قید قرعه به ده نفر از حاضران بستههای زعفران ایرانی هدیه داده شد.
شایان ذکر است، این برنامه توسط تلویزیون ملی بوسنی و هرزگوین، تلویزیون سارایوو، تلویزیون سحر، خبرگزاری رسمی فدراسیون بوسنی و هرزگوین پوشش داده شد و اخبار آن بازتاب وسیعی در سایر رسانههای این کشور داشت.
هدف از برگزاری این دست برنامهها علاوه بر معرفی فرهنگ و سنتهای ایرانی، تشویق شرکتهای بوسنیایی فعال در حوزه تجارت محصولات ایرانی با بعد فرهنگی است.
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید.