logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1400/10/28 - 11:29
  • 185
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

توسعه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در نشست «هم‌اندیشی با شهرهای جهانی» تأکید کرد: توسعه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، نشست «هم‌اندیشی با شهرهای جهانی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، شهرداران شهرهای خلاق ایران و مدیران ارشد فرهنگی کشور، معاونین و مدیران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در سخنرانی خود، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال 1374 برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی ایران در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: این سازمان از آغاز حیاتش تاکنون فراز و فرودهایی داشته است که ما تمام زحمات این سال‌ها را ارج می‌نهیم و باید برای تحقق دیپلماسی فرهنگی از ظرفیت‌های بالقوه، استفاده و رو به جلو قدم برداریم.

معرفی سازمان فرهنگ به عنوان قرارگاه مشترک فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی کشور

وی به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی و تأکید و فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی و ایجاد تحول در عرصه امور بین‌المللی و فرهنگی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور اظهار کرد: براین اساس در نظر داریم تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم که در ابتدا، این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی ـ بین‌المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، گفت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه مشترک فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی کشور معرفی کنیم و در سطح ملی، ظرفیت‌های موجود در استان‌ها و شهرها خصوصا جهان شهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهر مقدس مشهد و قم مطرح کرد: با هدف استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی‌های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم تا در برخی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی در زمینه‌های ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تأکید کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی‌های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل‌های سایر شهرها و استان‌های کشور توجه جدی دارد و مایل به بهره‌گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.

وی با تأکید بر اینکه خواهرخواندگی باعث رشد توسعه پایدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین‌المللی می‌شود، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند بستر و زمینه‌های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت‌وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای فعالیت‌های پژوهشی و علمی، برگزاری نشست‌های مشترک و همایش‌های بین‌المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را ایجاد کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنانش، گردشگری را یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ دانست و بر ضرورت بکارگیری ظرفیت‌های استان‌ و شهرها و زمینه‌سازی همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی ـ بین‌المللی تأکید کرد.

نقش گردشگری پایدار در توسعه شهرها

حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران با اشاره به اهمیت برگزاری نخستین مجمع هم‌اندیشی جهان شهرهای ایرانی گفت: یونسکو از سال 2004 میلادی به این نتیجه رسید که شهرها محور توسعه و قلب تپنده مسائل اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و در عین حال فرهنگ هستند و زمان طولانی طی شد تا دولتمردان دریافتند که کالای فرهنگی بخشی از کالاهای اساسی یک جامعه است.

وی مطرح کرد:‌ بنابراین شهرهای جهانی ایجاد شدند. در ایران هم ما شهرهای خلاق و یادگیرنده داریم. در شهرهای یادگیرنده از همه امکانات شهر برای آموزش همه مردم و مدیران به کار گرفته شده است. مدیران هم در مدیریت شهری آموزش را برای همه دیدند. آموزشی که به مدرسه و دانشگاه ختم نمی‌شود. شهرهای ما در واقع سفیران فرهنگی در دنیا هستند. اکنون در جهان ۲۹۵ شهر خلاق وجود دارد. شهرهای خلاق ما به همه این شهرها دسترسی دارند. بنابراین مدیران آن باید به این موضوع توجه ویژه کنند و شهرداران نماینده ما باشند تا ایران را به همه آن شهرها معرفی کنند.

ایوبی ادامه ادامه داد: امروز یونسکو بعد از ۷۵ سال به نظام آموزشی استاد شاگردی که در مکتب‌های ما وجود داشته، رسیده است. آنها فهمیده اند که آموزش تنها کافی نیست بلکه باید با پرورش همراه باشد.

وی اظهار کرد: در واقع، بدون فرهنگ، جامعه قابل ارائه نیست. کالای فرهنگی می‌تواند اقتصاد و گردشگری یک کشور را متحول کند و امروز، صنایع خلاق به عنوان منبع مالی ارزشمند در دنیای امروز مطرح است.

ایوبی با اشاره به شبکه شهرهای خلاق یونسکو و شهرهای خلاق ایران گفت: شبکه شهرهای خلاق یونسکو برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند.

وی در ادامه، بیان کرد: شهرهای خلاق در ادبیات، موسیقی، فیلم و معماری خلاقیت دارند و سفیران فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در دنیا هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران افزود: شهرداران شهرهای خلاق باید ظرفیت‌های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در زمینه‌های مختلف نوروز، راه ابریشم، آداب و رسوم، گردشگری و ... را به اقصی نقاط دنیا معرفی کنند.

تهیه و تولید بسته معرفی آئین‌های نوروزی

ایوبی از آماده شدن پلتفرم جهان شهرها خبر داد و گفت: آثار عکاسان حرفه‌ای از همه شهرهای جهانی ایران در حال جمع آوری است تا بتوانیم نمایشگاه عکسی را از شهرهای ایران در پاریس برگزار کنیم.

وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم بسته‌ای درباره آئین‌های نوروزی تهیه شود و با رایزن‌های فرهنگی ایران به اسم شهرهای جهانی همراه کنیم. ما همچنین، آمادگی داریم رالی پیک نوروزی را برگزار کنیم.

ایوبی در سخنان پایانی خود، مطرح کرد: هنرمندان و گرافیست‌های بسیار خوبی داریم که می‌توانیم آنها را به مدیران شهرهای جهانی معرفی کنیم تا هر شهری سوغات ویژه خود را با بسته بندی‌های مناسب آماده کند. همچنین می‌توان سوغات ویژه جهان شهرها را طراحی کرد.

محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی، بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغی در خارج از کشور در جهت انجام مطلوب رسالت خویش، درصدد همکاری همه جانبه با همه نهادها و سازمان‌های فرهنگی، هنری و علمی کشور و جلب مشارکت آنان و ایجاد بستری مناسب جهت تعاملات میان نخبگان، هنرمندان، اساتید و زنان اندیشمند و برجسته کشور با همتایان خود در سایر کشورها است.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌هاى فرهنگى و هنرى کشور محل مأموریت رایزنان فرهنگی در جذب گردشگر، کمک به مشارکت و حضور جهان شهرها در عرصه‌هاى بین‌المللی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تدوین سازوکار برای ارتباط بین شهرداری‌ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیپلماسی شهرها در قالب خواهر خواندگی و اهتمام به خلق تولیدات مشترک فرهنگی و هنری تأکید کرد.

در ادامه این نشست، شهرداران، رؤسای شورای شهر و رابطین شهرهای خلاق شهرهایی همچون اصفهان، رشت، بندرعباس، سنندج، کرمانشاه، تهران، مشهد مقدس، شیراز، یزد، اراک، کاشان، بندرخمیر، هشتگرد، تبریز، لاهیجان، کرج، همدان، کرمان، کلاردشت  و ... نیز به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/ص

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved