-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/05/09 - 14:13
  • 447
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

مهم ترین چالش های حوزه تربیتی در لبنان بررسی شد

در دیدار رایزن فرهنگی با مدیرکل مرکز پژوهش و مطالعات تربیتی لبنان مهم ترین چالش های حوزه تربیتی لبنان بررسی شد

 به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عبدالله قصیر مدیرکل مرکز پژوهش و مطالعات تربیتی لبنان، در دفتر خود در این مرکز از آقای سید کمیل باقرزاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان استقبال کرد. در ابتدا دکتر قصیر درباره تاریخچه این مرکز، فعالیت‌های آن و مسیر تکاملی آن در زمینه آموزش و تربیت و سایر رشته‌های مرتبط با امور تربیتی به طور کلی و مدارس و مؤسسات آموزشی در لبنان، سخن گفت.

 قصیر به نقش بنیادی مرکز در لبنان، که زیر نظر و تلاش جمعی از اساتید، دانشگاهیان و پژوهشگران از تمامی رشته های مرتبط با حوزه آموزشی (فلسفه تعلیم و تربیت، روانشناسی تربیتی، جامعه شناسی تربیتی و...) و همچنین جمعی از اساتید حوزه علمیه در زمینه تعلیم و برنامه های درسی فعالیت میکند، پرداخت و گفت: مدیریت مرکز متشکل از سه اداره است که به صورت هماهنگ و همزمان کار می کنند:

1- اداره پژوهش های نظری بنیادی که به دنبال دستیابی به اهداف آموزش و پرورش (آن گونه که باید باشد)، و در چارچوب رویکردی بنیادگرایانه است.

2- اداره مطالعات میدانی که واقعیت عینی آموزش و پرورش را آنگونه که هست مطالعه و بررسی می کند.

3- اداره توسعه برنامه های درسی که بر اساس واقعیت های عینی که هست کار می کند تا به اهداف آن گونه که باید باشد، برسد.

ایشان ضمن ارائه کوتاهی از جزئیات برخی از تولیدات و آثار مرکز از جمله فصلنامه پژوهش و مطالعات تربیتی که یک مجله فکری و آموزشی محکمه است که پیشتر به صورت فیزیک توسط مرکز منتشر می شد، و پس از بحران اقتصادی به صورت الکترونیکی است، در حالی که همچنان مخاطبان و پیروان خود را در جهان عرب و به ویژه کشورهای آفریقایی مغرب حفظ کرده است، پرداخت. این مجله شامل موضوعات آموزشی متعدد در زمینه بنیادی و ریشه یابی است و چندان به روش های تربیتی نمی پردازد.

وی همچنین درباره سند آموزشی این مرکز که سند مادر و مرجع فکری اصیل برای سایر مؤسسات آموزشی و تربیتی در لبنان است و در تمامی فرآیندها، برنامه های درسی و برنامه های آموزشی به ویژه در حزب الله دنبال می شود، صحبت کرد.

این سند شامل ده بند قابل اعمال است که مهمترین آنها فلسفه آموزش و تربیت، مبانی تربیتی، سیاست ها، اهداف و رویه ها می باشد. ده کمیته مسئول کار روی این سند هستند.

در بخش فلسفی سند نیز 90 درصد از آن برگرفته از سند تحول جمهوری اسلامی ایران (سند تحول) است و در این زمینه با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری می شود.

دکتر قصیر همچنین تأیید کرد که امروز در مرحله جاری ساختن سند آموزشی در فرایند احیای برنامه های درسی در حزب الله هستیم، زیرا همه گروهها تربیتی مرتبط با این حزب روی این سند کار می کنند. وی تاکید کرد: تا به امروز در تطبیق ارزش‌ها و موازین اسلامی در زمینه‌های مختلف موضوع آموزش و تربیت موفق بوده و با حضور در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی که اعضای کانون و به‌طور کلی فرهنگیان لبنانی در آن شرکت می‌کنند، توانسته است به شکلی ساختاری تغیراتی صورت دهد، که ریشه معارف اسلامی در عمل داشته باشد.

در موضوع انتشارات مرکز پژوهش، قصیر و همکارانش با مروری بر تولید فکری تربیتی ، از 26 نشریه در زمینه فلسفه آموزش و پرورش، تربیت در قرآن، نهج البلاغه، تربیت در اندیشه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، تربیت خانواده و سایر موضوعات مرتبط سخن گفتند. همچنین کتاب هایی که از زبان فارسی و به زبان فارسی ترجمه شده است.

سپس رایزن فرهنگی با تقدیر از این تلاش ها بر آمادگی رایزنی فرهنگی برای ارائه انواع حمایت ها و همکاری ها در جهت تقویت ابزارهای پاسخگویی شناختی به هجمه فرهنگی اخیر غرب که سعی در تخریب ساختار خانواده دارد، تاکید کرد. پیشنهادی که بسیار مورد استقبال دکتر قصیر و همکارانش قرار گرفت.

سید کمیل باقرزاده موضوع همکاری و ارتباط رایزنی فرهنگی با سایر گروهها را برای تشکیل جبهه ای مشخص در مقابل حمله غرب مطرح و آمادگی خود را برای مشارکت عملی در فعالیت های مرکز از قبیل همایش ها، سمینارها و جلسات بنیادی اعلام کرد.

 

 

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved