logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/05/18 - 15:10
  • 1007
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه

نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان سوئدی

میزگرد «بررسی نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان توسط دولت سوئد» 15 مردادماه به مناسبت گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در سالن نمایشگاه کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این میزگرد که با هماهنگی سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی برگزار شد، مقام‌ها و شخصیت‌های داخلی و خارجی از ادیان و مذاهب مختلف و مهمانانی از کشورهای اکوادور، نیجریه، سنگال، سوریه، روسیه و پاکستان نیز در این نشست حضور داشتند. 

سامان نیازی، قائم مقام دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: اعلامیه حقوق بشر اسلامی در سال ۱۹۹۰ با حضور وزرای خارجه کشورهای اسلامی تصویب شد. روز تصویب این اعلامیه در تقویم ما با نام روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی ثبت شده است.

وی افزود: در این نشست قصد داریم مسئولیت بین المللی دولت سوئد را به خوبی نمایان کنیم و از وظایف دولت‌های کشورهای اسلامی در خصوص جلوگیری از تکرار چنین جنایت‌هایی صحبت کنیم.

توهین به ادیان، گفتگوی انسانی را قفل می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین احمدی، دبیر نشست خاطرنشان کرد: ما در اینجا جمع شده‌ایم که از علم، معرفت، تفکر و عقلانیت تجلیل کنیم. چرا که کتب انبیا از جمله قرآن سراسر نور و هدایت و پرهیز از ظلمت، جهل، شقاوت و ستمگری است. این موضوع، نقطه عطف اتحاد ادیان است. حرف انبیا یکی‌ است.  کتاب‌هایشان هم سراسر تقرب به خدای متعال و معنویت است.

وی اظهار داشت: ما نیز در مقابل جبهه ابلیس متحدیم. ما در مقابل جبهه ظلمانی شیطانی که بر جهان حاکم است متحدیم. همچنین در عبادت خدا و در نفی شرک از خدا متحدیم و این دستاورد کمی نیست.

هدایت افکار عمومی، وظیفه ادیان توحیدی است 

سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی تصریح کرد:  من این جمع را مصداق اجتماع اصحاب حق می‌دانم. امیدوارم بتوانیم با هم‌افزایی، هم‌اندیشی و مهرورزی بیشتر به صلح پایدار در جهان کمک کنیم. غمگین هستیم که امروز علی‌رغم فاصله گرفتن از جاهلیت اولیه، بشر شاهد جاهلیت مدرن به صورت نقض سیستماتیک ارزش‌های انسانی و آزادی بیان است.

وی افزود: بی‌احترامی به اندیشه و عقیده بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان ناراحت‌کننده است؛ اما اینکه شما اندیشمندان و علمای ادیان این دغدغه‌مندی را دارید و در این جمع حضور دارید، نقطه روشنی است که جبهه ابلیس را تضعیف می‌کند.

وی گفت: این نشست‌ها نقاط روشنی در میان بشریت و انسانیت است در برابر افرادی که از انسانیت و ارزش‌های الهی دور هستند. دولت‌های سوئد و هلند با صدور مجوزهای خلاف معاهدات بین‌المللی و خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر، باب اهانت به ادیان را باز کرده است.

پاد تصریح کرد: وقتی اسناد حقوقی خالی از خدا و محور توحید باشد، موفق نخواهند بود. نگاه‌های اومانیستی و نگاه‌های دور از توحید در جهان امروز آنگونه غلبه کرده‌اند که در حکمرانی و در حاکمیت‌های کشورها هم دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ادیان توحیدی با توجه به فصل مشترکی که با هم دارند، وظیفه دارند افکار عمومی را نسبت به جنایت‌هایی که توسط اهداف اهریمنی هدایت می‌شود، آگاه کنند. همچنین به درستی بتوانند بشریت امروز را از اسارت اندیشه‌هایی که هیچگونه نفعی برای بشریت ندارد، نجات دهند.

عالمان دینی باید گفت‌وگو را گسترش دهند  

خاخام حمامی لاله زار، ریاست دارالشرع مرکزی ایرانیان کلیمی در این نشست، گفت: ما باور داریم که پلیدی است که دست به چنین اقداماتی می‌زند. به همین دلیل باید یک گام جلوتر باشیم نه اینکه پس از اتفاق به فکر پاتک باشیم. همه ادیان توحیدی معتقدند که باید حرمت دیگران را رعایت کرد. در تورات مقدس آمده است که همنوعت را مثل خودت دوست داشته باش. در تلمود آمده است آنچه برای خودت می‌پسندی برای دوستت و رفیقت هم بپسند.

وی افزود: فردی که این کار را انجام داده، فریب خورده است. این فرد پیرو هر دینی باشد، اگر حرمت دین خودش برای او اهمیت داشته باشد نباید به چنین کاری دست بزند. هیچ جنبه منطقی و عقلانی ندارد که یک انسان به کتاب مقدس دین دیگری بی‌احترامی و بی‌حرمتی کند.

وی گفت: اعتقاد به خدای یکتا و توحید و نام خدا تقدس خاصی دارد این امری است که بارها در تورات بر آن تاکید شده است که وقتی مظاهر بت پرستی را از بین بردید، این کار را با خالق خودتان نکنید. مفسران از این نتیجه می‌گیرند که هرگونه بی‌حرمتی به نام خداوند از جانب تورات منع شده است. همچنین هرگونه بی‌حرمتی به کتابی که بارها و بارها نام خدا در آن ذکر شده با هیچ عقل و منطقی انسانی و توحیدی قابل پذیرش نیست.

کسی که قرآن را سوزانده، مسیحی نیست

کشیش ساهاک خسرویان عنوان کرد: خبری که در مورد قرآن‌سوزی شنیدیم شوکه کننده بود. هیچ انسان با ایمانی این کار را نمی‌کند به همین دلیل اسقف اعظم بیانیه‌ای صادر کرد.

موبد پدرام سروش پور هم در سخنانی، گفت: باعث افتخار است که در جمعی از فرهیختگان هستیم تا بتوانیم با اندیشیدن، خردورزی و ارزش گذاشتن به اخلاق و معنویت در جهت حل گرفتاری‌ها امروز بشر گام برداریم. در فرهنگ ما واژه‌ای به نام بهمن که یکی از پرکاربردترین واژگان است بیانگر جایگاه و کرامت انسانی است. بهمن به معنی اندیشه پاک است و بالاترین جایگاهی است که انسان‌ها می‌توانند به آن برسند.

وی تاکید کرد: راهی را که پیامبران برای همه انسان‌ها گذاشتند، آزاد اندیشی است. من در گام نخست می‌خواستم از این اتفاق بهانه‌ای پیدا کنم که به عنوان یک روحانی برای بالا بردن ارزش کتب آسمانی در بین مردم راه حلی اساسی پیدا کنم.

سوزاندن قرآن در جهان فتنه ایجاد می‌کند

مولوی اسحاق مدنی، نماینده ادوار گذشته خبرگان و از علمای بزرگ اهل سنت در ادامه این نشست گفت: سوزاندن قرآن کریم و قبل از آن، توهین‌هایی که بر پیامبر اسلام در کشورهای غربی شده بود که امروز خودشان را مرکز تمدن می‌دانند، خیلی عجیب است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: قرآن کتابی است که در آن ذکر خیر همه ادیان آمده است. در کتاب آسمانی قرآن از همه انبیا ذکر خیر شده است. سوزاندن قرآن، سوزاندن همه این مطالب است.

حق زندگی بر مدار صلح و مسالمت حق همه بشر است

فاطمه ابراهیمی، مشاور رئیس و سرپرست اداره زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: من از نگاه حقوق بشر به این موضوع نگاه می‌کنم. صلح و همزیستی مسالمت آمیز پیام مهم ادیان ابراهیمی است و هر آنکس که در جهان با ادیان توحیدی مخالفت کند، این پیام را مخابره می‌کند که با صلح و همزیستی مسالمت آمیز مخالف است.

وی افزود: حق زندگی بر مدار صلح و مسالمت حق همه بشر است. هر کس در این مسیر برخلاف این جریان گام بردارد، بدون شک نقض حقوق بشر همه انسان‌ها را کرده است. طبق ماده ۲۰ میثاق حقوق مدنی سیاسی، نفرت‌پراکنی و آنچه که موجب نفرت افکنی بین انسان‌ها بشود ممنوع و محکوم است، بنابر این چرا دولت‌های غربی به این تعهدات حقوق بشری خود پایبند نیستند؟ آنها موظف به احترام، رعایت و اتخاذ اقدامات تقنینی و قضایی برای رعایت حقوق بشر هستند.

سرپرست اداره زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: کشورهای اروپایی امروز این فرصت را دارند که ادعاهایشان راستی آزمایی شود. ما از خواهران و برادران مسلمان و پیروان سایر ادیان توحیدی می‌خواهیم به ویژه در کشورهای اروپایی در دادگاه سوئد و هلند اقامه دعوا کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم که به زودی شاهد این باشیم که انسان‌ها در همه جهان به حقوق یکدیگر احترام گذارند و پیام صلح عدالت و برابری که پیام فاخر تمام ادیان توحیدی است مورد ملاحظه قرار ‌گیرد و به عنوان نصب العین همه انسان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

توهین به مقدسات در بین ادیان توحیدی هوشیاری ایجاد می‌کند

اقبالی، رئیس اوراسیای مرکز مطالعات وزارت امور خارجه اظهار کرد: این نشست نمادی از همزیستی و مینیاتور ادیان توحیدی در جمهوری اسلامی است. جمع شدن نمایندگان ادیان توحیدی در هر کشوری و بحث در مورد یک موضوع مهم بسیار ارزشمند است. توهینی که به مقدسات می‌شود در عین حال که بسیار آزار دهنده است برکاتی هم دارد. به این معنا که نوعی هوشیاری در بین ادیان توحیدی ایجاد می‌کند. همچنین باعث می‌شود که به اهمیت تضارب آرا پی ببریم.

وی افزود: رهبران دینی در جمهوری اسلامی باید از طریق ارتباطاتشان با رهبران دینی در اروپا آنها را تهیج کنند، انجمن‌های مسلمان را تشویق کنند تا شکوایه‌هایی را به دادگاه‌های اروپا ارائه دهند. اگر این نوع ابتکارات و تحرکات دامنه‌اش گسترده‌تر شود، قطعاً در خود اروپا هم عقلایی وجود دارند که برای پیشگیری از این کار اقدام خواهند کرد.

اقبالی یادآور شد: یکی دیگر از موارد به خصوص در موضوع قرآن سوزی تشویق و ترغیب نمایندگان مسلمان در کشورهای اروپایی مخصوصاً در بالکان، بوسنی، صربستان و بلغارستان برای احقاق حقوق مسلمانان است.

وی تصریح کرد: بحث دیگر هم اهمیت روایت‌سازی است. مطلبی که رهبری تحت عنوان تبیین یاد می‌کنند. در این حوزه باید بدانیم که در سطح جهانی حرکتی وجود دارد که در پله اول مقابله با ادیان توحیدی، در پله دوم مقابله با اسلام و در پله سوم مقابله با زیر شاخه هر کدام از ادیان توحیدی است.

ماجد غماص، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران گفت: معنویت، دینداری، التزام به هنجارهای اجتماعی، هسته اصلی جامعه یعنی خانواده و روابط مسالمت آمیز بین ادیان، اصلی‌ترین موضوعاتی است که مورد هجوم و تاخت غرب و مخصوصاً آمریکا است.

عبدالله ساجو دکترای علوم قرآنی کشور سنگال اظهار کرد: بحث جلسه امروز فرهنگی و اجتماعی است و ما برای یک هدف که آن عبارت است از عبادت و توحید جمع شده‌ایم. به یک کتاب الهی توهین شده است و من می‌خواهم از نظر الزامات آزادی بیان به این موضوع بپردازم. آزادی بیان و افکار الزاماتی دارد. درست است که من آزادی بیان دارم هر چیزی می‌خواهم مطرح کنم؛ اما توجه به محیطی که این حرف‌ها در آن مطرح می‌شود، یکی از الزامات آن است.

خدیجه تورس، کارشناس معارف اسلامی موسس بین المللی نسیم رحمت و مترجم زبان اسپانیولی از کشور اکوادور اظهار کرد: حقوق بشر در اسلام موید نقش تمدنی و تاریخی جامعه اسلامی است که خداوند آن را به عنوان بهترین جامعه برای بشریت به ارث گذاشته است.

وی افزود: اسلام یک تمدن متعادل و جهانی است که علم را با ایمان در می‌آمیزد. معنویت است که زندگی دنیوی را با ابدیت پیوند می‌دهد. اسلام راهنمای صراط مستقیم است و جایگزین خوبی است که جهان را از هرج و مرج نجات دهد. جریانات فردگرایانه راه حلی برای مشکلات جامعه ارائه نکرده است. هدف اصلی حقوق بشر در اسلام حفظ مردم از استعمار و ظلم و داشتن زندگی شرافتمندانه و هماهنگ با قوانین الهی و رهایی معنوی آنان از زنجیر بی‌عدالتی و رذایل اجتماعی است.

وی گفت: ما باید به دنیا بگوییم که مسلمانان از حقوق و آزادی‌های اساسی که بخشی از دین ماست، برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: نمی‌توان به بهانه حق آزادی بیان به حیثیت دیگران سلامت و امنیت روانی مردم و جامعه حمله کرد و فضای اجتماعی را به محلی برای تسویه حساب شخصی تبدیل کرد. اگر اجازه دادن به ترویج توهین تحقیر و ناسزا نشانه آزادی بیان است و  از طرف دیگر احترام به دیگران هم نشانه ارزشمندی است، این تناقض است.

صهیونیست‌ها با انسانیت دشمنی دارند

سلطان گل احمدوف از کشور روسیه دانشجوی موسسه آموزش عالی بین المللی امیرالمومنین اظهار کرد: اهانت به مقدسات مسلمانان ناراحت کننده است. باید راهکاری پیدا کنیم که چگونه می‌توان این کارها را متوقف کرد.

وی افزود: صهیونیست‌ها جامعه‌ای که تعقل می‌کند را نمی‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند جوامع‌ به نفع خودشان کار کند. با وجود اقدماتی که از ابتدا در جهت دین‌ستیزی با روش‌های گوناگون انجام شده اشت، گرایش به دیندار شدن زیاد شد.

نماینده طلاب روسیه در دانشگاه المصطفی گفت: یکی از دلایل دین‌ستیزی این است که می‌خواهند نشان دهند که اسلام به دنبال خشونت است.

یوسف یحیی محمد از کشور نیجریه دانشجوی دکتری دانشگاه آل البیت، علی نقی زیدی از پاکستان دانشجوی دکتری فلسفه و کلام دبیر موسسه آموزش عالی بین المللی امیرالمومنین(ع)، حسین کریمو از کشور سوریه دکترای تاریخ اسلام و کارشناس رسانه در تلویزیون‌های جهان نیز از دیگر سخنرانان این نشست بودند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved