حجتالاسلام والمسلمین ایمانیپور در برنامه صف اول؛
مشکل تولید محتوای فاخر فرهنگی مشهود است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه صف اول گفت: ما اصلا مشکل نشر و توزیع نداریم، مشکل کالای خوب و محتوای فاخر داریم.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانیپور که در برنامه «صف اول» پاسخگوی سؤالاتی درباره عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برنامههای آینده آن بود، افزود: اگر محتوا فاخر باشد خودش تولید و تکثیر میشود، البته محتوای فاخر صرفاً کار هزینه بر و خیلی گران قیمت نیست، بعضی اوقات فیلمی موبایلی، هزاران مخاطب دارد و به تعداد فراوان تکثیر و منتشر میشود، ما در این عرصه بیش از هر چیزی نیازمند پیامهای مناسب هستیم. مهمترین بحثهایی که در ادامه این برنامه خبری مطرح شد، به شرح زیر است:
مجری: رویکرد فرهنگی ما برای صادرات محصولات فرهنگی آیا بحثهای اندیشهای را هم شامل میشود؟
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ گفت: صادرات فرهنگی هم خدمات و هم محصولات را شامل میشود این خدمات از خدمات مشاورهای تا دیگر خدمات، حتی خدمات تبادل استاد و دانشجو و تبادل هیاتها و موضوع گردشگری را هم شامل میشود صادرات فرهنگی شامل محصولات نیز است که این محصولات انواع و اقسام مختلفی دارد و شامل همه اقسام صنایع خلاق میشود. از انیمیشن گرفته تا فیلم، بازی سازی، برنامه نویسی و موارد دیگر، جوانان ما جوانان با استعدادی هستند که برنامههای خیلی پیچیدهای مینویسند این برنامهها در خارج از کشور خریدار دارد و با قیمتهای بسیار مناسبی به فروش میرسند منتهی عدهای سودجو و دلال که واسطه اند، این کالاها و خدمات را ارزان در اختیار مخاطب خارجی میگذارند ما تلاش میکنیم اولا در بازاریابی و بعد در تسهیل فعالیت کنشگران صنایع خلاق کمک بکنیم و انتظار داریم که شاهد رشد قابل توجه صادرات محصولات فرهنگی باشیم.
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: از دیگر اقداماتی که در این حوزه باید به آن توجه کرد حضور در نمایشگاههایی است که به این منظور در خارج از کشور تشیکل میشود تقریبا همه صنایع خلاق نمایشگاههای اختصاصی در سطح جهان دارند حتی کنشگران مطرح ما شناخته شده نیستند ما تلاش میکنیم یک پلت فرمی و سکویی آماده شود که صاحبان صنایع دستاوردهای خودشان را آنجا عرضه کنند و از رایزنان میخواهیم که فرصتهای طرف مقابل را شناسایی کنند و در این سکو در اختیار کنشگران بگذارند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در سطح جهان برای داروهای گیاهی بازارها و نمایشگاههای خیلی خوبی وجود دارد و گیاهان دارویی در خارج از کشور مشتاقان فراوانی دارد یکی از صنایعی که در آن پیشرفت خوبی داریم محصولات دارویی گیاهی است اگر اینها در آن نمایشگاه به خوبی عرضه شود بازار خوبی فراهم میکنیم در تجربهای که در آلمان داشتیم چند شرکت که آنها هم اتفاقی با این نمایشگاه آشنا شده و در آن حضور پیدا کرده بودند از محصولات ما بسیار استقبال کردند، میتوان در اقدامی هوشمندانه بازارها را شناسایی و به کنشگران معرفی کرد، ظرفیتهای نمایشگاهی کمکی است که به عنوان تسهیل گر میتوانیم در اختیار کنشگران بگذاریم و این فضایی فراهم میکند که در حوزه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی یک گام به جلو برویم و شاهد رشد در این حوزه باشیم.
مجری: نظام کمونیسم و مارکسیسم که به زباله دان تاریخ پیوسته است، نظام لیبرال دموکراسی هم نتوانسته به خواستههای بشریت سرگشته قرن ۲۱ پاسخ بدهد، امروز شاهدیم که انقلاب اسلامی پیامی تازهای برای جهانیان دارد و گوشهای شنوایی هم برای آن در دنیا وجود دارد همین سرود سلام فرمانده نمونه بسیار نویی است که مرزهای ملی را در زمانی اندک درمی نوردد و به دیگر نقاط دنیا میرود و مشتاقان بسیاری را گرد هم جمع میکند به رغم تعدد و تکثر رسانههای مخالف و معاند ما در حیطه دیپلماسی فرهنگی به عنوان رایزنان فرهنگی در خارج کشور چه نقشی در ارسال و انتقال این پیام داریم؟
ما مشکل نشر نداریم مشکل محتوای فاخر داریم
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ گفت: رایزن فرهنگی یعنی پیام رسان، ما قبل از ابلاغ پیام، نیاز به تولید پیام داریم، یکی از نیازهایی که ما دائما اعلام کرده ایم این است که همه کنشگران مردمی، دولتی و نهادهای حاکمیتی میتوانند به تولید محتوا کمک کنند الان شما با یک موج معروف به موج کرهای مواجه اید، دلیل موفقیت این موج کرهای چیست؟ دلیل تولیدات مناسبی است که براساس ذائقه مخاطبان ساخته میشود و به صورت طبیعی بازار و مخاطب پیدا میکند.
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: ما اصلا مشکل نشر و توزیع نداریم، مشکل کالای خوب و مشکل محتوای فاخر داریم اگر محتوا فاخر باشد خودش تولید و تکثیر میشود، البته محتوای فاخر تضمین کننده کار خیلی گران قیمت نیست بعضی وقتها یک فیلم موبایلی میتواند به تعداد فراوان تکثیر شود، ما در این عرصه بیش از هر چیزی نیازمند پیامهای مناسب هستیم، بسته بندیهای خوب برای پیام هایمان است ما مخاطبان و علاقهمندان خوب و زیادی داریم که حاضرند الگوی انقلاب اسلامی را در کشورشان تکرار کنند، چون سرخورده شده اند، مدت هاست که تشت لیبرال دموکراسی بر زمین افتاده است.
وی اضافه کرد: امروزه صحبت از دموکراسیهای بومی میکنند میگویند لیبرال دموکراسی را میشود مطابق با ذائقه بومهای مختلف طراحی کرد و اساسا این یک فریب بود و باید باور کرد که فریبی جهانی بود، آن چیزی که آنها به عنوان سنت و مدرنیته یاد میکنند مربوط به آن جامعه است، به معنای این نیست که هر سنتی نیاز به تجدید دارد بعضی از سنتها و سنتهای خوب میتواند ماندگار باشد و البته باید روزآمد و کارآمد باشد.
تحریم اصلی ما تحریم رسانهای است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: ما درگیر فریبهای رسانهای و بعضا تبلیغات پرحجم معارضین و رقبا شده ایم، اما میشود از فضای مجازی و فرصتهایی که بوجود آمده استفاده بهینه کرد، چون ما فقط تحریم اقتصادی نیستیم تحریم اصلی ما تحریم رسانهای است دائم رایزنان فرهنگی در شبکههای مجازی (اینستاگرام و توییتر) مورد هجمه و حمله سایبری واقع میشوند، اساسا بیشترین مشکلمان این است که فضا و مجال به ما نمیدهند که حرف هایمان را منتقل کنیم، البته فضای مجازی به اندازه کافی فرصت فراهم کرده است، اما ما باید کمی حرفه ایتر در این زمینه عمل کنیم.
مجری: شما در صحبت هایتان دوگانهای را مطرح کردید تحت عنوان مدیریت قرارگاهی به جای مدیریت سازمانی، تفاوت اینها چیست و دیدگاه شما نسبت به مدیریت قرارگاهی چگونه قابل تحلیل است؟
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: وقتی صحبت از تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات شد تعبیر مقام معظم رهبری این بود که قرار نیست که یک سازمانی در شمار سازمانهای دیگر شکل بگیرد بناست که قرارگاه مشترکی شکل بگیرد که امور فرهنگی بین المللی را ساماندهی بکنند ما نه میخواهیم کار دیگران را خودمان انجام بدهیم و نه بودجه آنها را میخواهیم آن ساختارها به قوت خودشان باقی است و کار خودشان را انجام میدهند، اما اینها نیاز به سازماندهی و هماهنگی دارد وقتی صحبت از قرارگاه میکنیم مثل قرارگاههای دوران دفاع مقدس، بنا نبود سپاه و بسیج در ارتش ادغام شود، هر کس کار خودش را انجام میداد، ولی در قرارگاه تقسیم کاری صورت میگرفت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار نیست مجری فعالیتهای فرهنگی باشد بلکه میخواهد به عنوان راهبر فعالیتهای فرهنگی در خارج از کشور عمل کند به عبارت دیگر ما در خارج از کشور دنبال ایجاد خانههای فرهنگ نیستیم در پی ایجاد رایزنیهای فرهنگی هستیم.
رایزن فرهنگی مسئولیت اصلی اش ایجاد اتصالات است/ باید حضور کنشگران حاکمیتی و غیرحاکمیتی را تسهیل کنیم
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: رایزن فرهنگی مسئولیت اصلی اش ایجاد اتصالات است یعنی ما به فعالیت نباید نمره بدهیم به میزان اتصالاتی که رایزن فرهنگی بین ظرفیتهای بومی و ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران ایجاد میکند باید امتیاز داد به تعداد ارتباطات دانشگاههای کشور هدف با دانشگاههای ایران، تعداد ارتباطات نهادهای سینمایی کشور هدف با نهادهای جمهوری اسلامی ایران باید امتیاز داد و همین طور در حوزههای مختلف وظیفه ما وظیفهای قرارگاهی است به این معنا که باید حضور کنشگران حاکمیتی و غیرحاکمیتی را تسهیل کنیم.
وی ادامه داد: یکی از ضعفهایی که وجود دارد عدم استفاده کافی از ظرفیتهای مردمی و غیرحاکمیتی است که تلاش داریم در بازآرایی کنشگران فعال در حوزه بین الملل به این موضوع توجه جدی کنیم. الان نهادهای حاکمیتی هر کدام وظیفه خودشان را انجام میدهند، اما هم عده شان هم عده شان کم است، ولی اگر ظرفیت جوانهای حلقه میانی که از آنها با عنوان جبهه فرهنگی انقلاب یاد میکنیم یا حتی کسانی که ایران دوستند، به میدان بیایند و ایران و اسلام را معرفی کنند، سیاه نماییهای مخالفان و معاندان در خارج از کشور خنثی میشود. ما در معرفی تصویر واقعی ایران اسلامی به جهانیان کم کار کرده ایم و باید در این راه از ابزارهای مطمئن و از جمله زبان هنر بهره بگیریم؛ لذا نیاز است نقش قرارگاهی را ایفا کنیم نقشی که ما را بین ظرفیتهای داخل و ظرفیتهای بومی واسطه میکند که اتصالات برقرار بشود خود آنها کارشان را انجام بدهند.
مجری: رئیس جمهوری در مراسم گشایش نشست رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم استفاده از رسانه برای ترویج فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی تاکید کردند یکی از این ابزارها که میتواند بسیار موثر باشد استفاده از ظرفیت بسیار گسترده ایرانیان خارج از کشور است شما هم به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور و هم به جهت اینکه در شورای عالی ایرانیان عضویت دارید چه تدبیری برای بهره مندی و بهره گیری از این ظرفیت بزرگ اندیشیده اید؟
موج سوم مهاجران ایرانی ظرفیت موثر و کارآمدی هستند و میتوانند سفیران واقعی کشورمان باشند
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ گفت: رئیس جمهور نه فقط برای استفاده از ظرفیت ایرانیان بلکه به ما هشدار داد که یکی از وظایف اصلی شما انجام خدمات و کمک رسانی و مساعدت با ایرانیان خارج از کشور است و یکی از ماموریتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم ارتباط گرفتن و ایجاد پیوند با ایرانیان مقیم خارج از کشور با نام وطنشان است.
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: ما در این ارتباط فعالیتهای متفاوتی انجام میدهیم در دورهای که در آلمان ماموریت داشتم مشاهده کردم که ایرانیان هنرمند در آلمان آثار و تابلوهایشان را در نمایشگاه دیگران عرضه میکنند که در آنجا با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تعدادی از هنرمندان ایرانی برای اولین بار با همدیگر نمایشگاهی مشترک برگزار کردند و ما از آن حمایت کردیم تا با ظرفیت هنر ایرانی در این نمایشگاه مستقل آشنا بشوند. این یکی از خدماتی است که میشود انجام داد.
وی تصریح کرد: خدمت مهمی که وظیفه ماست و دنبالش هستیم آشناکردن فرزندان مهاجرین با زبان فارسی است، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به آموزش زبان آنها کمک میکند و آنها مشتاقانه در پی آموزش فرزندانشان هستند برای اینکه زبان مادری شان را فراموش نکنند. ایرانیان در خارج از کشور کانونهای تخصصی مختلفی دارند مثلا کانون پزشکان، کانون مهندسان ... ما اعلام آمادگی میکنیم که حاضریم تسهیلاتی را برای برنامههای فرهنگی تان در اختیارتان بگذاریم، اینها مناسبتهای مختلفی دارند از قبیل جشنهای ملی، جشنهای و مناسبتهای مذهبی که خیلی مشتاقانه به ما مراجعه میکنند و ما این ظرفیتها را باید برایشان ایجاد کنیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: ما پیش از اینکه به دنبال استفاده از ظرفیتهای ایرانیان خارج از کشور باشیم دنبال ارائه خدمات در قالبهای مختلف به ایرانیان خارج از کشور هستیم و البته کتمان نمیکنیم که آنها سفیران نانوشتهای هستند برای ما. جدای از جریانات اول و دوم مهاجرت، در میان مهاجران موج سوم، افراد خیلی علاقه مندی به کشور، انقلاب و اسلام وجود دارد که مشتاقانه خودشان این کار را انجام میدهند و به عنوان سفیران امینی برای جمهوری اسلامی ایران کار میکنند، ما اگر بتوانیم خدمات جزئی به آنها بدهیم و بعضی وقتها حتی به آنها کمکهای معنوی ارائه دهیم یعنی اطلاعات و مطالبی که نیاز دارند در اختیارشان بگذاریم آنها کار خودشان را انجام میدهند.
حجت الاسلام ایمانی پور گفت: ظرفیتهای ایرانیان خارج از کشور ظرفیت موثر و کارآمدی است و ما هم وظیفه داریم علاوه بر خدمات رایجی که داریم اگر علاقهمند بودند ظرفیتهای لازم را در اختیارشان قرار بدهیم تا آنها هم بتوانند به عنوان سفیران کشورشان وظایف طبیعی و ذاتی شان را انجام بدهند.
انتهای پیام/ص
نظر خود را بنویسید.