logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/12 - 13:47
  • 371
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رودریگو آندراده:

شیوه اجرایی نمایش ما ارتباطی با عروسک‌های بونراکو ندارد

رودریگو آندراده، هنرمند عروسک‌گردان برزیلی با بیان اینکه شیوه اجرایی نمایش «جزیره گنج» منحصربه‌فرد و ویژه این گروه نمایشی است گفت شیوه و گونه عروسکی مورد استفاده ما، ارتباطی با عروسک بونراکوی ژاپنی ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نقل از ایران تئاتر، نخستین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک در بخش بین‌الملل، با اجرای دو نمایش از کشورهای برزیل و گرجستان آغاز شد.

«رودریگو آندراده» هنرمند عروسک‌گردان برزیلی، با اجرایی عروسکی از داستان «جزیره گنج» اثر نویسنده انگلیسی ،«رابرت لوییس استیونسون» و با کارگردانی فابیو ساپربی در تالار هنر تهران روی صحنه رفت. برای آشنایی بیشتر با این هنرمند برزیلی با او به گفت‌وگو پرداختیم و از شیوه اجرایی کار و ویژگی‌های نمایش عروسکی پرسیدیم.

لطفاً در ابتدا، خود را برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید.

من رودریگو آندراده بازیگر نمایش «جزیره گنج» به کارگردانی «فابیو ساپربی» از کشور برزیل هستم. ما در موسسه‌ای با نام «O QUE DE QUE» در حوزه تولید نمایش فعالیت داریم.

متن کار شما همان داستان کلاسیک معروف است؟ و آیا این گونه نمایشی که اجرا کردید، ویژه برزیل است و یا فراگیری جهانی دارد؟

بله، داستان این نمایش برگرفته از کتابی از نویسنده کلاسیک انگلیسی «رابرت لوییس استیونسون» است. این رویکرد و تکنیک نمایشی هم ویژه گروه ماست و توسط اعضای گروه طراحی شده و اجرا می‌شود.                                                                     

عروسک‌های نمایش شما، شباهت زیادی به عروسک‌های بونراکو (البته بدون دست) دارند. آیا روش اجرایی شما در گونه عروسک بونراکو قرار می‌گیرد؟

نه، این طور نیست. ما در طول تمرین، آمادگی برای اجرا و طراحی دکور نمایش، به این گونه و اجرای ویژه عروسکی دست یافتیم و این گونه عروسکی، ارتباطی با عروسک بونراکوی ژاپنی ندارد.

تماشای نمایش شما، مرا به یاد نمایشگران دوره‌گرد و سیار انداخت. آیا روش اجرای این نمایش شما نیز بر پایه اجرای سیار و غیرمتمرکز طراحی شده ‌است؟

به طور کلی، این نمایش برای اجرا در کشورهای دیگر و در حالت سیار، طراحی نشده ‌است ولی با توجه به ضرورت اجرای آن در کشورهای دیگر، مجبور شدیم تا تعداد نمایشگران آن را کم کنیم تا از این راه بتوانیم هزینه‌های اجرای آن در نقاط مختلف را کاهش دهیم. پس از اجرای تک‌نفره آن، این نسخه از اجرا نیز به روش اجرایی این نمایش تبدیل شد تا بتوان به‌راحتی آن را در همه نقاط جهان به نمایش درآورد. در واقع، این نمایش، دارای اجراهایی با تعداد مختلف بازیگران، از یک نفر تا شش یا هفت بازیگر است.

آیا پیش از این نیز در ایران و در جشنواره‌های تئاتر ایران حضور داشته‌اید؟

نه، این اولین بار است که برای اجرای نمایش به ایران می‌آیم.

نظرتان درباره جشنواره نمایش عروسکی تهران چیست؟ آیا با نمایش ایرانی و یا دیگر جشنواره‌های تئاتر ایران آشنایی دارید؟

من هیچ آشنایی با نمایش در کشور ایران نداشتم. از طریق یکی از دوستان آلمانی خودم که پیش از این در جشنواره‌های تئاتر ایران شرکت کرده‌ بود، با نمایش در ایران آشنا شدم. در سال 2017 نیز در یکی از جشنواره‌های تئاتر کشور روسیه، با اعضای یک گروه تئاتری که از ایران برای اجرای نمایش به آنجا آمده ‌بود، آشنا شدم.

همچنین، در سال 2010 آمدن هنرمندان یک موسسه تئاتری از برزیل به ایران برای اجرای نمایش و نیز اعزام گروهی از ایران برای آموزش اجرای نمایش عروسکی به برزیل، موجبات آشنایی بیشتر من با تئاتر ایران شد.

                                                                    

شرایط و امکانات اجرایی جشنواره و تالار محل اجرای نمایش‌تان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ همچنین از بازتاب نظر مخاطبان نسبت به اجرای نمایش خود راضی هستید؟

با توجه به اینکه به مشکلات برگزاری جشنواره‌های تئاتر آگاه هستم، جشنواره عروسکی تهران رویداد بسیار خوبی است. بازتاب نظر تماشاگران نمایش نیز برای من تجربه‌ای ویژه و بسیار خوبی بود و متوجه شدم که مخاطبان از تماشای نمایش من بسیار لذت برده‌اند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر، از هشتم تا هفدهم تیر در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved