-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/07/14 - 15:05
  • 91
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اجلاس نیشابور؛ استاد ارمنستانی: فارسی زبان فرهنگی و تمدنی است

رئیس دپارتمان زبان فارسی در دانشگاه دولتی ایروان پایتخت ارمنستان، در «اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک»، از نزدیکی‌های فرهنگی دو کشور ایران و ارمنستان و نقش زبان فارسی در این همراهی گفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وارطان وسکانیان در این اجلاس گفت: من از ارمنستان آمده‌ام. از جایی که هزاره‌ها روابط فرهنگی و تمدنی با ایران عزیز دارد. کشور ما، تنها مرز با دنیای مسیحیت را با ایران برقرار کرده است. با اینکه این مرز کوتاه است، اما مرز دوستی و صلح و برادری تمدنی است.

وی ادامه داد: زبان فارسی در ارمنستان تاریخ و ریشه‌های درازی دارد. از دوران باستان، هخمانشی، اشکانیان، ساسانیان و بعد از اسلام، زبان فارسی به عنوان یکی از عوامل استحکام تمدنی بین ایران و ارمنستتان مطرح بوده است و یک زبان تمدنی بین این دو کشور رواج دارد.

وسکانیان با تاکید بر اینکه زبان فارسی، زبان تمدنی و فرهنگی است، ابراز کرد: رسالت ایران و ارمنستان در طول تاریخ، رواج فرهنگ و تمدن بودند و هنوز هم کشور بر این رسالت خود وفادار هستند. ایران به عنوان مرکز فرهنگی و تمدنی در منطقه مطرح است. برای همه این منطقه رسالت مهمی دارد. رسالت تمدنی و مبارزه بر ظلم و استکبار دارد.

این استاد زبان فارسی در ارمنستان، در ادامه بیان کرد: گسترش زبان فارسی در ایران فرهنگی اهمیتی زیاد دارد. به خودم و کشورم می‌بالم که با ایران عزیز و ملت بزرگ ایران که حرف اول را در منطقه می‌زند و در برخی عرصه‌ها همچون فناوری و فرهنگ در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد می‌زند، دوستی و همراهی فرهنگی داریم.

اجلاس «گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک» در قالب «هفته گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در چهاردهم و پانزدهم مهرماه جاری و به میزبانی شهر نیشابور برگزار می‌شود. هفته گفت‌وگوهای آسیایی از 13 تا 16 مهرماه در نیشابور و مشهد در حال برگزاری است.

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved