-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/06/06 - 16:08
  • 246
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در هفته بین‌المللی فیلم مسکو مطرح شد؛

پیشنهاد راه‌اندازی تورهای آشناسازی سینماگران

معاون اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم افتتاحیه هفته بین‌المللی فیلم مسکو، راه‌اندازی تورهای آشناسازی سینماگران را برای آشنایی با ظرفیت‌ها و فرصت‌های ساخت فیلم و سینمای یکدیگر پیشنهاد کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان و دست‌اندرکان حوزه فیلم و سینما از کشورمان با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در هفته بین‌المللی فیلم مسکو که دوشنبه 5 شهریور رسما کار خود را آغاز کرد، حضور پیدا کردند.

در مراسم افتتاحیه که با حضور مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران و شخصیت‌های فرهنگی و سینمایی از روسیه، ایران، ترکیه، مصر، اتیوپی، اندونزی، تایلند، کره‌جنوبی، کنیا هند، برزیل، کشورهای حوزه سی آی اس برگزار شد، نمایندگان رسمی کشورهای شرکت‌کننده سخنرانی کردند.

عسگر فارسی، معاون اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به تحولات و ظرفیت‌های حوزه فیلم و سینما اظهار داشت: جایگاه فیلم و سینما در جهان امروز صرفاً بازنمایی یک حادثه کوچک یا نمایش یک ایده فردی در قالب فیلم نیست بلکه ابزار و راهبردی برای نزدیکی و پیوند دولت‌ها و ملت‌ها جوامع مختلف با یکدیگر است. در جهان امروز، فیلم و سینما سازنده تصویر ذهنی افکار عمومی و موثر در دیدگاه سیاستگذاران و رهبران کشورهاست.

فارسی افزود: فناوری و فیلم بدون شک به یکدیگر وابسته‌اند و تحولات فناوری، حوزه فیلم و سینما را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد که البته این تحولات فراتر از تغییر در ابزارهای تولید و نشر فیلم است.

وی زیست‌بوم و اکوسیستم فیلم و سینما را از ساخت محصول و بازیگران و انتشار و فروش آن در داخل و خارج از یک کشور و تأثیر آن بر افکار عمومی را با ظهور فناوری‌های جدید قابل تغییر دانست و عنوان کرد: البته ما نباید غرق در فناوری شویم و انسان را کنار بگذاریم چراکه سه مولفه «زایش خلاقیت‌های جدید»، «عواطف و احساسات انسانی» و «نگاه به آینده» را نمی‌توان از فناوری انتظار داشت.

فارسی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره ظرفیت ایران در حوزه فیلم و سینما گفت: فیلم و سینما در ایران، تاریخی طولانی و پرافتخار دارد؛ درباره تاریخ سینمای ایران همین کافی ا‌ست که بدانیم این صنعت تنها پنج سال داشت که در اوایل قرن بیستم وارد ایران شد و از آن زمان تاکنون حضور آثار ایرانی در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی و دریافت جوایز متعدد و ظهور آثار و کارگردانان و هنرمندانی بزرگ در عرصه بین‌الملل، همگی نشان‌دهنده توانمندی و پیشرفت هر روز سینما در جمهوری اسلامی ایران دارد.

ایجاد و فعال سازی کمیته فرهنگی بریکس

معاون اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی به شکل‌گیری پیوندهای چندجانبه‌ای همچون بریکس به عنوان فرصتی کم‌نظیر برای کشورهای عضو در جهت ارتقای سطح توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی خود اشاره کرد.

وی افزود: پایداری و استمرار این پیمان‌ها در طول زمان، نیازمند حضور مردم کشورهای عضو بریکس است و زمانی به معنای واقعی بر زندگی مردم کشورهای عضو تاثیرگذار خواهد بود که بتواند وارد فکر، باور و عمل آنها شود و این اتفاق نیازمند عنصر هنر و فیلم است.

فارسی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه، فعال سازی کمیته فرهنگی بریکس است. استمرار و پایداری بریکس، نیازمند فعالسازی و حضور عنصر فرهنگ است و ما آمادگی داریم به عنوان عضو بریکس با همکاری سایر اعضا، کمیته فرهنگی بریکس را در ذیل دبیرخانه این کمیته ایجاد و فعال کنیم.

لزوم آشنایی با ظرفیت‌ها و فرصت‌های ساخت فیلم و سینمای دو کشور ایران و روسیه

وی همچنین، پیشنهاد راه‌اندازی تورهای آشناسازی سینماگران را ارائه کرد و گفت: هرگونه تعامل نیازمند شناخت است و در این رابطه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در ادامه مسیر این رویداد و به صورت دوطرفه، تورهای آشناسازی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ساخت فیلم و سینمای یکدیگر را با حضور مدیران ارشد، شرکت‌ها و مؤسسات تولید و توزیع فیلم برگزار کند.

معاون اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی از رویدادهای بین‌المللی سینمایی ایران مانند جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم حقیقت، جشنواره فیلم مستند، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم کودک و نوجوان نام برد و اظهار داشت: ما به طور خاص از حضور آثار و محصولات سینمایی کشورهای عضو بریکس استقبال می‌کنیم.

فارسی در پایان سخنان خود، درباره تبادل خدمات حوزه فیلم و سریال سخن گفت و افزود: می‌توانیم مسیری برای تبادل خدمات این حوزه با یکدیگر داشته باشیم و در این رابطه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در تبادل خدمات عرصه‌های تولید، آموزش، فناوری و ... با کشورهای عضو همکاری داشته باشد.

بنابر اعلام این خبر، هفته بین‌المللی فیلم مسکو توسط دپارتمان فرهنگ شهرداری مسکو با همکاری آژانس صنایع خلاق برای نخستین بار 2 تا 7 شهریور (23-28 اوت 2024) در حال برگزاری است و هدف آن آشنایی و دیدار فیلمسازان و دوستداران سینما از سراسر جهان با یکدیگر و ارائه بستری برای تبادل خلاقانه، تماشای فیلم‌ها از کشورهای مختلف و برقراری ارتباط متخصصان این صنعت با یکدیگر است.

در این رویداد برنامه‌های متعددی از جمله جلسات گفتگوی دست‌اندرکاران سینما، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در کنار پخش فیلم‌ها در اماکن عمومی با حضور شهروندان طراحی شده و 130 نماینده بین‌المللی از 47 کشور جهان از جمله مدیران ارشد بزرگترین شرکت‌های تولید و پخش فیلم را گردهم آورده است.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved