اطلاع رسانی درست و تبلیغ مهمترین ابزار معرفی محصولات فرهنگی است
محصول فرهنگی در راستای معرفی فرهنگ و آیین و رسوم یک کشور، مانند یک ویترین عمل کرده و بدون آن، تبلیغ به شیوه گفتگو و تعاملات حداقلی تنزل پیدا میکند.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دربرزیل محصولات فرهنگی را یکی از ابزارهای مهم و غیر قابل انکار در دست مسئول فرهنگی عنوان می کند و می گوید: دربرزیل هرآنچه رنگ و بوی فرهنگ و آداب و رسوم و خدا گرایی داشته باشد، بسیار مورد استقبال قرار میگیرد.
او درباره نقش محصولات فرهنگی به عنوان یک ابزار تبلیغی در راستای کمک به اهداف دیپلماسی رایزن فرهنگی بیان کرد:
محصول فرهنگی در راستای معرفی فرهنگ و آیین و رسوم یک کشور، مانند یک ویترین عمل کرده و بدون آن، تبلیغ به شیوه گفتگو و تعاملات حداقلی تنزل پیدا میکند.
علیرضا میرجلیلی در ادامه افزود: کشور برزیل از تنوع فرهنگی و قومیتی بسیاری برخوردار است و این امر می تواند زمینه بسیار مساعدی برای پذیرش محصولات فرهنگی از دیگر کشورها باشد. بویژه برای کشورهای مشرق زمین که در نگاه برزیلی ها مهد تمدن و فرهنگ شناخته می شوند.
او درباره شاخصه یک محصول فرهنگی درمحل ماموریت یک رایزن فرهنگی اظهار داشت: آنچه درجذب نگاه مخاطب لاتین به محصولات فرهنگی حائز اهمیت است، آشنایی با سلایق و علایق مخاطب و همسویی باگرایشات آنها است.جالب است بدانید در برزیل هر آنچه رنگ و بوی فرهنگ و آداب و رسوم و خدا گرایی داشته باشد، بسیار مورد استقبال قرار میگیرد.
میرجلیلی اطلاع رسانی درست را رکن مهمی در معرفی یک محصول فرهنگی عنوان کرد و دراین باره گفت: آنچه مهم است معرفی صحیح و اطلاع رسانی کافی است. اشکال بزرگی که در معرفی این محصولات وجود دارد، عدم وجود رسانه و حتی یک بروشور ساده و یا سایت و ... برای شناساندن آن به مردم بوده است. به این دلیل که معمولا در ارائه محصول، به سابقه ذهنی مخاطب و تجربه آن توجه نمی شود و به سبب همین بی اطلاعی، مخاطب به سهولت از کنار آن عبور می کند. لذا ارائه پیوست های رسانه ای و تبلیغی برای یک محصول ناآشنا و جدید ضرورت دارد و مستلزم مطالعه دقیق و تهیه کاتالوگ، بروشور، تیزر و... به زبان پرتغالی است.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دربرزیل، درباره اثر گذاری تبادل محصولات بین دوکشور در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی گفت: این موضوع تبادل به میزان گسترده ای تاثیرگذار است و توانسته علاقه مندان بسیاری را از هر دو سو به خود جذب کند.در واقع با توجه به تشابهات فرهنگی و گرایشات شدید مذهبی در برزیل و ایران، با ارائه این محصولات می توان اهداف فرهنگی و حتی دینی را پیشبرده و تقویت کرد. مضاف براینکه ابزارمحصولات فرهنگی فرصتی برای استفاده و احیاء زمینه های متعدد دولتی و ملی درکشور برزیل است.
وی در ادامه صحبت های خود درباره چالش های صادرات محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: عدم آشنایی مردم و هنرمندان برزیلی با محصولات فرهنگی ایرانی اسلامی، عدم شناخت ظرفیت های موجود توسط مسئولان فرهنگی کشور وفعالان این عرصه، بعد مسافت و اختلاف زبان و فرهنگ، عدم حاشیه سود بالا برای بازیگران عرصه فرهنگی، عدم وجود موسسات فرهنگی از قبیل رایزنی فرهنگی و... ، عدم وجود رسانه فرهنگی طرفینی و نیز عدم اطلاع رسانی صحیح از ظرفیت های فرهنگی هر دو کشور از چالش های صادرات محصولات فرهنگی است.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برزیل درباره تجربه های موفق صادرات محصولات فرهنگی در محل ماموریت خود اظهار کرد: در سالیان متمادی، در برخی از نمایشگاههای فرهنگی تنها چند فروشنده محدود شرکت میکردند کهمحصولات غنی و به روزی نداشتند و در برخی موارد حتی افرادی که تعلقات ملی و مذهبی چندانی به کشور نداشتند، مشارکت میکردند. البته در این اواخر، برخی از ایرانیان مقیم برزیل نیز به این جرگه پیوستند. در فضای مجازی نیز به جز چند نمایشگاه فروش کالاهای فرهنگی که اکنون خیلی فعال نیستند، کار منسجم و هدفمندی صورت نگرفته است و اگر هم بوده متعلق به کشور و دستگاههای فرهنگی نیستند.
در مورد حضور مردم برزیل در سکوهای مجازی نیز با اشاره به گسترش روزافزون استفاده از فضای مجازی تأکید کرد، در واقع در حال حاضر ظرفیت سایت، اینستاگرام، فیسبوک و تیک تاک به ترتیب در اولویت هستند.
نظر خود را بنویسید.