• 1403/12/20 - 10:24
  • 84
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

در نمایشگاه قرآن بررسی شد؛ تاریخ شفاهی دیپلماسی قرآنی به روایت فعالان قرآنی بین‌المللی

نشست تخصصی «تاریخ شفاهی دیپلماسی قرآنی؛ خاطره‌گویی فعالان قرآنی بین‌المللی» شب گذشته، ۱۹ اسفند در محل بخش بین‌الملل سی‌و‌دومین نمایشگاه قرآن تهران برگزار شد.

نشست تخصصی «تاریخ شفاهی دیپلماسی قرآنی؛ خاطره‌گویی فعالان قرآنی بین‌المللی» با حضور محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی سابق ایران در اوگاندا، حبیب‌الله احمدی‌پور، قاری پیشکسوت بین‌المللی ایران و مهران اسکندریان، رئیس اسبق خانه فرهنگ ایران (۱۹ اسفندماه) در محل بخش بین‌الملل سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران برگزار شد.

سیدحسن عصمتی، دبیر این نشست در سخنانی با اشاره به اهمیت و بی‌نظیر بودن خاطرات قرآنی بین‌المللی به تاریخ صدر اسلام و روش قرآنی جعفر بن ابیطالب در مذاکره با نجاشی، پادشاه حبشه اشاره و اظهار کرد: سال ۱۳۸۶ تونس رفتم و کلاس‌ آموزش قرآن راه انداختم؛ چند هفته بعد نیروهای امنیتی به من اعلام کردند که کلاس‌های قرآن را تعطیل کنید و من هم تعطیل کردم اما در آغاز هر برنامه فرهنگی که در تونس داشتم پیش از هر سخنرانی‌ام یک تلاوت کوتاه از قرآن می‌کردم تا این که در سال ۱۳۸۹ به دعوت مرحوم زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهور وقت تونس در شب ۲۷ رمضان که تنها شب قرآن رسمی تونس بود، در مسجد جامع العابدین شهر تونس و در حضور رئیس جمهور و هیئت دولت و ائمه جمعه و جماعات این کشور قرآن خواندم؛ چند ماه بعد انقلاب کرامت تونس آغاز شد.
قزلسفلی در ادامه نشست، گفت: من در شرق و غرب آفریقا رایزن فرهنگی بودم؛ در این مناطق فرزندان دوقلو خود را به الحسن و الحسین و دختران خود را فاطمه و خدیجه می‌نامند.  یادم می‌آید هنگامی که به سیرالئون اعزام شدم و در خانه‌ای منتظر صاحبخانه بودم تا بیاید و آنجا را برای رایزنی اجاره کنم مشغول خواندن قرآن شدم؛ صاحبخانه آمد و گفت شنیدم شما در خانه من قرآن خواندید و برکت آوردید بنابر این من نصف اجاره را می‌گیرم. 
در ادامه حبیب‌الله پور احمدی به سخن پرداخت و گفت: تلاوت قرآن یک سلاح نامرئی است که باعث انس قلوب می‌شود، من سال ۱۳۷۳ و در زمان جنگ بوسنی به همراه دیگر قاریان ایرانی به این کشور سفر کردیم و در روز اول شهر را خالی از سکنه و ویران دیدیم اما وقتی وارد استادیوم شدیم آن را پر از جمعیت دیدیم که منتظر ما بودند؛ پس از تلاوت و در مسیر برگشت از بین جمعیت، مردم بر سر و صورت ما دست می‌کشیدند.
در پایان مهران اسکندریان، رئیس پیشین خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور به سخن پرداخت و گفت: در پاکستان قرآن در تار و پود زندگی مردم وجود دارد. برای خنثی‌سازی تبلیغات منفی درباره ایران اسلامی باید قرآن را محور کلام و فعالیت فرهنگی قرار داد و با آن تقریب مذاهب و امت واحده را شکل داد.

اسکندریان با اشاره به روند فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی در پیشاور بیان کرد: شبی در فضای مجازی در یوتیوب خانه فرهنگ، تبلیغات فعالیت قرآنی گروهی را دیدم و پس از پیگیری مکرر متوجه شدم که جلسه قرآنی در یکی از مساجد تندروها دارند. در آن جلسات خیلی پاکستانی‌ها به وجد می‌آمدند و پس از آن جمعیت بسیار بی‌سابقه‌ای برای مراسم بعدی آن به خانه فرهنگ آمدند و معجزه‌ای رخ داد.

وی افزود: با برگزاری آن مراسم عده‌ای از رؤسای تکفیری‌ها که مقابل خانه فرهنگ ایران، مسجد داشتند در مراسم قرآنی ما شرکت کردند و بعد از آن دیگر فتوایی علیه شیعیان از آن مسجد که نام آن درویش بود صادر نشد. پس از آن ما به مسجد تکفیری‌ها دعوت شدیم و عجیب‌تر آن که از ما دعوت شد تا در حوزه‌های علمیه آنها قرآن و زبان فارسی تدریس کنیم.

تصاویر نشست «تاریخ شفاهی دیپلماسی قرآنی؛ خاطره‌گویی فعالان قرآنی بین‌المللی»

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.