شماره جدید نشریه نور ویژه «فیلم و سینمای ایران» منتشر شد
همزمان با چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هشتاد و ششمین شماره نشریه تخصصی «نور» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان منتشر شد.
این نشریه ویژه «فیلم و سینمای ایران» با همکاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی و اداره کل همکاریهای رسانهای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گردآوری شده است.
در این شماره تاریخچه سینمای ایران از آغاز، سینمای ایران به ویژه در قرن بیستم، سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و ویژگیها و شاخصههای آن، جشنوارههای مهم، حضور چشمگیر سینمای ایران در سطح جهانی، اومانیسم به عنوان ویژگی اصلی سینمای ایران، موفقیت فیلمسازان زن ایرانی، ظهور و ویژگیهای موج نو در سینمای ایران، چارچوب مفهومی موج جدید، معروف ترین فیلمهای موج نو سینمای ایران، سینمای دفاع مقدس، سینمای کودک، کارگردانان برجسته ایرانی قرن20و21، فیلمهای ایرانی که در جشنوارههای بینالمللی خوش درخشیدند.
همچنین، جشنوارههای فیلم ایران در صربستان مورد بررسی قرار گرفته و مهمترین مراکز و نهادهای سینمایی ایران و راههای ارتباط با آنها معرفی شدهاند.
در مقدمه این شماره به قلم امیر پورپزشک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان آمده است: سینما و فیلم ایران در جهان از جمله صربستان شناخته شده است و فیلمهای ایرانی علاقهمندان خاص خود را دارد. با این وجود جای یک مرجع و منبع مستند به زبان صربی که ابعاد و زوایای مختلف فیلم و سینمای ایران را مورد بررسی قرار دهد خالی بود، اکنون رایزنی فرهنگی ایران این افتخار را دارد که برای نخستین بار با اختصاص یک شماره از نشریه نور به این موضوع، تا حدودی این کمبود را جبران کند.
الکساندر دراگوویچ سردبیر نشریه نیز در یادداشتی، نوشته است: سینمای ایران، یکی از جذاب ترین جنبههای هنر سینمای جهان، ترکیبی منحصر به فرد از معنویت عمیق، رئالیسم شاعرانه و روایت احساسی ارائه میدهد.
فیلمهای ایرانی نشان دهنده یک سنت فرهنگی غنی و اجتماعی پیچیده است. چیزی که فیلم ایرانی را خاص میکند، سادگی آن است. داستانها، اغلب براساس زندگی مردم عادی، موضوعات جهانی وجود انسان را بررسی میکند. اصالت و قدرت عاطفی آن جایگاه ویژهای را برای او در صحنه سینمای جهان تثبیت کرده است.
انقلاب اسلامی 1357 تحولات دگرگونی در هنر ایران به وجود آورد و چارچوب فرهنگی جدید، نویسندگان را تشویق کرد تا اخلاقیات پیچیده را بررسی کنند. مضامین معنوی، اغلب از طریق بیان مینیمالیستی و نمادین. به جای زرق و برق سطحی، فیلمهای ایرانی به ظرافتها، معضلات اخلاقی و ارزشهای جهانی روی آوردهاند. در نتیجه یک بیان سینمایی منحصر به فرد است که جهان را تسخیر کرد.
این نشریه همزمان با بیستوسومین جشنواره فیلمهای ایرانی در مؤسسه کینوتکا معرفی و رونمایی میشود و یک نسخه از آن برای کتابخانهها و مرکز سینمایی و فرهنگی ارسال خواهد شد.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی