logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/05 - 11:52
  • 866
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری نشست «پیشینه بودیسم در ایران» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

نشست «پیشینه بودیسم در ایران» با حضور امیر سعید الهی، نویسنده، مترجم و دیپلمات‌ پیشین کشورمان در کشورهای آسیای جنوب شرقی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی «پیشینه بودیسم در ایران» با حضور امیر سعید الهی، نویسنده، مترجم و دیپلمات‌ پیشین کشورمان در کشورهای آسیای جنوب شرقی و علی‌اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و جمعی از کارشناسان فرهنگی در محل ساختمان شماره 14 این سازمان برگزار شد.

امیر سعید الهی با اشاره به پیوند تاریخی ایران و بودا گفت: بوداگرایی در ایران به حدود قرن‌های پیش از میلاد، یعنی زمان زندگی بودا می‌رسد. گسترش آیین بودا به بلخ بدست دو برادر بازرگان که از اهالی باختر بوده‌اند، صورت گرفته ‌است.

وی توضیح داد: دین بودا از شرق هندوستان به افغانستان، کابل و بامیان و بلخ و نوبهار رسیده است. پس از ورود دین بودایی به چین گروهی از دانشمندان ایرانی و بودایی، برای تبلیغ آیین بودا به چین رفتند و کتب مقدس بودایی را به چینی ترجمه کردند.

این نویسنده کشورمان افزود: بلخ در شرق ایران آن زمان از مراکز مهم مذهب بودایی و معبد نوبهار از همین دین بود بنابراین باید گفت بوداییان ایرانی نقش مهم و به سزایی در گسترش دین بودایی در چین داشته‌اند‌، چرا که سه سده پیش از ورود مذهب بودایی به چین، آنان در ایران دارای دیرهایی (معابد) بوده‌اند.

امیر سعید الهی تصریح کرد: کوشانیان در نیمه سده سوم پیش از میلاد کوشش زیادی در رواج آیین بودا داشتند، آنها در جریان مهاجرت از آسیای میانه به سمت سرزمین‌های ایرانی شرقی در افغانستان امروزی، بلوچستان و به ویژه بلخ ساکن شدند. در این دوره رگه‌هایی از بودیسم دیده می‌شود تعداد بسیاری معابد و مجسمه‌های بودایی از همه سایت‌های کوشانی بدست آمده است.

وی در ادامه، بیان کرد: برمکیان نیز خاندانی ایرانی بودند که با نزدیک شدن به دستگاه خلافت امویان و عباسیان، راه ترقی و کمال را پیمودند. نوبهار معبدی بودایی و برمکیان پیرو این آیین بودند.

این نویسنده کشورمان با اشاره به سلاطین بودایی ایران گفت: در دوره ایلخانیان مغول، ایران یکی از مراکز مهم رشد و گسترش افکار بودایی در غرب آسیا بوده است. از آن جمله هولاکو اولین ایلخان مغول، بودایی متعصبی بود که تعدادی ابنیه از جمله معبد بودایی در خوی (مراغه) ساخت. غازان خان که هفتمین ایلخان از سلسله ایلخانیان ایران بود در زمان حکومتش فرمان قبول اسلام و تخریب کلیساها، معابد یهود و بودایی و آتشکده‌های زرتشتی را صادر کرد.

وی ضمن بیان مطلب فوق، گفت: این فرمان در مراغه نیز به شدت تعقیب شد. الجایتو نیز هشتمین سلطان از سلسله ایلخانان بود که ابتدا بودایی و سرانجام قبول اسلام کرد و پیرو مذهب ابوحنیفه شد.

امیر سعید الهی به آیین بودا در متون فارسی اشاره کرد و در خصوص گسترش آیین بودایی در ایران سخن گفت.

بنابر اعلام این خبر، این نشست تخصصی با طرح پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و استاد حاضر در جلسه به پایان رسید.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved