پنجمین مجمع بینالمللی دائوئیسم در چین برگزار شد
پنجمین مجمع بینالمللی دائوئیسم به میزبانی انجمن دائوئیسم چین و انجمن تبادل فرهنگ مذهبی چین با حضور اساتید دانشگاههای ایران در شهر مائوشان (Mao shan) چین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پنجمین مجمع بینالمللی دائوئیسم به میزبانی انجمن دائوئیسم چین و انجمن تبادل فرهنگ مذهبی چین با حضور دو تن از اساتید برجسته دانشگاههای ایران (3 و 4 مهرماه) در شهر مائوشان (Mao shan) چین برگزار شد.
در این مجمع، کارشناسان و صاحبنظران حوزه دائوئیسم نزدیک به 40 کشور جهان از جمله ایران شرکت داشتند. جایگاه جهانی دائوئیسم، شکوفاسازی استعدادها، نوآوری، توجه به میراث فرهنگی دائوئیسم، مسائل زیستمحیطی، کنشگری در فضای بینالمللی از جمله موضوعات مورد بررسی در این همایش بود.
علی اصغر مصلح از دانشگاه علامه طباطبائی و اسماعیل رادپور از مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگها در این مجمع حضور یافتند و در دومین روز همایش مقالات خود را ارائه دادند.
علی اصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس انجمن فلسفه میان فرهنگی مقاله خود را با عنوان«آیین دایو و الگویی برای گفتگو با انسان معاصر» ارائه کرد.
نکته کانونی گفتار این استاد دانشگاه عبارت بود از نقش سنت دائوی چینی در دو ساحت بحران مناسبات انسانی و بحرانهای روحی- معنوی که از ساحت اول به تعبیر رایج در فلسفه میان فرهنگی، نسبت با "دیگری" و از ساحت دوم به بیان فلسفیتر، با عنوان بحرانهای اگزیستانسیال یاد میشود. وی نکته باریک در طرح دائو برای جهان معاصر را نحوه مواجهه سنتی جهان پیشامدرن با آخرین پدیده های تفکر مدرن مطرح کرد و لازمه این مواجهه را تلاش برای پل زدن میان اندیشه های برخاسته از دائو و انسان معاصر دانست.
از نظر وی، راهحل موجود برای شرایط کنونی آن است که سنتهای مختلف از جمله دائویسم، عرفان و تصوف اسلامی، عرفان مسیحی، آیینهای بودا و هندو در کنار درک شرایط جهان معاصر، گفتگویی همه جانبه میان خود تدارک ببینند.
اسماعیل رادپور، دیگر سخنران ایرانی مدعو در این همایش، مقاله خود را با عنوان «اتّخاذ بینش تمثیلی: دروازهای بر فهم معاصرانه از تعالیم دائویی» ارائه داد. وی با اشاره به مخاطرات ناشی از فراموش شدن بینش تمثیلی در دائوئیسم، بر اهمیت بازشناخت بینش تمثیلی گذشتگان و توجه به رموز تعبیه شده در متون دائویی تأکید کرد. این پژوهشگر برجسته حوزه ادیان شرق، در انتها بینش تمثیلی را راهی به سوی تعالیم دائویی خاصه در جهان مدرن دانست؛ جهانی که از عالم صورت اعلی بریده است و از درک بینش تمثیلی راست و درست محروم است.
طبق گزارش رایزنی محترم فرهنگی ایران در چین در این همایش افزون بر آیین افتتاحیه، پنج نشست تخصصی «سازواری تعالیم با موقعیتهای مختلف: میراث و نوآوری در تعلیم دائویی»، «دائوی بزرگ فراگیر: بینالمللیسازی تعلیم دائویی»، «بینهایتی دائوی بزرگ: گفتگوی جهانی دائوئیسم» و «انتقال اصول دائویی: بسترسازی به روش دائویی» همزمان در دو نوبت در پنج تالار و با حدود هفتاد سخنرانی با عناوین زیر برگزار شد.
در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از کتابهای منتشر شده محققان در باره آیین دائو به زبان چینی نیز دایر بود.
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید.