-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/10/22 - 21:26
  • 603
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد:

توجه اسلام به حقوق اقلیت‌های دینی در جامعه

شریعتی در نشست تخصصی بررسی کتاب «حقوق و وظایف غیر مسلمانان در جامعه اسلامی» گفت: در اسلام در رفتار با اقلیت‌های دینی جامعه، اصل بر دعوت و تألیف قلوب است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی بررسی کتاب «حقوق و وظایف غیر مسلمانان در جامعه اسلامی» ۲۰ دی‌ماه با حضور و سخنرانی روح‌الله شریعتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و جمعی از کارشناسان فرهنگی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در محل ساختمان شماره 14 این سازمان برگزار شد.

شریعتی در سخنانی، با بررسی حقوق اقلیت‌های دینی در کشور اسلامی گفت: موضوع اقلیت‌های دینی از ابتدا در کشورهای مسلمان مطرح بوده است،‌زیرا همواره در جامعه اسلامی کسانی بودند که مسلمان نمی‌شدند و یک جامعه اقلیت را تشکیل می‌دادند.

این استاد دانشگاه افزود: دین اسلام از ابتدا یک تسامح با اهل کتاب داشته است و بنا بر این بوده که با یک منطق مسالمت آمیز با غیرمسلمانان رفتار شود.

وی تصریح کرد: در این موضوع اسلام گذشته ای که به یادگار گذاشته با مسالمت و مهربانی همراه بوده و یکسری مبانی در این خصوص از کتاب و سنت وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کرامت انسانی، عدالت و همگرایی با غیرمسلمانان اشاره کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: در کرامت انسانی و حرمت دادن به انسان، آبروی افراد غیر مسلمان نیز مانند اموال آنها در امان است.

وی با اشاره به موضوع عدالت از منظر و دیدگاه شهید مطهری گفت: شهید مطهری می‌گوید عدالت سر سلسله علل احکام است؛ در دین حقوق و وظایف با هم تلفیق شده است وقتی حقوقی برای کسی در نظر گرفته می‌شود حتماً وظایفی نیز برای او در نظر گرفته شده است.

شریعتی بیان کرد: در اسلام اصل بر دعوت و تألیف قلوب است نه جنگ. منظور از تألیف قلوب نرم کردن دل افراد است و در حقوق اصل بر بهرمندی فرد است مثل حق حیات و … .

وی در ادامه، افزود: در حقوق ما، اقلیت‌ها در انجام مناسک خود آزاد هستند و حتی به معبد غیر مسلمانان نیز تعرضی نمی‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در حال حاضر این موضوع نیز مطرح شده که احساس عدالت بالاتر از خود عدالت است. حاکم باید طوری عمل کند که اقلیت‌ها احساس نکنند به خاطر دین آنها، عدالت برای آنها اجرا نمی‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: عدالت اجتماعی، ظلم‌ستیزی و رسیدن بشر به کمال و معنویت از اهداف بزرگ انبیای الهی بوده است.

بنابر اعلام این خبر، این نشست با طرح پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و استاد حاضر در جلسه به پایان رسید.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved