«اقتصاد فرهنگ میتواند به زبان مشترک ایران با کشورها تبدیل شود» - گفتوگو با رایزن فرهنگی
رایزن فرهنگی ایران در مالزی، دیپلماسی پیرامونی را یکی از مباحث کلیدی دیپلماتیک خواند و با تأکید بر ضرورت شناسایی ظرفیتهای داخلی و ذائقه سنجی جامعه هدف، گفت: تلاش برای تقویت روابط فرهنگی با دیگر کشورها نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی ایران ایفا میکند که نباید آن را به کشورهای همسایه محدود کرد.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حبیبرضا ارزانی با تاکید بر کارکردهای دیپلماسی پیرامونی برای ارتقای تعاملات فرهنگی افزود: این موضوع ریشه در آموزههای دینی ما مسلمانان دارد؛ آنچنان که در قرآن کریم، به پیامبر اکرم(ص) بر ایجاد ارتباط و تعامل با پیروان ادیان، با تمرکز بر نقاط مشترک تاکید بسیاری شده است.
ارزانی ادامه داد: همانگونه که در اسلام تاکید شده، در بحث برقراری تعاملات سازنده باید پیشگام باشیم و اگردیگران برای همکاری پیشقدم شدند، باید از آن استقبال کرد. دراین بین توجه به الگوهای جهانی و بهرهمندی از تجربههای بینالمللی نیز اهمیت زیادی دارد.
این فعال فرهنگی درباره برخی راهکارها برای افزایش ضریب نفوذ فرهنگی ایران در کشورهای همسایه نیز گفت: در درجه نخست باید برای شناسایی ظرفیتهای داخلی و خارجی بکوشیم. ذائقهسنجی در کشورهای هدف نیز اهمیت زیادی دارد که این سنجش باید بر اساس دادههای علمی و شناخت دقیق انجام شود.
او درباره تعاملات فرهنگی با مالزی نیز گفت: روابط میان ایران و مالزی از گذشته خوب بوده اما تلاش برای بهبود و تقویت این روابط ضروری است. به خصوص که در برههای این تعاملات قدری تیره وتار شد.
ارزانی با تاکید بر اهمیت اقتصاد فرهنگی برای بهبود روابط دیپلماتیک ایران با مالزی و همچنین سایر کشورها گفت: با برقراری تعاملات اقتصادی مبتنی بر تولیدات فرهنگی میتوان گامهای موثری در عرصه روابط خارجی برداشت چراکه اقتصاد فرهنگ و هنر میتواند به بحث و زبان مشترک ایران با بسیاری از کشورها، از جمله مالزی تبدیل شود.
ضرورت ذائقه سنجی در روابط فرهنگی
او درباره برخی زمینههای دینی و فرهنگی مناسب برای افزایش تعاملات با کشور مالزی افزود: در مالزی در حوزههای قرآنی، تمدن ایران اسلامی و همچنین در زمینههای مختلف هنری از جمله ادبیات و سینما و حتی صنایع دستی فضای بسیار خوبی برای شکلگیری و تقویت روابط فرهنگی وجود دارد.
ارزانی در خصوص برنامه پژوهش محوری که چندی است در همکاری رایزنی فرهنگی ایران با یکی از دانشگاههای مالزی دنبال میشود گفت: این طرح پژوهشی برای ذائقه سنجی مردم مالزی و درباره محصولات هنری و غذاهای ایرانی و همچنین بناهای تاریخی و ظرفیتهای مختلف فرهنگی و هنری کشورمان دنبال می شود که در اسفندماه سال جاری به سرانجام میرسد.
او ادامه داد: از نتیجه چنین پژوهشهایی میتوان برای برنامهریزی اصولی در این مسیر استفاده کرد و آن را میتوان در حکم چراغ راهی برای آن دانست که بدانیم ورود به چه حوزههایی را باید در اولویت اقداماتمان قرار بدهیم. بهتر است که در بدو امر به حوزههای ورود پیدا کنیم که ما را در آنها بهتر میشناسند تا موفقیت بیشتری کسب کنیم.
ارزانی با تأکید برآن که در مالزی به دلیل اشتراکات دینی و فرهنگی، زمینههای مساعدی برای تقویت روابط فرهنگی و دینی با ایران وجود دارد گفت: بیش از شصت درصد مردم مالزی مسلمان هستند. اگر برنامههای اصولی و سنجیدهای را در پیش بگیریم و در تحقق اهدافمان عجله به خرج ندهیم بی شک موفق خواهیم شد.
نظر خود را بنویسید.