• 1403/12/28 - 10:18
  • 173
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دانشجویان دانشگاه ایروان با خوشنویسی نستعلیق آشنا شدند

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، نمایشگاه خوشنویسی نستعلیق همراه با کارگاه آموزشی این هنر اصیل ایرانی در دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه ایروان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، وارطان وسکانیان، رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه ایروان، ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران برای فراهم کردن چنین فرصتی، بر اهمیت برگزاری برنامه‌هایی از این دست تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد که این رویداد زمینه‌ای ارزشمند برای دانشجویان رشته ایران‌شناسی و زبان فارسی فراهم آورده است تا از نزدیک با یکی از زیباترین جلوه‌های فرهنگ ایرانی آشنا شوند.

وسکانیان ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌های فرهنگی در آینده نیز ادامه یابد و موجبات شناخت هرچه بیشتر دانشجویان از هنر و تمدن ایرانی را فراهم کند.

در ادامه این مراسم، محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان ضمن قدردانی از همکاری دانشکده شرق‌شناسی و حمایت‌های وسکانیان، از اهمیت هنر و فرهنگ به عنوان پلی برای ارتباطات میان ملت‌ها سخن گفت.

وی با اشاره به پیشینه مشترک فرهنگی ایران و ارمنستان، بر جایگاه ویژه هنر خوشنویسی در تعاملات میان دو کشور تأکید کرد و اظهار داشت: این قبیل برنامه‌ها فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر دانشجویان و پژوهشگران ارمنی با هنرهای ایرانی است.

رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، با اشاره به جایگاه ممتاز ایران در عرصه‌های مختلف هنری، به اهمیت هنر خوشنویسی و جایگاه خط نستعلیق پرداخت و خط نستعلیق را نمادی از زیبایی، عشق و همزیستی مسالمت‌آمیز توصیف کرد.

وی گفت: این هنر تنها یک شیوه نوشتاری نیست، بلکه جلوه‌ای از ارزش‌های انسانی و اخلاقی است که ریشه در فرهنگ کهن ایران دارد. به گفته اسدی‌موحد، نستعلیق با حرکات منحنی و ترکیب هنرمندانه حروف، احساس و معنا را به گونه‌ای خاص و تأثیرگذار منتقل می‌کند.

مظفر بیگی، از اساتید برجسته خوشنویسی ایران ضمن تشریح تاریخچه خط نستعلیق، این هنر را فراتر از مرزهای جغرافیایی و زبانی دانست و آن را به عنوان یکی از ابزارهای انتقال فرهنگ و هویت ایرانی معرفی کرد. وی با بیان اینکه خوشنویسی نستعلیق ترکیبی از هنر، ریاضیات و موسیقی است، اظهار داشت که این خط نوعی رقص کلمات است که روح و احساس را در قالب زیبایی بصری به نمایش می‌گذارد.

وی همچنین بر نقش خوشنویسی در ایجاد ارتباطات فرهنگی تأکید کرد و گفت: این هنر می‌تواند به عنوان زبان مشترکی میان ملت‌ها عمل کند و مفاهیمی همچون عشق، صلح و همزیستی را منتقل سازد.

پس از بخش‌های سخنرانی، کارگاه آموزشی خوشنویسی آغاز شد و دانشجویان با راهنمایی استاد بیگی با اصول اولیه خط نستعلیق آشنا شدند.

شایان ذکر است، دانشجویان ضمن تمرین عملی، علاقه خود را به این هنر ظریف نشان دادند. با تمرین روی ورق‌های مخصوص و توجه به جزئیات حرکات قلم، شرکت‌کنندگان توانستند نخستین گام‌های خود را در مسیر یادگیری این هنر اصیل بردارند.

برگزاری این نمایشگاه و کارگاه با استقبال گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه ایروان مواجه شد. بسیاری از حاضران بر لزوم تداوم چنین برنامه‌هایی تأکید کردند و از رایزنی فرهنگی ایران خواستند تا برنامه‌های مشابهی را در آینده برگزار کند.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که این رویداد بخشی از مجموعه برنامه‌هایی است که با هدف معرفی هنر و فرهنگ ایرانی در ارمنستان اجرا می‌شود و در آینده، برنامه‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد.

همچنین، دومین نمایشگاه خوشنویسی و کارگاه آموزشی خط نستعلیق در مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد. در ابتدای این مراسم، حضار از نمایشگاه آثار خوشنویسی بازدید کرده و با نمونه‌هایی از این هنر ارزشمند که آمیزه‌ای از زیبایی، ظرافت و مضامین عرفانی را در خود جای داده است، آشنا شدند.

استاد خوشنویسی حاضر در برنامه توضیحاتی پیرامون ویژگی‌های هنری و فلسفی خط نستعلیق ارائه داد و تأکید کرد که این خط نه تنها یک شیوه نوشتاری بلکه هنری است که مفاهیمی چون عشق، معنویت و ارزش‌های انسانی را به شکلی بصری بیان می‌کند.

توضیحات ارائه شده با استقبال بازدیدکنندگان همراه شد و آنان را با جنبه‌های مختلف این هنر ایرانی آشنا ساخت.

پس از بازدید از نمایشگاه، تاریخچه خط و انواع مختلف آن و اصول و قواعد خط نستعلیق در کارگاه آموزشی معرفی شد.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 
. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.