-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/07/04 - 15:51
  • 23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دانشجویان دانشگاه دولتی مسکو برای ورود به جهان شعر ایرانی گردهم آمدند

دانشگاه دولتی مسکو، نشست «زبان فارسی: دریچه ورود به جهان شعر ایرانی» را برگزار کرد که در آن به بررسی ظرفیت‌های مطالعات ایران‌شناسی در روسیه امروز و امکانات جدید کاربرد زبان فارسی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید و بزرگداشت شعر و ادب فارسی، انستیتو کشورهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه دولتی مسکو با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، میزبان نشست دانشجویی با عنوان «زبان فارسی: دریچه ورود به جهان شعر ایرانی» بود.

در این رویداد که به معرفی شعر فارسی، سبک‌های شعر و شاعران نامی ایران از جمله استاد محمدحسین شهریار اختصاص داشت، به بررسی ظرفیت‌های مطالعات ایران‌شناسی در روسیه امروز و امکانات جدید کاربرد زبان فارسی در زمینه‌های گوناگون علمی و فرهنگی پرداخته شد.

استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف ایران‌شناسی از ادبیات فارسی و گویش‌شناسی زبان‌های ایرانی و اقتصاد و تاریخ ایران در این گردهمایی شرکت کرده و در مورد ابعاد و گرایش‌های جدید در یادگیری زبان فارسی، سیر تحولی آموزش زبان و ادبیات فارسی در روسیه، پژوهش‌های نوین و تحقیقات مربوطه به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

برای پذیرفته‌شدگان سال تحصیلی جدید، برگزاری این نشست فرصت مغتنمی جهت آشنایی بیشتر با چشم‌اندازهای حرفه‌ای و دست‌آوردهای استادان جوان و باتجربه گروه زبان‌شناسی ایرانی بود.

ولادیمیر ایوانف، استاد و رئیس مرکز ایران‌شناسی این انستیتو از تازه‌های مطالعات زبان‌شناختی پیرامون زبان‌های ایرانی صحبت کرد و بر اهمیت ویژه و ضرورت مبرم حفظ تنوع زبانی سرزمین ایران و کشورهای همجوار متعلق به حوزه ایران فرهنگی تاکید داشت.

در ادامه این نشست، رشته سخن به استادان ادبیات کلاسیک و معاصر ایران رسید و مارینا ریسنر و آنا آرداشنیکوا، دو متخصص گروه زبان ایرانی که مؤلف کتاب دوجلدی تاریخ شعر فارسی از سده دهم میلادی هستند حضار را به دو مسافرت مجازی دعوت کردند؛ اولی به توصیف عجایب و وقایع ادبیات کلاسیک و مینیاتورهای ایرانی و دومی سفر به شیوه نثر نوین فارسی به عنوان آیینه تمام‌نمای خلاقیت نویسندگان بویژه بانوان نویسنده ایرانی اختصاص داشت.

موضوع محوری گزارش دیگری که در این نشست ارائه شد؛ مناسبات تاریخی و فرهنگی و مراودات جدانشدنی مردمان حوزه ایران فرهنگی بود.

ماکسیم دلیناد از دیگر اساتید این انستیتو، در مورد همکاری‌های‌ علمی و تبادلات دانشگاهی با ایران توضیحاتی ارائه کرد.

در پایان، طرح پرسش و پاسخ برگزار شد و در آن دانشجویان فرصت پیدا کردند سؤالات خود را درباره موضوعات مختلف فرهنگی و هنری ایرانی از جمله شعر فارسی، شاعران و ادبای برجسته ایران به ویژه ادبای معاصر و آینده شغلی خود مطرح کنند.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved