مسیر سال؛ «سرمایهگذاری فرهنگی پیشران توسعه اقتصادی و روابط بینالمللی است»
سرمایهگذاریهای فرهنگی میتواند منجر به رونق اقتصادی کشورهایی با فرهنگ مشترک شود؛ مسئلهای که رایزن فرهنگی ایران در برزیل آن را عاملی موثر برای توسعه اقتصادی و تقویت روابط بینالمللی میخواند.
.jpg)
علیرضا میرجلیلی درباره این که رویکرد دستگاه دیپلماسی فرهنگی برای تسهیلگری و کمک به تحقق شعار «سرمایهگذاری برای تولید» باید چگونه باشد گفت: از آنجا که سرمایه گذاری فقط در عرصه اقتصاد نیست و عرصههای مختلف سرمایهگذاری به خصوص فرهنگ و موضوعات اجتماعی اولویت دارند، به نظر میرسد سرمایهگذاری در عرصه فرهنگ و تبادلات فرهنگی نیز بسیار مهم است، مضاف بر این که سرمایهگذاری فرهنگی میتواند منجر به سرمایهگذاریهای اقتصادی و روابط بین تجار، با فرهنگ مشترک شود.
بهرهمندی از نقشآفرینی اهالی فرهنگ و رسانه
این رایزن فرهنگی با اشاره به آن که میتوان فعالیتهای فرهنگی خارج از کشور را در مسیر رونق سرمایهگذاری برای تولید قرار داد افزود: برای تحقق این هدف، حضور چهرههای فرهنگی به ویژه رسانههای فعال و تاثیرگذار میتواند چهرهای واقعی را از ایران به مخاطب نمایش دهد. در خلال معرفی فرهنگی، ظرفیتهای اقتصادی نیز جهت سرمایهگذاری نمایان خواهد شد. همچنین معرفی ظرفیتهای اقتصاد فرهنگی، بسیار موثر و دارای اثر ماندگار خواهد بود.
میرجلیلی درباره چالشهای اصلی پیشروی فعالیتهای فرهنگی بینالمللی در رونق بخشیدن به سرمایهگذاری در داخل کشور گفت: یکی از مهمترین این موارد، فقدان وجود بسترهای مناسب برای سرمایهگذاری است، از سوی دیگر ناشناس بودن ظرفیتهای سرمایهگذاری برای خارجیها و نبود ترجمه و پوسترها و تبلیغات مناسب جهت معرفی ظرفیتهای سرمایهای ایران هم چالشهای دیگری هستند که در این مسیر وجود دارد. از طرفی، تبلیغات مسموم دشمنان و ترس از ورود به عرصه فرهنگی در ایران و همچنین نبود سودآوری کافی برای سرمایهگذاران در مقایسه با برخی دیگر از کشورها هم موارد دیگری هستند که برای رفعشان باید کوشید.
دیپلماسی فرهنگی، مقدمه ای برای رونق اقتصادی
رایزن فرهنگی ایران در برزیل، درباره اینکه با دیپلماسی فرهنگی فقط میتوان بر افزایش صادرات محصولات فرهنگی برای کمک به تحقق شعار سال، تمرکز کرد یا فعالیتهای دیگری نیز دراین زمینه متصور است افزود: دیپلماسی فرهنگی میتواند مقدمهای برای افزایش صادرات فرهنگی باشد، برای این منظور میتوان از راهکارهایی نظیر برپایی برگزاری نمایشگاههای صادرات فرهنگی بهره گرفت.
او افزود: از سوی دیگر تلاش برای جذابسازی عرصه سرمایهگذاری فرهنگی برای طرفین به خصوص هنرمندان و سرمایهگذاران عرصه هنر در ایران و همچنین اعطای وام و حمایت اولیه برای ورود به این عرصه به افراد شایسته از جمله اقدامات اثرگذار به این منظور هستند. ایجاد بسترهای مناسب در کشور مقصد جهت موفقیت در فروش و همچنین پایین آوردن ریسک ضررهای محتمل هم موارد دیگری هستند که باید برآنها تمرکز کرد.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی