-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/07/04 - 13:30
  • 27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

قزاقستان خواستار مرمت آثار تاریخی‌اش توسط متخصصان ایرانی شد

وزیر فرهنگ قزاقستان خواستار مرمت آثار فرهنگی و تاریخی قزاقستان به ویژه مقبره «خواجه احمد یسوی» توسط مرمتگران متخصص ایرانی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جریان برگزاری پنجمین کنگره بین‌المللی رؤسای موزه‌ها در روزهای 2 و 3 مهرماه در قزاقستان، جوکار، سفیر و طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران با آیدا بالایوا، وزیر فرهنگ و اطلاعات قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

بالایوا به روابط دوستانه و دیرینه میان ایران و قزاقستان اشاره کرد که نشأت‌گرفته از ریشه‌های دینی، فرهنگی و تاریخی مشترک است و تاکنون نیز اسناد فرهنگی مهمی میان دو کشور مبادله شده است.

وزیر فرهنگ قزاقستان با اظهار امیدواری برای توسعه بیشتر همکاری‌ها میان دو کشور، از علاقه‌مندی خود برای سفر به ایران خبر داد و گفت: بازدید از ایران و آشنا شدن با میراث فرهنگی و کهن ایران آرزوی دیرینه من است.

آیدا بالایوا تأکید کرد که ایران و قزاقستان باید پروژه‌های مشترک بسیاری داشته باشند و به سرانجام برسانند.

وی این دیدار را در تقویت روابط دو کشور حائز اهمیت دانست.

بالایوا روابط برادرانه و انسانی ایران و قزاقستان را خاطرنشان کرد و با ستودن مردم صلح‌جو و مهمان‌نواز ایران، خواهان توسعه روابط فی مابین شد و برگزاری کنگره بین‌المللی موزه را یکی از زمینه‌های توسعه همکاری‌ها دانست که از نظر او موفقیت‌آمیز بود و امضای تفاهم‌نامه همکاری خوبی میان دو کشور را به همراه داشت.

وزیر فرهنگ قزاقستان با اشاره به حوزه مرمت آثار فرهنگی و تاریخی و نیاز این کشور به متخصصان ایرانی در این امر، به بازسازی مقبره خواجه احمد یسوی که البته توسط سید حسین شیرازی، معمار ایرانی ساخته شده است، خواستار همکاری ایران و اعزام تیم متخصصی جهت مرمت و بازسازی شایسته این اثر تاریخی شد.

لزوم تنظیم نقشه راه مشخص و بلندمدت در همکاری‌های فرهنگی دوجانبه

جوکار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با استقبال از مرمت آثار فرهنگی و تاریخی و اعزام مرمتگران ایرانی به قزاقستان، بر لزوم تنظیم نقشه راه مشخص و بلندمدت در همکاری‌های فرهنگی دوجانبه تأکید کرد و گفت: همانند همکاری‌های دوجانبه در حوزه اقتصادی، لازم است تا در حوزه فرهنگی نیز چشم‌اندازها مشخص و اهداف تعیین شود.

وی به اقدامات خوب و سازنده سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان از جمله حضور فعال و تحسین‌برانگیز گروه موسیقی در آستانه در جریان پنجمین دوره بازی‌های بین‌المللی عشایر 2024 قزاقستان اشاره کرد که بسیار مورد استقبال مردم واقع شد و بازتاب‌های خیلی خوبی داشت.

در ادامه، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران به تفاهم‌نامه منعقد ‌شده میان قزاقستان و موزه ملی ایران اشاره کرد و با توجه به حضور کشورهایی همچون فرانسه، قرقیزستان، ترکیه، ازبکستان، چین و آذربایجان در این کنگره، برگزاری نمایشگاهی از اشیاء تاریخی ایران که گواهی بر دوستی دیرینه ایران و قزاقستان نیز است، را پیشنهاد کرد.

تعاملات فرهنگی، حوزه سینما و تبادل فیلم نیز از دیگر موضوعات مطروحه در این نشست بود.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved