-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/06/02 - 23:48
  • 147
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در دیدار با اسقف اعظم کلیسای کاتولیک بوسنی پیشنهاد شد:

برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای دینی ایران و کلیسای کاتولیک بوسنی و هرزگوین

سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین در دیدار با تومو ووکشیچ، اسقف اعظم منطقه Vrhbosna با اشاره به سابقه برگزاری گفت‌وگوی دینی با طرف بوسنیایی، پیشنهاد برگزاری دور جدید این گفت‌وگوها در قالب شورای ادیان بوسنی و هرزگوین با حضور همه طرف‌ها را مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای تقویت ارتباط با کلیسای کاتولیک بوسنی و هرزگوین، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، سفیر، محمد حسین انصاری، رایزن فرهنگی و مائده کریمی، رایزن سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین با تومو ووکشیچ، اسقف اعظم منطقه   Vrhbosna دیدار کردند.

در این دیدار که در اقامتگاه اسقف برگزار شد، سفیر کشورمان ضمن معرفی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مروری بر ادوار مختلف گفت‌وگو با کلیسای کاتولیک داشت.

سفیر کشورمان با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو، جنگ‌ها از جمله جنگ خانمان سوز فعلی در غزه را محصول عدم گفت‌وگو دانست و پیش شرط گفت‌وگو را به رسمیت شناختن طرف مقابل عنوان کرد و افزود: همه ادیان الهی حامل یک پیام واحد اما به زبان‌های مختلف هستند.

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به سابقه برگزاری گفت‌وگوی دینی با طرف بوسنیایی، پیشنهاد برگزاری دور جدید این گفت‌وگوها در قالب شورای ادیان بوسنی و هرزگوین با حضور همه طرف‌ها را مطرح کرد.

وی از اسقف درخواست کرد با توجه به جایگاه ایشان به عنوان رئیس شورای ادیان بوسنی و هرزگوین، موضوع گفت‌وگو با ایران را نیز در شورای ادیان مطرح کند.

سفیر کشورمان با اشاره به گفت‌وگوی ایران با واتیکان به صورت یکسال در میان و گفت‌وگوی مرتب با ادیان شرقی و غربی، ابراز امیدواری کرد گفت‌وگو با ادیان و مذاهب در بوسنی و هرزگوین نیز روال ثابتی پیدا کند.

ابراهیمی‌ترکمان به تشریح وضعیت پیروان ادیان مختلف در ایران پرداخت و گفت: ایران یکی از کشورهایی است که همزیستی مسالمت آمیز ادیان در آن شکل واقعی پیدا کرده و تجربه ایران در این زمینه قابل استفاده است.

تومو ووکشیچ نیز در ادامه این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری گفت‌وگوهای بین ادیانی ایران با کلیسای کاتولیک، به عضویت خود در شورای گفت‌وگوی ادیان پاپ و اطلاع از فعالیت‌های ایران در گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی اشاره کرد.

اسقف اعظم کلیسای کاتولیک بوسنی و هرزگوین گفت‌وگو را یک مسئله اخلاقی عنوان کرد که باید مورد حمایت همه طرف‌ها خصوصا در بوسنی و هرزگوین قرار گیرد.

اسقف ووکشیچ همچنین، گفت: به دلیل مهاجرت‌های گسترده، امروزه با یک جهان چند دینی مواجه هستیم و در این فضا رعایت حقوق بشر و به ویژه حقوق ادیان مختلف یک شرط است.

وی در خصوص روابط کلیسای کاتولیک و ارتدکس در بوسنی و هرزگوین گفت: ارتدکس‌های بوسنی به لحاظ حقوقی تابع کلیسای صربستان هستند ولی به لحاظ دینی و الهیات مانند ارتدکس‌های ترکیه، یونان و روسیه هستند. پروتستان‌ها نیز در قالب گروه‌های کوچک و تعداد اندک در بوسنی و هرزگوین حضور دارند. آن‌ها سه محل تجمع در سارایوو دارند و عموما از مورمون‌ها می‌باشند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved