logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/07/10 - 10:32
  • 673
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری کارگروه مشورتی «توسعه صادرات فرهنگی» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

کارگروه مشورتی «توسعه صادرات فرهنگی» به همت معاونت توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کارگروه مشورتی «توسعه صادرات فرهنگی» صبح امروز (10 مهرماه) با حضور محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عادل پیغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، جعفری، فعال حوزه صادرات فرهنگی، حیدرلو نماینده مرکز پژوهش های مجلس  ، خانم زمانی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

بهمنی در سخنانی، با تأکید بر توسعه صادرات فرهنگی در راستای تبادلات فرهنگی با سایر کشورها گفت: ما به دنبال آن هستیم تا برای تقویت این طرح از ظرفیت‌های فکری و مشورتی دستگاه‌های ذیربط بهره‌مند شویم. ما در حوزه‌های در حال تاسیس سازمان مثل بنیاد و هم در موضوعات جدید می‌خواهیم از مشورت نخبگان این عرصه بهره مند ببریم.

معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی اظهار داشت: یکی از مهمترین رویکردهای مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایجاد تحول در صادرات محصولات فرهنگی به دیگر کشورها است.

وی با تشریح جزئیات پیش نویس سند توسعه صادرات محصولات فرهنگ افزود: موضوع توسعه صادرات فرهنگی طی سال ۹۹ در دفتر مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفت. این سند ابعاد پنجگانه سیاستگذاری و تنظیم گری، استاندارد کیفیت محصولات، منابع مالی و سرمایه گذاری، توانمندسازی فعالان و کنشگران و بازاریابی و تبلیغ را مورد پوشش قرار می‌دهد.

بهمنی اضافه کرد: در این خصوص، کارگاه‌های آموزشی برای رایزنان فرهنگی کشورمان جهت توجیه در این حوزه تدارک دیده شد. رویداد از ایران نیز به منظور شناسایی ظرفیت‌ها و افراد توانمند و استارتاپ‌ها انجام شد که همواره در مراحل تکمیل خود است.

پیغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی در این نشست، با تأکید شناسایی مسائل صادرات فرهنگی گفت: محصولات صادرات فرهنگی سیستم خودش را دارد و صادرات دیگر باید شرایط مراودات موضوع را شناسایی کرد. قبل از صادرات باید کالاهای فرهنگی داشته باشیم وگرنه موضوع صادرات فرهنگی دیگر معنا ندارد.

وی ادامه داد: باید ابتدا کالاهای مورد نظر تولید شود که ارزش مبادله داشته باشد و بتوان روی آنها ارزش‌گذاری کرد. از طرح‌های ما به دلیل اینکه تبدیل به کالا نشده‌اند، دیگران برداشتند و مورد بهره برداری قرار دادند مانند طرح‌های فرش ایرانی.

جعفری از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی اظهار داشت: باید در این جلسات، اصناف حضور داشته باشند. در میدان کار یکسری موانع مشخصی وجود دارد اگر این موانع و مشکلات نیست شود و برای رفع آن اقدام صورت پذیرد، می‌تواند راهگشا باشد.

وی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور که تجربیات بسیاری در خصوص صادرات فرهنگی دارند، تأکید کرد و گفت: محصولات با یک مشاوره می‌توانند قابلیت صادراتی پیدا کنند. اگر مرکزی وجود داشته باشد که مشاوره شرکت‌های صنایع خلاق فرهنگی در خصوص صادرات محصولات باشد، می‌تواند مؤثر واقع شود.

حیدرلو هم در سخنانی، عنوان کرد: موضوع مهم در توسعه صادرات فرهنگی نیاز به اطلاعات است. مسئله این است که بازارها شناخته شده نیستند. محصول هست اما بازاریابی وجود ندارد. بنابراین اولین کار این است که اطلاعات مقصد را داشته باشیم و در مبدا بر اساس آن عمل کنید.

زمانی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از مهمترین موضوعات در این خصوص بحث آیین نامه‌ها و زنجیره‌های داخلی است که باید ارزیابی صورت گرفته شود که اولاً آیا محصولات ما قابلیت صادرات دارند و اگر ندارند باید بر اساس بازار هدف نوسازی شوند.

وی ادامه داد: رایگان‌های ما پتانسیل بالایی برای رصد و کمک به صنایع خلاق فرهنگی دارند.

آشوری، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی تأکید کرد: به عنوان کسی که در میدان بوده موضوع صادرات فرهنگی را یک موضوع جدیدی می‌دانم و معتقدم ایرانیان مقیم دارای ظرفیت‌ها و دغدغه‌های زیادی هستند و باید برای رفع موانع، فعالیت آنها در حوزه صنایع فرهنگی اقدامی صورت گیرد و سه موضوع مطالعات بازار، ایرانیان مقیم و تسهیل گری صادرات مورد توجه خاص و اقدام عملی واقع شود.

انتهای پیام/ص

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved