مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در نشست «عرفان و فلسفه در اندیشه امام خمینی (ره)» در آکادمی علوم روسیه:
ریشه پیروزی امام، اعتقاد به پروردگار بهعنوان محور همه امور بود
نشست علمی «عرفان و فلسفه در اندیشه امام خمینی(ره)» با سخنرانی غلامعلی حداد عادل و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو و به مناسبت سی و سومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی، نشست علمی «عرفان و فلسفه در اندیشه امام خمینی(ره)» با سخنرانی غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، کاظم جلالی سفیر و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد.
در این نشست تعدادی از اندیشمندان و اساتید روس از جمله الکساندر دوگین فیلسوف و نظریهپرداز اوراسیاگرایی، توفیق ابراهیم متخصص فلسفه اسلامی و رئیس انجمن اسلامشناسان روسیه، نور کرابایف اسلام شناس و متخصص تاریخ فلسفه و معاون علمی دانشگاه دوستی ملل و الکساندر چوماکف متخصص نظریه جهانیشدن، سردبیر مجله عصر جهانیشدن و معاون همایش جهانی فلسفه درباره جنبهها و ویژگیهای اندیشه فلسفی و معنوی حضرت امام(ره) سخن گفتند.
حداد عادل در سخنانی ریشههای پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) را بررسی کرد. مشاور عالی مقام معظم رهبری، ریشه پیروزی امام را نه در امور دنیایی یا بهرهمندی از ابزارهای مادی بلکه در اعتقاد و باور ایشان به پروردگار متعال بهعنوان محور و اساس همه امور برشمرده و به تشریح ویژگیهای حرکت فلسفی و ابعاد عرفانی امام در هدایت انقلاب اسلامی پرداخت.
از نظر امام راه نجات، بازگشت به ایمان است
در ابتدای این نشست علیاکبر علیاکبرف رئیس انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه ضمن سپاس از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برای برنامهریزی این نشست بر تداوم همکاریهای انستیتو و رایزنی تاکید کرد.
وی در سخنان خود با اشاره به نامه امام خمینی (ره) به گورباچف گفت: در این نامه که در سال ۱۹۸۹ نگاشته شد امام میفرمایند که راه نجات راه بازگشت به ایمان و عقاید راستین است.
تکلیفمداری، چکیده اندیشه امام است
همچنین مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در این مراسم چکیده اندیشه فلسفی و عرفانی امام خمینی (ره) را توجه به موضوع تکلیفمداری خواند و گفت: از نظر امام خمینی (ره) همه علوم و همه امور از جمله عرفان و فلسفه در خدمت تکلیفی است که پرودگار برای انسان به عنوان خلیفهالله وضع کرده است.
امام، عرفان را با سیاست و فلسفه پیوند داد
توفیق ابراهیم با اشاره به اینکه عرفان امام خمینی (ره)، ادامه سنت بزرگ عرفان اسلامی است که از ابنعربی و ملاصدرا آغاز میشود و به قرن حاضر میرسد، گفت: اما عرفانی که امام خمینی (ره) عرضه کرد با عرفان سایر اندیشمندان متفاوت است.
وی افزود: تفاوت عرفان امام با سایر اندیشمندان چیست؟ نکته اول این است که امام خمینی (ره) میان عرفام و فلسفه اتصال برقرار کرد. وقتی خودت به عنوان یک اندیشمند واقعیتها را درک میکنی این نکته حاصل میشود. نکته دوم اینکه قبل از امام عرفان با عرف، اخلاق، شریعت و فقه مرتبط بود ولی با سیاست ارتباطی نداشت. امام عرفان را با سیاست مرتبط کرد و با عمل و واقعیت پیوند داد. نکته سوم این است که در عرفان امام، همگانی بودن نجات انسان و عمومی بودن آن مورد توجه است. امام وحدت مسلمانان جهان و جهان اسلام با سایر ادیان را مطرح میکرد.
رسالت واقعی امام در زمان ظهور پدیدار خواهد شد
الکساندر دوگین با اشاره به اینکه مدرسه امام خمینی را نباید به عرفان و سیاست تقسیم کرد و گفت: مایل هستم در ابتدای سخنم توجه شما را به عارف بزرگ اسلامی ملاصدرا جلب کنم. ملاصدرا در آثار خود به چهار سفر عرفانی اشاره میکند که شباهت زیادی به رسالت امام خمینی دارد. این چهار سفر یک مربع را تشکیل میدهند. ابتدا عارف به سمت آسمان پرواز میکند و بر ایدههای مختلف نظارت میکند. منظور از ایدههای مختلف دین است. سفر دوم سفر به بهشت و آسمان است که آگاهی متافیزیک عارف به صورت گسترده باز میشود و سفر سوم از آسمان به زمین است و سفر چهارم بر روی زمین شکل میگیرد ولی با توشه دانشی که عارف در طول سفرها کسب کرده است.
دوگین افزود: فکر میکنم این پارادایم درخشان انقلاب اسلامی ایران است که به منابع و سنتها مراجعه میکند و بر اصول غیر قابل تغییرالهی نظارت میکند. شاه ایران هیچ نسبتی با سنتهای اسلامی نداشت و در پی تغییر همه اصول بود.
وی گفت: برای مسلمانی که به خدا باور دارد و حتی یک مسیحی نیز سیاست از دین جدا نیست. هدف سیاستمدار این است جهان را شبیه چیزی بکند که در عقاید دینی وجود دارد و ما مسیحیان نتوانستهایم دنیا را جایگزین ملکوت کنیم ولی باید تلاش کنیم که این کار را انجام دهیم.
دوگین افزود: در سنت جمهوری اسلامی و امام خمینی یک شمایلی وجود دارد که دقیقا بین آسمان و زمین است. این شمایل همان کسی است که توانایی دارد زمین را شبیه به آسمان بکند. این نقش امام غایب است. اتفاقا عارف به کمک ایشان به آسمان پرواز میکند و وقتی به زمین میآید این فرد را کمک میکند. کمک او کلید دستیابی به پیروزی است.
وی اضافه کرد: برای شناخت اهمیت انقلاب اسلامی باید زمان زیادی کار کرد که بتوانیم آن را درک کنیم. انقلاب اسلامی ایران یک پیام جامعی خطاب به بشریت است ولی رسالت واقعی امام خمینی در زمان ظهور پدیدار خواهد شد.
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید.