• 1404/01/28 - 15:27
  • 142
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بررسی شاخص‌های تبلیغ بین‌الملل در نشست هم اندیشی مبلغان زباندان

مبلغان ایرانی زباندان در نشستی، تجربیات خود را در عرصه بین‌الملل به اشتراک گذاشته و در مورد مسائل مهم روز در این حوزه تبادل نظر کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 28 فروردین‌ماه در گردهمایی هم‌افزایی مبلغان ایرانی زباندان که در قم برگزار شد با بیان اینکه قرارگاه قرآن و تبلیغ از دو سال قبل به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شد، گفت: تعبیر حضرت آقا ایجاد قرارگاهی فرهنگی برای فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی در خارج از کشور بوده است و امروز این قرارگاه‌ها ایجاد شده است و می‌تواند زیرمجموعه‌هایی هم داشته باشد.
وی افزود: در مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ هم دو قرارگاه تبلیغ بین‌الملل و دیپلماسی قرآنی تشکیل و از همه ظرفیت های نهادهای مردمی و ... استفاده شده است.  
حسینی نیشابوری تصریح کرد: حوزه علمیه جامعه المصطفی، نجمعین ونهادهای مردمی دارای ظرفیت و ... عضو این قرارگاه هستند و هم افزادر فضایی همدلانه و با خرد جمعی و مشورتی، مشغول فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه در گذشته تبلیغ بین‌الملل دارای نارسایی‌هایی بود در حالی که باید فعالیت تبلیغی متناسب با نیازهای میدانی دقیق و هم‌افزایی داشته باشیم، افزود: در بحث مبلغان زباندان باید شناخت از مخاطب و محیط زیست محل تبلیغ مورد توجه قرار گیرد زیرا دانستن زبان گرچه شرط لازم است اما کافی نیست.
حسینی نیشابوری با بیان اینکه در بحث آموزش و مهارت افزایی کارهای بسیار خوبی شکل گرفته است، تاکید کرد: در بخش تغذیه محتوایی هم یک بانک محتوایی سه زبانه طراحی شده است که تا 12 زبان توسعه خواهد یافت.
رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان شاخص های مبلغین بین الملل به شاخص مهم توجه به اقتضاءات بوم زیست های مختلف اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) وقتی خواستند افرادی را برای دعوت یمنی‌ها بفرستند فرمودند همکاری داشته باشید.
وی افزود: لذا روحیه معاضدت و همکاری روحیه قرارگاهی است و در جنگ نرم کاربرد بیشتری دارد زیرا ما مواجهه جدی در حوزه جنگ نرم داریم.   
حسینی نیشابوری بیان کرد: ما ظرفیت دانشی و مهارتی مبلغان را یک جهان بنشسته در یک گوشه می‌بینیم؛خصوصا مبلغین مهذب، توانمند، خلاق، فاضل ، زباندان، بین الملل شناس و دارای نگاه عمیق .
وی با بیان اینکه موضوع تبلیغ نوین از مطالبات مقام معظم رهبری است و ما نمی‌توانیم متاورس و هوش مصنوعی و ظرفیت بانوان مبلغه را نادیده بگیریم لذا بهره بردن از نیروهای انسانی زبده وظیفه ما هست و سبب امیدآفرینی برای نسل آینده هم می‌شود.
وی در پایان سخنان خود از اجرای طرح هفته‌های معنوی و هفته‌های قرآنی برای فضای بین‌المللی خبر داد.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی؛ مبلغ بین‌المللی در سخنانی، گفت: نقطه عزیمت بحث تبلیغ موضوعی است که در دهه 60 میلادی ایجاد شد و آن اهمیت پیام یا روش انتقال پیام؟ قبل از آن گفته می‌شد هر قدر محتوا قوی‌تر باشد جایگاه بیشتری دارد ولی وقتی جهان به محله جهانی تبدیل شد روش انتقال پیام مهمتر از خود پیام شد.
همچنین حجت‌الاسلام و المسملین علیزاده، مسئول حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزه، گفت: هدف اصلی حوزه تربیت مبلغ و تبلیغ است و تشکیل این جلسه بسیار مبارکی است. اینکه قرارگاه ایجاد شده است و همه نهادهای حوزوی و ... پای کار آمده‌اند بسیار خوب است.
وی افزود که امروز مبلغان خوبی به برکت حوزه تربیت شده‌اند و در عرصه بین‌المللی فعالیت دارند؛ در صدمین سال بازتاسیس حوزه قرار داریم و امروز شاهد تحقق روایت امام صادق(ع) هستیم که فرمودند علم در آخرالزمان از ایران به نقاط دنیا منتشر خواهد شد و امروز درهای دنیا به روی ما گشوده شده است.  
علیزاده با تاکید بر عدم موازی‌کاری در این عرصه، افزود: همه ما فرزند حوزه هستیم و باید هماهنگی و هم‌افزایی در امر تبلیغ بین‌المللی داشته باشیم.  
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌زاده از مبلغان بین‌المللی با بیان اینکه در اواخر 1401 با یپشنهادی که ارائه شد قرارگاه مبارک تبلیغ شکل گرفت، گفت: به صورت کمی و کیفی جریان تبلیغ در عرصه بین‌الملل رشد کرده است و با اعزام مبلغ در ماه رمضان و محرم و ... موفقیت خوبی ایجاد شد.  
وی افزود: با توجه به محدودیت در کشورهای مختلف مبلغان باید در دانشگاه‌ها، نوجوانان و مراکز علمی حضور داشته باشند که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست.
حجت‌الاسلام والمسلمین صالح معاون فرهنگی جامعه المصطفی نیز طی سخنانی،بیان کرد: در عرصه تفسیر کوتاه قرآن کریم و نهج‌البلاغه احساس می‌کنیم عطش و شوقی وجود دارد، رهبری هم امسال بر نهج تاکید کردند و خوب است تفاسیر کوتاهی در حوزه خانواده و سبک زندگی و ... داشته باشیم.  
معاون فرهنگی المصطفی اظهار کرد:  قرآن حلقه وصل ملت‌های مختلف است و نباید از آن غفلت داشته باشیم. مباحث اخلاقی و معنوی مخاطب زیادی دارد و البته باید پیوندی بین اخلاق و معنویت و سیاست به صورت هوشمندانه ایجاد شود.
روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 
. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.